Al kort na het werelddebuut van Opels nieuwste topmodellen, de Insignia Grand Sport en de Insignia Sports Tourer, introduceert Opel met de Insignia Country Tourer de derde versie van het model. Net als van de vorige Insignia brengt Opel ook weer een avontuurlijke versie, die optioneel leverbaar is met vierwielaandrijving.
De Opel Insignia Country Tourer wordt de topversie van de Insignia-reeks. Vanaf juni is hij al te bestellen, op de Internationale autoshow van Frankfurt (IAA) – van 14 t/m 24 september 2017 – beleeft hij zijn wereldpremière en kort daarna staat hij bij de dealers. De allrounder is de ideale keuze voor wintersporters, outdoor-fans met een actieve levensstijl en zakelijke rijders die zich willen onderscheiden.
De nieuwe Opel Insignia Country Tourer overtuigt met dezelfde eigenschappen als de twee andere versies van de Insignia. Hij is ruim en doordat hij van de grond af opnieuw ontworpen is, is hij ook lichter dan zijn voorganger. Zoals het bij een topmodel hoort, is de Insignia Country Tourer voorzien van een reeks innovatieve technologieën. Daarbij komt dan nog het aantrekkelijk ruige uiterlijk: de zwarte panelen rondom de carrosserie en de zilverkleurige elementen onder de voor- en achterkant bieden bescherming tijdens off-road rijden.
Klaar voor avontuur: top aandrijf- en ondersteltechniek
Met een breed motorengamma – inclusief een nieuw ontwikkelde topdieselmotor – levert elke nieuwe Opel Insignia Country Tourer uitmuntende prestaties. Verder omvat het gamma een nieuwe achttrapsautomaat en vierwielaandrijving met het innovatieve Torque Vectoring, wat de berijder het volste vertrouwen geeft onder alle omstandigheden.
Ook de met 20 millimeter vergrote bodemvrijheid en de nieuw ontwikkelde multilink-achterwielophanging – de meest geavanceerde in zijn klasse – dragen daaraan bij. In plaats van een conventioneel achterdifferentieel dat de aandrijfkrachten gelijk over beide wielen verdeelt, is de Insignia Country Tourer voorzien van twee elektrisch aangestuurde lamellenkoppelingen. Die zorgen voor een precieze, individuele overbrenging van de aandrijfkrachten – onafhankelijk van de ondergrond en de (weers)omstandigheden.
Om de neiging tot onderstuur in snel genomen korte bochten te ondervangen, zorgt de innovatieve vierwielaandrijving bovendien – afhankelijk van de stand van het gaspedaal en de stuuruitslag – voor de juiste hoeveelheid aandrijfkracht naar het buitenste achterwiel. Dit gebeurt ongemerkt en in een fractie van een seconde, zodat de auto stabiel blijft en precies en direct stuurt. Het resulteert in een zeer adequaat stuurgedrag en optimale controle.
Het doorontwikkelde FlexRide-onderstel vormt de basis voor het overtuigende weggedrag. Het systeem past de werking van de schokdempers, de besturing, de reactie op het gaspedaal en de schakelmomenten (automatische transmissie) automatisch aan, maar de bestuurder kan ook zélf voorgeprogrammeerde standen kiezen: Standard, Sport of Tour. De nieuwe 'Drive Mode Control'-software is het hart van het adaptieve onderstel. Het systeem analyseert voortdurend de data van de diverse sensoren en herkent de individuele rijstijl.
“Wie het moderne connectiviteitsaanbod, de assistentiesystemen en de interieurruimte van de nieuwe Insignia wil combineren met een onderscheidend uiterlijk en off-road-eigenschappen, zit met de Country Tourer precies goed. De avontuurlijk vormgegeven stationwagen is de ideale keuze voor sportief ingestelde Insignia-fans die graag buiten de gebaande paden treden”, zegt Peter Christian Küspert, Opel Vice President Sales & Aftersales.
Ruig uiterlijk en ruim innerlijk: de Insignia voor outdoor-fans
De nieuwe Insignia Sports Tourer valt direct op met zijn sportief-elegante design, dat Opels ontwerptaal naar een nog hoger niveau brengt. Daarbij is de auto geheel nieuw ontworpen en heeft hij een lager gewicht. De Insignia Country Tourer heeft al deze kwaliteiten ook en met zijn eigenzinnige, stoere uiterlijk is dit de topversie van de Insignia-reeks. De ontwerpers en ingenieurs hebben hiermee een kenmerkende derde variant ontwikkeld.
De Country Tourer oogt nog indrukwekkender dan zijn Sports Tourer-familielid, doordat de prominente grille en de smalle koplampen de nieuwe versie van voren optisch breder maken. Aan de achterkant doen de aan weerszijden geplaatste uitlaten hetzelfde. De zilverkleurige bodembescherming voor en achter en de zwarte beplating rondom zorgen ervoor dat de Country Tourer er zelfs stilstaand indrukwekkend en solide uitziet.
Passend bij zijn uitstraling is de stoere Insignia Country Tourer ontzettend praktisch. De standaard elektrische achterklep is in combinatie met het eveneens standaard Keyless Open- en Startsysteem eenvoudig met een voetbeweging onder de achterbumper te bedienen. Om het nóg makkelijker te maken, projecteert de Insigina Country Tourer op de grond een lichtbeeld op de plaats waar de sensor zich bevindt. Met de voetbeweging onder de bumper opent en sluit de achterklep zich zonder dat die aangeraakt hoeft te worden. Handig is ook dat de laadruimte verder vergroot kan worden doordat de tweede zitrij met een druk op een knop in de verhouding 40:20:40 is om te klappen. De inhoud groeit daarmee tot 1.665 liter, 130 liter meer dan die van zijn voorganger.
Ten slotte dragen de standaard dakrails niet alleen optisch bij aan het avontuurlijke uiterlijk, maar blijken ze ook bijzonder praktisch, want ze kunnen een last van maar liefst 100 kilogram dragen.
In vergelijking met zijn voorganger is de wielbasis van de Country Tourer met 92 millimeter vergroot. De extra ruimte die dit oplevert, komt vooral ten goede aan ruimte achterin. De ergonomisch gevormde, uitgebreid instelbare voorstoelen (gecertificeerd door de 'Aktion Gesunder Rücken') en de verwarmbare zitplaatsen achterin dragen verder bij aan het weldadige interieur. Comfortabel én veilig op koude dagen is ook de verwarmbare voorruit en het eveneens verwarmbare stuur, luxe in optima forma.