Nieuws

© Opel

Opel Insignia sterft eind dit jaar een stille dood

22 juli 2022
Door Dieter Quartier
Het heeft niet mogen zijn voor de grote limousine en break uit Rüsselsheim: de markt lust hem niet en dus trekt Stellantis de stekker eruit. Komt er nog een opvolger? 

Grote niet-premiumberlines en breaks lijken ten dode opgeschreven. Terwijl ze in de jaren negentig van de vorige eeuw bijzonder in trek waren, moesten ze hun plaats op de markt steeds meer afstaan aan de eenvolumers genre Renault Scénic en Opel Zafira. Die zagen hun plaats op hun beurt ingepalmd worden door de cross-overs (Nissan Qashqai, Hyundai Tucson,…), die medio het eerste decennium van de 21ste eeuw hun opmars aanvatten. 

Citroën C5, Renault Laguna, Renault Talisman, Mitsubishi Galant, Nissan Primera, Toyota Avensis: ze zijn allemaal uit het straatbeeld verdwenen. Ook de Ford Mondeo rust intussen in vrede: de productie werd in april stopgezet en er is geen vervanger voorzien. De Opel Insignia was nog een van de laatste overlevenden, maar het was een kwestie van tijd voordat Stellantis de grote Opel op pensioen zou sturen wegens onrendabel.   

Officieel luidt het dat de productie in Rüsselsheim na de zomer wordt stopgezet. Zo zou er meteen ook meer capaciteit vrijkomen voor de nieuwe Astra.

Opvolger van Opel Insignia?

De huidige Insignia werd voorgesteld in 2017. Hij was de laatste volledig door Opel ontwikkelde auto en deelt zijn platform dan ook niet de Peugeot 408, die in hetzelfde segment speelt. Er konden dus geen componenten worden gedeeld tussen Rüsselsheim en Parijs. Dat verklaart meteen waarom er van de Insignia nooit een plug-inhybride versie is gekomen, terwijl die wel beschikbaar is in het 408-gamma.

Net dat gebrek aan een geëlektrificeerde versie maakte de Insignia steeds moeilijker te verkopen in West-Europa. Het had ook geen zin om een aparte ontwikkeling te voorzien van een PHEV-variant voor Opel’s grote berline en break gezien de lage aantallen.

Is het dan helemaal ‘schluss’ met de Insignia? Neen. Maar zijn opvolger wordt 100% elektrisch, staat op een moduleerbaar elektrisch platform van de Stellantis-groep en maakt pas over enkele jaren zijn opwachting. Hij zou ook een duidelijke cross-oversmaak krijgen. Dat betekent zoveel als dat het gedaan is met de klassieke berline- en breakvarianten. Tegen 2028 wil Opel trouwens een volledig elektrisch merk zijn.

Deel op

Lees meer over

Dieter Quartier

Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.