Nieuws

© BMW

Opgewaardeerde BMW iX met een pak meer vermogen en een veel groter rijbereik

29 januari 2025
Door Alain Devos

Uiterlijk merk je het er misschien niet meteen aan, maar BMW heeft zijn elektrische iX best wel grondig onder handen genomen. De door de Duitsers nog altijd als een Sports Activity Vehicle of kortweg SAV ‘omschreven’ auto kreeg nieuwe aandrijflijnen, die komen met extra vermogen en ook een aanzienlijk groter rijbereik.

 

BMW kiest er al jaren voor om zijn elektrische modellen visueel niet te veel te laten verschillen van de klassieke modellen met verbrandingsmotoren. De 4 Gran Coupé, de 5, de 7, de X1, de X2 en tot voor kort ook de X3, je kan steeds kiezen tussen een volledig elektrische aandrijving en dus ook varianten met benzine- en zelfs nog dieselmotoren. De iX, niet toevallig de enige BMW zonder een cijfer in de voornaam, is de uitzondering. Die bijna 5 meter lange en er bijzonder stoer uitziende SUV – pardon: SAV – is er dus alleen als EV. P90585160 highRes the new bmw ix xdriv

Diagonale lijnen 

Om met dat uiterlijk te beginnen, daar veranderde zo’n vier jaar na de lancering van het model nog niet echt veel aan. Natuurlijk werd de nog altijd gesloten en echt gigantische grille nog eens hertekend, zo zijn de ruitjes vervangen door best wel opvallende diagonale lijnen. In combinatie met de krachtigste aandrijving (zie verder) komt ze voor het eerst met een Iconic Glow gedoopte verlichting, voor de andere modellen blijft dat een optie. 

 De auto hoefde niet per se eleganter te worden 

Voor de ‘echte’ lichtblokken is er ook een nieuw ontwerp met verticale elementen voor de dagrijlichten en de richtingaanwijzers. De bumpers hebben evengoed een nieuwe vorm, dat is ook het geval voor de grote koelopeningen in het front van de auto. Je kan hem ook met een M Sport- en zelfs M Sport Pro-pakket bestellen, dat omvat nog wat sportiever ogende elementen en in het tweede geval ook donkerdere lichtblokken, een ‘apart’ design voor de grille (met M-logo), zwarte buitenspiegelbehuizingen en 22-duimsvelgen. Het maakt er de iX niet echt eleganter op, maar dat was vast en zeker ook niet de bedoeling van BMW. Om het verhaal over de looks compleet te maken, er zijn ook een reeks nieuwe lakkleuren en met de sportpakketten komen er M-stoelen, een M-stuurwiel, M-pedalen, sierstrips in Dark Silver en nog wel wat andere verfraaiingen bij. P90585166 highRes the new bmw ix xdriv

Nieuwe namen 

De focus van de met de opwaardering belastte ontwerpers lag hoe dan ook op het nog wat efficiënter maken van de aandrijvingen. Die werden zelfs zowat compleet vervangen, vandaar dat er voor de diverse varianten uit het gamma ook nieuwe type-aanduidingen werden gekozen. De xDrive40, xDrive50 en M60 werden herdoopt in xDrive45, xDrive60 en M70 xDrive. Om met de meest bescheiden telg van de familie te beginnen, die zag het vermogen van zijn twee elektromotoren van 326 tot 408 pk opgevoerd worden. Daarmee kan hij nu in slechts 5,1 seconden van 0 naar 100 km/h spurten. De capaciteit van de batterij nam met zowat 30 procent toe tot (netto) 94,8 kWh, het moet volstaan voor een rijbereik van 602 kilometer. Voor de xDrive40 bedroeg dat maar 435 kilometer. Snelladen kan nu met 175 kW. 

 Het rijbereik van de xDrive60 bedraagt maar liefst 701 kilometer 

Nog wat straffer wordt het met de xDrive60. Die levert 544 pk en spurt naar 100 km/h in 4,6 seconden, de evengoed nieuwe batterij van 109,1 kWh is goed voor een rijbereik van 701 kilometer. Voor deze variant is snelladen tot 195 kW mogelijk. Je kan het al raden, ook het voortaan naar de roepnaam M70 luisterende en natuurlijk ook vierwielaangedreven topmodel is 659 pk en met gebruik van de Launch Control 1.100 Nm sterk. Je raast er in 3,8 seconden mee naar 100 km/h en haalt er topsnelheid van 250 km/h mee, voor de andere modellen is die elektronisch begrensd op 200 km/h. Met een batterij van 108,9 kWh is de autonomie van deze krachtpatser logischerwijze wat minder spectaculair. Als je er heel ‘zuinig’ mee omspringt, raak je er 600 kilometer ver mee.  P90585339 highRes the new bmw ix xdriv

Nog wat efficiëntere ophanging 

Die top- en dus echt wel extra sportieve iX komt standaard ook met een adaptieve rijhoogte, elektrisch gestuurde schokdempers, specifieke stabilisatorstangen, een Integral Active Steering en krachtigere remmen met rode klauwen. Ook voor de andere varianten is de ophanging herzien, terwijl de nieuwe batterijen ook voor een betere gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras zorgen. De opgewaardeerde iX wordt snel leverbaar, het is wel nog even wachten op de Belgische prijzen.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.