Het gebrek aan actieradius is het grootste obstakel voor kandidaat-kopers van een elektrische auto. Met de revolutionaire Ampera-e die op het voorbije Autosalon van Parijs in wereldpremière ging, maakt Opel komaf met deze zorg. Met een theoretische bereik van meer dan 500 kilometer doet de nieuwkomer minstens 100 kilometer beter dan zijn naaste, reeds gecommercialiseerde concurrent in het segment. Een tweede obstakel heeft te maken met het gebrek aan oplaadpunten voor elektrische wagens én de oplaadtijd.
Volgens Opel volstaan 30 minuten laden aan een gelijkstroomsnellader van 50 kW om voor een actieradius van 150 kilometer voor de Ampera-e. Vooralsnog is het netwerk van snelladers nog ontoereikend maar daar kan snel verandering in komen. Zo heeft het Duitse ministerie van Transport en Digitale infrastructuur aangekondigd dat tegen einde van volgend jaar 400 snellaadstations worden geïnstalleerd langs de snelwegen. Dit gebeurt in samenwerking met tankstationsuitbater “Tank und Rast”. Bovendien heeft de Duitse regering toegezegd de komende jaren € 300 miljoen te investeren in de ontwikkeling van de nodige infrastructuur met de installatie van 5.000 snellaadstations en 10.000 normale laadstations bij tankstations langs hoofdwegen, aan shoppingcenters, sportcentra, autodelenparkings, treinstations, luchthavens en expositieruimtes tegen 2020. Zo krijgen elektrische auto’s over afzienbare tijd toegang tot een uitgebreid netwerk van aangepaste laadstations.
Aangezien de Ampera-e in de lente van 2017 op de Europese wegen komt, besliste Opel om zijn eigen hoofdkwartier uit te rusten met de meest recente snellaadtechnologie en installeerde het in Rüsselsheim een gelijkstroomsnellader van 50 kW en een halfsnelle wisselstroomlader van 22 kW.
“De Ampera-e heeft het potentieel om klanten die geen elektrische wagen overwegen, ervan te overtuigen dat elektrisch rijden nu mogelijk is, omdat men zich niet voortdurend zorgen hoeft te maken over het opladen van de batterij,” aldus de CEO van Opel Group, Dr. Karl-Thomas Neumann. “Net daarom is de Ampera-e zo belangrijk – dankzij het uitmuntende rijbereik kan men enkele dagen rondrijden alvorens ’s nachts in te pluggen om op te laden, of terwijl man aan het werk is of gaat winkelen.”
Pam Fletcher, Executive Chief Engineer van de Ampera-e, voegde eraan toe: “Ik heb het voorrecht gehad om enkele maanden met de wagen te rijden, en mijn ervaring leert mij dat de meeste mensen hem maar een of twee keer per week moeten opladen,” aldus Fletcher.
Naast het snelladen met gelijkstroom kan het batterijpakket van 60 kWh van de Ampera-e ook worden opgeladen via een optioneel thuislaadstation, bekend onder de naam ‘Wallbox’. Bovendien kan de Ampera-e ook geladen worden aan openbare wisselstroomlaadstations verspreid over Europa. Met zijn eenfasige, ingebouwde oplader, wordt bij deze wisselstroomstations geladen aan 3,6 kW of 7,2 kW. Met een NEDC-bereik van 500 kilometer zullen eigenaars bijna nooit hun batterij van 0 tot 100 procent moeten opladen, omdat zij gemiddeld 60 kilometer per dag afleggen. Opels veelzijdige oplaadstrategie voor de Ampera-e maakt het ook mogelijk de nieuwe elektrische wagen thuis op te laden via een klassiek stopcontact van 2,3 kW. Elke eigenaar kan de wagen dus opladen zoals het haar of hem uitkomt.
Maar de Ampera-e heeft nog veel meer te bieden dan een uitstekende actieradius en steeds meer diverse laadoplossingen. Zo biedt hij het rijplezier en het temperament van een sportwagen. Het vermogen van de elektrische motor stemt overeen met 204 pk, waardoor moeiteloos vertrekken vanuit stilstand of versnellen op de oprit naar de snelweg twee van de voornaamste troeven van de Opel Ampera-e zijn. De compacte elektrische auto versnelt vanuit stilstand tot 50 km/u in slechts 3,2 seconden. Bovendien zijn de grote batterijen van 60 kWh intelligent ingebouwd in de bodemplaat, zodat er voldoende plaats is voor vijf passagiers en een koffer met de laadcapaciteit van een vijfdeurs uit de compacte klasse. Verder is de Ampera-e uitgerust met de kenmerkende hoogstaande digitale connectiviteit van Opel dankzij OnStar en smartphone-integratie.