Nieuws

© OneAutomotive

OneAutomotive brengt drie Chinese modellen naar ons land

05 november 2020
Door Stijn Blanckaert
Net nu de automarkt zwaar afziet van de coronacrisis wordt familiebedrijf OneAutomotive uit Geel invoerder van de Chinese merken BAIC en DFSK en brengt het drie modellen van die constructeurs naar België. Een moedige zet, maar is ons land er klaar voor?



Met MG, dat van SAIC afhangt en bij ons wordt ingevoerd door Alcomotive, is bij ons al een volledig Chinees merk op de markt. Dat verkoopt echter een zuiver elektrisch aangedreven auto, terwijl de modellen van BAIC en DFSK in eerste instantie nog met verbrandingsmotoren worden aangeboden.

De twee nieuwe merken zijn bij ons nog onbekend maar hebben volgens OneAutomotive een sterke marktpositie in China. 

BAIC

BAIC (Beijing Auto) is met tien procent van de aandelen van Daimler een referentie-aandeelhouder van Mercedes, dat zelf ook dertien procent van de aandelen van BAIC in handen heeft, en bouwt Mercedessen voor de Chinese markt. Onder verschillende merknamen (BAW, Beijing, Senova, Huansu, Bisu, Weiwang, Foton, Borgward en natuurlijk Mercedes) verkocht de constructeur in 2019 bijvoorbeeld 734.298 auto’s.

X55 ext8

OneAutomotive brengt de BAIC X55 naar ons land. Dat is -hoe kan het ook anders tegenwoordig- een (compacte) SUV. Hij wordt aangedreven door een 136 pk en 210 Nm sterke turbobenzinemotor van 1,5 liter van Mitsubishi-origine die ook verkrijgbaar is in een versie voor twee brandstoffen, zowel op benzine als op LPG of CNG. De versnellingsbak is naar keuze handgeschakeld (6 versnellingen) of automatisch (CVT). 

OneAutomotive vermeldt ook dat de X55 een C-NCAP-score behaalde van vijf sterren. C-NCAP is de Chinese versie van onze Euro-NCAP-crashtests. De invoerder beklemtoont dat de nieuwe modellen volkomen veilig zijn en hoegenaamd niets meer te maken hebben met de oude Chinese modellen die op dat vlak een belabberde reputatie hadden. 

De X55 geniet van een garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking, en doet daarmee beter dan de Europese merken, en ook een levenslange Europese pechbijstand is standaard (zolang de auto onderhouden wordt in het dealernet van OneAutomotive).

De BAIC X55 wordt aangeboden vanaf € 19.990 (benzine, manuele zesbak). De uitvoeringen op LPG en CNG kosten respectievelijk € 22.440 en € 23.680. Dezelfde auto met CVT-automaat kost telkens € 4.000 extra. De CO2-uitstoot van de benzineversie bedraagt 198 g/km (WLTP), die van de versies op gas 176 g/km. 

Later volgt een volledig elektrische versie onder de naam EX5 (218 pk, 415 km NEDC-rijbereik). 

DFSK

Het tweede merk dat door OneAutomotive op onze markt gelanceerd wordt is DFSK (Dongfeng Sokon of Dongfeng Xiaokang) dat ontstond als fusiebedrijf tussen Chongqing Sokon Group en Dongfeng Motor Corporation, dat zelf een van de grootste autobedrijven in China is en niet minder dan 167.000 werknemers telt. Dongfeng is ook de Chinese partner van PSA en is zelf de tweede grootste aandeelhouder van de Franse constructeur. De constructeur werkt ook samen met Renault, Nissan, Kia en Honda. 

Van DFSK worden de Fengon en de Glory bij ons aangeboden.
Fengon ext5

De Fengon is opnieuw een SUV met een koetswerk in coupéstijl. Ook dat model krijgt een 1,5 liter grote benzinemotor. Die levert 137 pk en 202 Nm aan koppel en is alleen verkrijgbaar in CNG-uitvoering (die dus op benzine of aardgas rijdt). De Fengon wordt op de voorwielen aangedreven en is altijd voorzien van een CVT-automaat. Ook de DFSK Fengon behaalde vijf sterren op de C-NCAP-crashtests en net als het model van BAIC wordt ook deze auto met vijf jaar garantie en levenslange Europese pechbijstand geleverd.

De Fengon is verkrijgbaar voor € 29.230 (CNG, CVT-automaat) en heeft een gecombineerde CO2-uitstoot (WLTP) van 199 g/km.

Glory ext5

De Glory 580, opnieuw een SUV, bestaat sinds 2016 en wordt al twee jaar te koop aangeboden in Duitsland en Spanje. Net als de Fengon heeft hij een viercilinder van 1,5 liter onder de motorkap. Die levert hier net wat meer vermogen (145 pk, 210 Nm) en komt alleen met een CVT-automaat. Hij beschikt over zeven zitplaatsen, haalde ook vijf C-NCAP-sterren en krijgt eveneens vijf jaar garantie en levenslange Europese pechbijstand. 

Zoals de BAIC X55 is ook de DFSK Glory 580 naar keuze verkrijgbaar met benzine, LPG of CNG als brandstof. De uitstootcijfers van 222 g/km (WLTP) voor de benzine en 198 g/km (WLTP) voor de versies op gas zijn aan de hoge kant.

De benzineversie kost € 23.990, de LPG-uitvoering € 26.440 en de CNG-versie € 27.680.

Alle drie de auto’s worden “full option” aangeboden en krijgen een uitgebreide uitrusting. Een optielijst is er niet, enkel de kleur kan nog gespecifieerd worden door de klant.

OneAutomotive biedt de drie modellen aan in Geel, maar ook bij verdelers in Temse, Tervuren, Weelde, Andenne, Hergenrath, Nivelles en Visé, en hoopt tegen het einde van het jaar over twaalf tot veertien verdelers te beschikken en zo ook vertegenwoordigd te zijn in West-Vlaanderen, Limburg, Henegouwen en Luxemburg.

Ze zien er OK uit, zijn goed uitgerust en worden aan een competitieve prijs in de markt gezet. De vraag blijft echter of hun relatief hoge uitstoot en vooral het gebrek aan vertrouwen in Chinese auto’s hun kansen op onze markt niet hypothekeren. Dat de invoerder vijf jaar garantie biedt is op dat laatste vlak alvast een geruststelling.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.