Ook Alfa Romeo wordt elektrisch, en dat valt sommigen erg zwaar…
11 augustus 2021
Door Stijn Blanckaert
Het kwam natuurlijk niet als een echte verrassing dat Alfa Romeo net als Fiat, Opel, Lancia en DS (allen deel van Stellantis) in de nabije toekomst een “electric only”-merk zal worden en enkel nog batterijauto’s zal produceren, maar voor de echte Alfisti is het verdwijnen van de verbrandingsmotor -meer nog dan voor de liefhebbers van de andere merken van de groep- een harde noot om te kraken.
Vijf van de twaalf kernmerken van de Stellantis-groep zullen in de nabije toekomst de volledige switch naar elektrisch maken. Het gaat om ex-PSA-merken DS en Opel en FCA-merken Fiat, (het momenteel enkel nog op de Italiaanse thuismarkt actieve) Lancia en nu ook Alfa Romeo, het Italiaanse merk met de rijkste geschiedenis van alle Stellantis-merken.
2027 en verder
Vanaf 2027 zullen er alleen nog elektrische Alfa’s te koop zijn in Europa, Noord-Amerika en China. Dat betekent dat de opvolgers van de Giulia, Stelvio en de binnenkort verwachte nieuwe Tonale geen verbrandingsmotoren meer zullen hebben.
Voor het merk dat in 1910 ontstond met de 24 HP als eerste model en in zijn roemrijke geschiedenis talloze iconische modellen ontwierp en succes had in de Formule 1 en andere raceklassen is de overstap naar volledig elektrisch een mijlpaal zoals er geen twee zijn. De basis van de beleving van Alfa was altijd al gebaseerd op de motoren, samen met de vaak adembenemdende lijn van de modellen uit Italië. Modellen als de prachtige 1900 Super Sprint uit de jaren ’50, de originele Giulia, de steeds meer gewilde GTV en recenter de 8C Competizione blonken uit door de beleving die hun (niet altijd even betrouwbare) benzinemotoren leverden. Dat verdwijnt nu, maar wordt hopelijk vervangen door een ander verhaal dat liefhebbers aanspreekt, zonder vloeibare brandstoffen maar hopelijk nog steeds met adembenemende lijnen en een eigen stijl. Het zou tenslotte echt zonde zijn als Alfa Romeo zou verdwijnen na zo’n rijke geschiedenis.
Niet alleen bij Stellantis
DS zal vanaf 2024 enkel nog elektrische modellen op de markt brengen (maar blijft na die datum wel nog zijn bestaande gamma met verbrandingsmotoren verkopen), Lancia zal vanaf 2026 zuiver elektrisch zijn en Opel en Fiat doen dat respectievelijk vanaf 2028 en “tussen 2025 en 2030”.
Buiten Stellantis hebben ook al de VW-groep-merken Bentley (2030), Audi (2033), Cupra (datum nog niet bekend) en VW (verwacht tussen 2033 en 2035) aangekondigd “full electric” te gaan. Daarnaast zal Volvo hetzelfde doen vanaf 2030, net als Ford in Europa en Jaguar (vanaf 2025).
Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.