De Opel GT Concept gaat in wereldpremière op het 86ste Autosalon van Genève van 3 tot 13 maart 2016. Deze trendsettende sportwagen belichaamt de voortdurende innovatiekracht van Opel en straalt een en al passie uit met zijn impressionante vormgeving die teruggebracht werd tot de essentie. De volbloed atleet met centraal geplaatste motor vooraan en achterwielaandrijving is een directe afstammeling van de Opel GT en de Monza Concept. De conceptwagen tilt de sculpturale designfilosofie van Opel naar een volgend niveau. De sportauto is avant-gardistisch en tegelijk puristisch, want hij verzaakt aan alles wat de pure vorm verstoort. De GT Concept heeft geen deurgrepen, geen buitenspiegels of ruitenwissers.
“Met de Opel GT Concept zetten we een volgende stap in de richting van nog meer emotie en rijplezier. De GT Concept toont waar Opel nu voor staat. Wij zijn zelfverzekerd, ambitieus, innovatief en wij willen met elke nieuwe auto nog meer klanten overtuigen”, zegt Opel Group CEO Dr. Karl-Thomas Neumann, die al uitkijkt naar de wereldpremière in Genève.
Een belangrijke innovatie in de Opel GT Concept zijn de brede deuren met geïntegreerde zijruiten, die naadloos overgaan van glas naar gelakt koetswerk. Zowel de bestuurder als de passagier vooraan kunnen het onverwacht ruime interieur betreden met een druk op de touchpad die de elektrische deuren bedient en ingebouwd zit in de kenmerkende rode lijn van het dak. Zelfs lange bestuurders hebben binnenin ruimte te over. De deuren verdwijnen voor een beduidend deel in de voorste wielkasten wanneer ze opengaan. Deze plaatsbesparende en gepatenteerde scharnieroplossing zorgt voor een grote openingshoek, vooral in relatief krappe parkeerplaatsen. De compacte atleet is dan ook bijzonder goed geschikt voor stedelijke omgevingen. Twee camera’s achter de achterste wielkasten geven een veilig overzicht tijdens een rit door de stad. Hun beelden verschijnen op twee schermen links en rechts in de cockpit. De dagen van buitenspiegel en dode hoek zijn dan ook voorbij. De voorruit vloeit over in een glazen panoramadak zodat de inzittenden zich in een targa met afneembaar dak kunnen wanen.
Rasechte sportwagen: centraal geplaatste motor vooraan, turbolader en achterwielaandrijving
De langwerpige motorkap verraadt het aandrijfconcept van de GT Concept: net als de eerste Opel GT en de Corvette – het Amerikaanse sporticoon van GM – heeft hij een centraal geplaatste motor vooraan. Het zwaartepunt van de auto bevindt zich dan ook onderaan in het midden, ideaal voor een sportief rijgedrag en een uitstekende dynamiek in de bochten. De Opel GT Concept heeft een krachtige, turbogeladen 1,0-liter driecilindermotor, gebaseerd op de ultramoderne, volledig van aluminium vervaardigde motor in de ADAM, Corsa en Astra. De uiterst efficiënte, hightech benzinemotor levert 145 pk en een maximumkoppel van 205 Nm in zijn sportieve uitvoering. De turbokracht gaat naar de achteras, voorzien van een mechanische differentieelblokkering, via een sequentiële zesversnellingsbak, die bediend wordt met peddels aan het stuur. Deze traditionele achterwielaandrijving van de Opel GT Concept zal vooral bij sportwagenpuristen in de smaak vallen. De prestaties van de tweezitter, die in totaal nog geen 1.000 kilo weegt, zijn evenredig. Hij sprint in 8 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 215 km/u.