Nieuws

© Opel

Opel Manta GSe is moderne knipoog naar het verleden

19 mei 2021
Door Stijn Blanckaert
Wie zoals ondergetekende al wat jaren op de teller heeft kent ongetwijfeld de legendarische Opel Manta die meer dan vijftig jaar geleden op de markt kwam en toen het mooie weer maakte bij jonge sportieve bestuurders die niet het budget hadden voor een echte sportwagen maar wel gevoelig waren aan de looks en het imago. Vandaag pakt Opel uit met een hedendaagse restomod-interpretatie van dat iconisch model, vanzelfsprekend elektrisch aangedreven.

03 Opel Manta GSe ElektroMOD 515569Voor alle liefhebbers: hold your horses! Het gaat hier om niet meer dan een stijloefening, een prototype en studiemodel dat toont dat de designers van Opel ook het verleden van het merk koesteren. De nieuwe incarnatie van de Manta is een zogenaamde restomod, waarmee wordt verwezen naar het feit dat de basis van een bestaande auto gebruikt werd om er een elektrische aandrijving in te lepelen. Opel noemt het ElektroMod en doopte het resultaat Manta GSe, waarbij GSe voor Opel zou moeten zijn wat GTX voor Volkswagen wordt: de naam voor de sportieve varianten van elektrische modellen. 

Of dat in het geval van de Manta GSe restomod om een echte Manta uit de oude doos gaat, of om een nieuw platform waar een retrodesignkoetswerk is opgezet doet weinig terzake. Leuk is het alvast wel. De aandrijving gebeurt niet door een viercilinder benzinemotor zoals op het origineel, maar door een elektromotor met 108 kW (147 pk) die een maximumkoppel van 255 Nm levert. De batterij is 31 kWh groot en moet een rijbereik van zo’n 200 kilometer verzekeren.
16 Opel Manta GSe ElektroMOD 515572Op de elektrische Manta GSe heeft de bestuurder de keuze om handmatig te schakelen met de originele vierversnellingsbak of gewoon de vierde versnelling in te schakelen en vervolgens automatisch te rijden. Het vermogen wordt altijd overgebracht op de achterwielen.

Opel Vizor

Visueel heeft de Manta GSe het nieuwe Opel gezicht. De ElektroMOD heeft de Opel Pixel-Vizor over de hele breedte van het voertuig gespannen. De Manta GSe kan communiceren met zijn omgeving over het gehele oppervlak van dit LED-scherm. "Mijn Duitse hart is ELEKTRified" staat op het nieuwe front. "Ik ben op een nul-e-missie", legt de GSe uit en het volgende moment toont hij het silhouet van een mantarog die over de Pixel-Vizor glijdt. Leuke gadgets die ongetwijfeld niet snel het productiestadium zullen halen.

De neongele lak komt overeen met de onlangs bijgewerkte Corporate Identity van Opel en omlijst de kenmerkende zwarte motorkap. De wielkasten bevatten speciaal ontworpen 17-inch lichtmetalen velgen van Ronal, met 195/40 R17 banden voor en 205/40 R17 achter. De kofferbak toont trots "Manta" in het nieuwe Opel-script. De chromen spatbordlijsten van het origineel zijn verdwenen - zoals toen het geval was bij veel tuning- en racewagens van Irmscher en Co.

Digitale technologie

Het interieur is voorzien van de nieuwste digitale technologie van Opel. De klassieke ronde instrumenten zijn verleden tijd; in plaats daarvan kijkt de bestuurder nu naar een breed Opel Pure Panel. De twee geïntegreerde, bestuurdersgerichte 12- en 10-inch breedbeeldschermen tonen belangrijke informatie over de auto, zoals laadstatus en actieradius. Muziek komt via een Bluetooth-box van het legendarische versterkermerk Marshall.

De sportzetels met hun gele decoratielijn in het midden werden ooit ontwikkeld voor de Opel ADAM S. Ze bieden nu een niveau van comfort en zijdelingse steun die veel beter is dan dat van de originele Manta. De bestuurder kruipt achter een door Opel herwerkt driespaaks stuurwiel van Petri. De styling van de jaren zeventig is behouden gebleven en de gele marker in de 12-uurstand zorgt voor nog een sportief tintje. Bovendien zijn de oppervlakken in de cockpit en deurpanelen nu matgrijs, wat perfect past bij de andere geel en zwart gekleurde elementen van de neoklassieker. Het plafond van het passagierscompartiment is bekleed met fijn alcantara en maakt de stijlvolle ambiance van de nieuwe Opel Manta GSe ElektroMOD compleet.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.