Nieuws

© Toyota

OFFICIEEL: Toyota presenteert de nieuwe GR86

15 november 2021
Door Redactie
De Toyota GR86 is een evolutie van de GT86, waarbij de klassieke opstelling met de motor voorin en achterwielaandrijving behouden blijft. De hoogtoerige viercilinder boxermotor heeft een grotere cilinderinhoud en levert daardoor meer vermogen en koppel. De Toyota GR86 maakt zijn Europese debuut op 2 december 2021 en komt in het voorjaar van 2022 op de markt.
09 Toyota GR86Het exterieurdesign van de Toyota GR86 is een evolutie van dat van de GT86, inclusief verwijzingen naar de geweldige Toyota sportauto’s van weleer, zoals de legendarische Toyota 2000GT en veelgeprezen Toyota AE86 Corolla, die wereldwijd bekend staat als ultieme driftauto.

Grotere longinhoud

Net als bij de Toyota GT86 staat bij de nieuwe GR86 de boxermotor centraal. De motor vormt de basis voor de sportieve prestaties en draagt met onder meer zijn horizontaal geplaatste cilinders bij aan het lage zwaartepunt van de auto. De viercilinder met zestien kleppen en bovenliggende nokkenassen is qua bouwwijze gelijk aan het blok van de GT86, maar de motorinhoud is gestegen van 1.998 cm3 naar 2.387 cm3. Het vermogen is met zo’n 17% toegenomen: van 200 pk naar 234 pk bij 7.000 t/min. Daardoor is de acceleratietijd van 0 naar 100 km/u een seconde korter: 6,3 seconden (6,9 seconden met automaat). De topsnelheid van de GR86 ligt op 226 km/u voor de handgeschakelde versie en 216 km/u met automaat.
08 Toyota GR86Lichtgewicht, 50% stijvere carrosserie

Geweldige rijeigenschappen zijn hét kenmerk van de GT86. Om het extra vermogen van de Toyota GR86 volledig tot zijn recht te laten komen zijn onderstel en carrosserie aangepast met onder meer lichtere, sterkere materialen die zorgen voor extra stijfheid en tegelijkertijd een lager gewicht. Dat is onder meer bereikt door de toepassing van aluminium (dak, motorklep, spatborden voor) en verlijming van bepaalde delen. Ook zijn op strategische plaatsen verstevigingen doorgevoerd. Het resultaat is een 50% stijvere carrosserie, maar ook een lager zwaartepunt en een vrijwel ideale gewichtsverdeling van 53/47 voor/achter. De GR86 heeft ondanks het vergrote motorblok, een hogere veiligheidsuitrusting en versterkingen in de carrosserie een gewicht dat ongeveer 20 kilogram lichter is dan zijn voorganger.
21 Toyota GR86Track-modus

De handgeschakelde zesversnellingsbak en de automatische transmissie zijn herzien. Verschillende aanpassingen zorgen voor een lichter schakelende handbak. De versnellingshendel ligt dankzij een nieuwe vormgeving beter in de hand en heeft kortere schakelwegen. Het prestatiepotentieel van de auto is ten volle te benutten in de Track-modus en de stabiliteitscontrole is bovendien uitschakelbaar. De automaat schakelt dankzij extra frictieplaten en een nieuwe, sterkere koppelomvormer eveneens soepeler. Schakelpaddles maken het mogelijk om alsnog zelf te schakelen. In Sport-modus bepaalt de automaat op basis van onder meer de gas- en reminput van de bestuurder de ideale versnelling.

Verbeterde wendbaarheid

De nieuwe elektronische stuurbekrachtiging heeft een verhouding van 13,5:1 en het stuurwiel maakt slechts 2,5 omwentelingen van links tot rechts. Het resultaat is een directe besturing en een verbeterde wendbaarheid. De stuurbekrachtigingsmotor is geïntegreerd in de stuurkolom, wat zowel gewicht als ruimte spaart. Voor en achter zijn geventileerde remschijven gemonteerd met een diameter van respectievelijk 294 en 290 mm. Alle controlesystemen – ABS, Brake Assist, Traction Control, Vehicle Stability Control en Hill Start Assist – zijn standaard, evenals een noodremsysteem.
02 Toyota GR86Interieur sterk gefocust op de rijder

Het interieur van de GR86 is sterk gefocust op de rijder met behoud van gebruiks- en bedieningsgemak. Bedieningselementen zijn intuïtief gepositioneerd, zoals het paneel voor de airconditioning met LED-verlichting en schakelaars als pianotoetsen. De centrale armsteun biedt niet alleen ondersteuning, maar bevat ook bekerhouders, twee USB-poorten en een AUX-aansluiting. Het multimediasysteem reageert sneller en omvat onder andere DAB+ radio-ontvangst en smartphone-integratie met Apple CarPlay en Android Auto.

Toyota verwacht de nieuwe GR86 in het voorjaar van 2022 op de Europese markt te brengen waaronder België. De prijzen maakt Toyota nog bekend.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.