Dat BMW ook vorig jaar het populairste automerk in België was, hebben we hier al gemeld. Alsook dat Dacia zich een plaatsje in de top 5 wist te veroveren en dat er naast winnaars natuurlijk ook weer enkele verliezers waren. Maar er valt, met dank aan FEBIAC voor heel wat interessante cijfers, nog wel wat meer te vertellen over de evolutie van de automarkt in 2024.
Met 448.277 inschrijvingen van nieuwe personenwagens was 2024 geen goed jaar voor de Belgische autosector, de markt kromp immers met bijna 6 procent. Vergeleken met het jaargemiddelde over de laatste 10 jaar ging het om een daling met 6,5 procent. Wat wilden we nog allemaal weten?
Van alle in ons land ingeschreven nieuwe personenwagens, 448.277 dus, hadden 61,6 procent het ‘statuut’ van bedrijfswagen. Het jaar ervoor was dat nog 68,9 procent, het volume daalde vorig jaar dan ook met 51.002 eenheden. Een wijziging in de belastingsregels had van 2023 dan ook een echt recordjaar gemaakt. Terug naar 2024, 34,1 procent van de toen ingeschreven bedrijfswagens werd geregistreerd door de operationele lease- en verhuursector. Iets meer dan een kwart van de auto’s werd ‘rechtstreeks’ gekocht.
Er werden vorig jaar 727.650 tweedehandswagens ingeschreven, het beste resultaat sinds 2015. FEBIAC wijst ervoor naar de vlotte beschikbaarheid van modellen en de daar allicht wel verband mee houdende daling van de prijzen met gemiddeld 7,5 procent. In vergelijking met 2023 verdubbelde het aandeel van de elektrische occasiewagens, maar ondanks de Vlaamse overheidspremie ging het toch nog altijd maar om 3,2 procent van de totale handel.
Op de tweedehandsmarkt waren dieselauto’s nog goed voor 30,6 procent
Dieselauto’s namen nog 30,6 procent van de tweedehandsmarkt voor hun rekening. Die blijft ook wel het terrein van de particulier, bij slechts 10 procent van de verkoop gaat het om bedrijfswagens.
In 2024 werden in totaal dus 1.175.927 wagens ingeschreven in ons land, een stijging met 0,8 procent in vergelijking met 2023.
Benzinemotoren waren in 2024 nog goed voor 41,8 procent van alle inschrijvingen, maar elektrische auto’s rukten met 28,5 procent wel al op naar de tweede plaats. Plug-inhybride modellen kwamen aan 14,9 procent, auto’s met zogeheten zelfopladende hybride technologie aan 9,2 procent en diesels nog slechts aan 4,9 procent. CNG, LPG en waterstof stellen in ons land nauwelijks wat voor.
Van de particuliere klanten koos nog niet eens 10 procent al voor een EV
Er zijn natuurlijk wel grote verschillen tussen de inschrijvingen door particulieren en die door bedrijven. In het eerste geval koos slechts 9,6 procent van de klanten al voor een volledig elektrisch aangedreven auto, in het tweede was dat 40,3 procent.
Over het succes van (onder meer) BMW, Dacia en Tesla hadden we het al, maar wat waren de populairste modellen? Met 20.040 exemplaren was de BMW X1 de grote kampioen, voor de Tesla Model Y (13.223), de Dacia Sandero (12.674), de Audi Q4 (8.611) en de Citroën C3 (8.412). De Toyota Yaris, Tesla Model 3, Volvo XC40, Renault Clio en Dacia Duster vervolledigden de top 10.
Op de tweedehandsmarkt zijn het totaal andere modellen die scoren
Op de tweehandsmarkt was de Volkswagen Golf het populairst, voor de Polo van hetzelfde merk, de Opel Corsa, de BMW 3-Reeks, de 1-Reeks, de Ford Fiesta, de Renault Clio, de Fiat 500, de Audi A3 en de Opel Astra.
Als we de vraag stellen, wil dat natuurlijk zeggen dat het antwoord positief is. Met de BMW X1, Tesla Model Y, Audi Q4, Volvo XC40 en Tesla Model 3 was de Vlaamse top 5 zelfs totaal verschillend van de Waalse, daar scoorden de Dacia Sandero en Duster, de Renault Clio, de Toyota Yaris en de Citroën het best. Er is ook een aparte top 5 voor Brussel, met (alweer) de BMW X1, de Audi Q4, de Citroën C3, de Volvo XC40 en de Tesla Model Y bovenaan.
De Tesla Model Y was nationaal de populairste elektrische auto. De Dacia Sandero was de meest verkochte benzinewagen en de BMW X1 bleek de kampioen bij de hybrides.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853