Nieuws

Onderzoek SD Worx: werkgevers gaven in 2023 wat minder snel een bedrijfswagen

15 januari 2024
Door Stijn Blanckaert

Hoewel net geen zeven op tien van alle nieuw ingeschreven auto’s in ons land vorig jaar van een zelfstandige of vennootschap was, blijkt uit een analyse door SD Worx dat het aandeel bedrijfswagens vorig jaar voor het eerst in jaren stagneerde. De terugval doet zich vooral voor bij jonge werknemers.

 

SD Worx analyseerde voor 1,2 miljoen werknemers in de privésector bij bedrijven met in totaal meer dan 175.000 bedrijfswagens de situatie met betrekking tot de firmawagen en ondervroeg meer dan 1.000 Belgische werknemers. Uit de analyse blijkt dat het aandeel bedrijfswagens vorig jaar voor het eerst in jaren stagneerde, van 14,8% naar 14,6% in 2023. Er is een terugval bij de -30 jarigen, maar meer nog bij werknemers die jonger zijn dan 25, waar het percentage zakt van 3,3 naar 2,0%. Meer werkgevers kennen bovendien pas na een jaar anciënniteit een bedrijfswagen toe. Het percentage werknemers met een bedrijfswagen en minder dan 1 jaar anciënniteit daalt gevoelig tot minder dan 2% (van 7,3% in 2022 naar 1,8% in 2023).  

Functiewagen versus auto als verloning 

Bij werknemers vanaf 30 jaar gaat het in meer dan de helft van de gevallen om een echte functiewagen, waarbij de auto nodig is voor klanten- of werfbezoeken. De rest zijn dus auto’s die als onderdeel van het verloningspakket worden toegekend en niet noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de job. Bij de -25 jarigen gaat het relatief gezien iets meer om een salariswagen, als instrument om jongeren met specifieke talenten aan te trekken, zo blijkt uit de bevraging. In twee derde van de gevallen (66%) gaat het bij min 25-jarigen om een salariswagen. 

Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx, stelt: “Bedrijfswagens zien we vooral bij werknemers met kinderen en bij een voltijdse tewerkstelling. Het is geen voorrecht van de ‘happy few’. Bovendien hoort de wagen vaak bij een job met meer verantwoordelijkheid, met een link naar klanten: deze functiewagens kom je tegen in commerciële en technische jobs, in de bouw, maar evengoed in de thuisverpleging. Deze werknemers kunnen ook niet zomaar afstand doen van hun wagen en overstappen naar een alternatief.” 

Uitgaven aanzienlijk gestegen 

Tegelijk blijkt uit de analyse ook dat werkgevers in vergelijking met vijf jaar geleden bijna een kwart duurdere bedrijfswagens in gebruik hebben. De mediane catalogusprijs steeg van € 32.529 in 2018 naar € 40.280 in 2023. Die waarde steeg vorig jaar bovendien alleen al met 10 procent. Voor werknemers jonger dan 25 is de mediane catalogusprijs lager, met € 31.112. 

Veerle Michiels van SD Worx zegt daarover dat “de catalogusprijs stijgt met de leeftijd, want vaak gekoppeld is aan een rol met meer verantwoordelijkheid. Sinds 2021 hebben de (hybride) benzines de (hybride) diesels ingehaald en zijn elektrische auto’s aan een snelle opmars bezig.”  

Ondanks de stagnatie blijft de firmawagen, net als de fiets of fietsvergoeding een erg populair extralegaal voordeel en een belangrijk instrument in de war for talent, stelt SD Worx.Schermafbeelding 2024 01 15 om 14.09.10

Voorkomen van bedrijfswagens per leeftijd (salaris- en functiewagens) bron: SD Worx

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.