Nieuws

© BMW

Ook BMW moet productie stopzetten door oorlog in Oekraïne

02 maart 2022
Door Stijn Blanckaert
Nog maar gisteren bleek dat VW en Skoda de productie van hun EV’s in Duitsland en Tsjechië moesten onderbreken door een onderbroken aanvoer van onderdelen uit Oekraïne. Vandaag bevestigt ook BMW dat het de productie van BMW’s en MINI’s in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk moet onderbreken.

De dominostenen vallen één na één. Gisteren nog schreven we over de onderbroken productie bij Volkswagen Group, vandaag is BMW aan de beurt.

Ook BMW gebruikt uit Oekraïne afkomstige onderdelen waarvan de aanvoer onderbroken is door de oorlog. Daardoor moeten heel wat productiesites de assemblage van auto’s onderbreken. Zo zullen volgende week geen auto’s gebouwd worden in de BMW-fabrieken van München en Dingolfing in Duitsland, en wordt ook de productie van MINI’s in Oxford (VK) stilgelegd. Hetzelfde geldt voor de motorenfabriek van BMW in Steyr (Oostenrijk).

Verder zal ook de productie van auto’s in de BMW-fabrieken in Regensburg en Leipzig geraakt worden door de tekorten, stelt BMW in een gesprek met Frankfurter Allgemeine Zeitung. 

Kabelharnassen

Het gaat ook bij BMW, net als bij VW Group voornamelijk over leveringsproblemen van kabelharnassen die uit het westen van Oekraïne komen en bij de Duitse fabrikant Leoni in twee fabrieken in Oekraïne worden gemaakt. Niet alleen de productie zelf vormt een probleem, ook het over de landsgrenzen van Oekraïne naar Europa transporteren van de onderdelen is erg moeilijk door de chaos aan de grens. Een taskforce moet proberen de impact zo goed als mogelijk te beperken en er wordt gezocht naar alternatieve manieren om de onderdelen die normaal uit Oekraïne komen toch geleverd te krijgen. 

Ook voor BMW komt de impact van de toeleveringsproblemen vanuit Oekraïne bovenop de halfgeleidertekorten die al langer voor lange leveringstermijnen zorgen. Dat die laatsten door de huidige crisis nog verder oplopen is geen goed nieuws voor wie een auto bestelde of wil bestellen en ook niet voor de merken, die nog langer dan voorzien geplaagd zullen worden door een veel kleiner aantal afgeleverde auto’s dan initieel voorzien.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.