De van 2019 daterende huidige generatie van de Peugeot 2008 krijgt een update die hem een aangepaste look, een herwerkte uitrusting en in het geval van de elektrische E-2008 ook een nieuwe elektromotor en accu oplevert.
Peugeots compacte B-segment SUV is een succes. De huidige generatie van het model werd eind 2019 voorgesteld en wist intussen bijna 700.000 klanten te overtuigen. In 2021 was het zelfs de populairste SUV in zijn segment in Europa, met dank ook aan de elektrische E-2008 die met 75.000 stuks goed was voor een tiende van de verkopen van het model en vorig jaar zelfs voor 17,4 procent van het totaal.
Voor de vernieuwde 2008 die qua afmetingen noch kofferruimte wijzigde koos Peugeot ervoor om de zoals het merk het zelf noemt “katachtige” identiteit te versteken met een verder uitgewerkte voorzijde met een nieuwe en bredere grille met centraal het nieuwe Peugeot-embleem en een uitvergrote lichtsignatuur met drie “klauwen” als dagrijverlichting. Na de 508 (en 508 SW) is de 2008 het tweede model van het merk dat met de nieuwe signatuurverlichting uitpakt. Die nieuwe visuele identiteit wordt op de GT-versies verder uitgebreid in de verlichtingsfunctie van de ledkoplampen door het gebruik van drie lichtmodules. Ook achteraan werd de lichtsignatuur hertekend, met nieuwe ledachterlichten die opnieuw visueel doen denken aan drie klauwen en het Peugeot-monogram dat over de hele breedte van het kofferdeksel aangebracht werd.
De aluvelgen krijgen een design dat in lijn ligt met dat van de wielen van de 408. Aan de binnenkant voorzag Peugeot vernieuwde stoffen voor de stoelen en een nieuwe Alcantara-bekleding (optie) op de GT-uitvoeringen.
Ze heeft zowat even veel lovers al haters, de i-Cockpit van Peugeot. Het (te) kleine stuurtje met het hoog geplaatste dashboard blijft natuurlijk van de partij maar kreeg een update in de vorm van een nieuw ontworpen instrumentenpaneel op ooghoogte. Dat is digitaal en 10 duim groot op de Allure- en GT-uitvoeringen en heeft op de GT bovendien een 3D-display.
Alle versies krijgen ook een centraal aanraakscherm van 10 duim waarmee het infotainment kan worden bediend. Onder het scherm behield Peugeot de pianotoetsen voor een snelle toegang tot de belangrijkste functies.
Zoals de andere Stellantis-modellen op hetzelfde platform krijgt ook de Peugeot E-2008 een krachtigere elektromotor van 115 kW (156 pk) die een plaats krijgt naast het exemplaar van 100 kW (136 pk) dat tot nu bestond (maar vanaf de lancering van de vernieuwde versie tot eind dit jaar tijdelijk uit de catalogus verdwijnt). De nieuwe variant heeft ook een grotere accu (54 kWh in plaats van 50 kWh) die hem op één batterijlading volgens de WLTP-cyclus tot 406 kilometer ver zou moeten kunnen brengen, terwijl dat op de al bestaande versie 345 kilometer was.
De boordlader is standaard enkelfasig met een vermogen van 7,4 kW, als optie kan voor een driefasenexemplaar van 11 kW worden geopteerd. DC-snelladen kan aan maximaal 100 kW.
Bij de verbrandingsmotoren bestaat het aanbod uit een 1,2 liter grote PureTech driecilinder met 100 pk en een manuele zesbak, uit dezelfde motor met 130 pk en naar keuze een handgeschakelde zesversnellingsbak of een achttrapsautomaat of uit de BlueHDI 130-viercilinderdiesel van 1,5 liter die altijd met de automatische achtversnellingsbak wordt geleverd.
Begin 2024 krijgt de 2008 ook een nieuwe 48 volt hybride aandrijflijn die bestaat uit een nieuwe PureTech-benzinemotor van 136 pk die wordt gekoppeld aan een nieuwe zesbak met dubbele koppeling met erin geïntegreerde elektromotor. Die versie zou tot 15 procent zuiniger zijn en in de stad meer dan de helft van de tijd emissieloos moeten kunnen rijden.
De vernieuwde 2008 wort verkrijgbaar als Active, Allure en GT en loopt van de band in het Spaanse Vigo. Hij wordt vanaf deze zomer te koop aangeboden.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853