De Emira zou de laatste Lotus met een verbrandingsmotor blijven, dat was toch het plan. De Britse dochter van de Chinese autoreus Geely past zijn strategie nu echter weer aan, Lotus zal toch nog langer klassieke(re) sportwagens blijven bouwen.
In 2028 zouden de allerlaatste Emira’s met benzinemotor worden geleverd, zo namen we tot voor (heel) kort nog aan. De focus lag sowieso al een tijdje op de volledig elektrisch aangedreven Emeya en Eletre, maar die SUV en berline lijken toch niet alle potentiële klanten te kunnen bekoren. Nu het ‘nieuwe’ er een beetje af is, laten nogal wat kopers van sport- en prestigewagens zelfs in landen als China de EV’s weer vaker links liggen.
Vandaar dat het toekomstige aanbod toch ook nog modellen met verbrandingsmotor zal tellen, die krijgen dan wel een hybride aandrijving. Op een autosalon in China liet de huidige Lotus-baas verstaan dat het merk van plan is een soort superhybrides te ontwikkelen, die zullen een drukgevoede verbrandingsmotor combineren met elektromotoren en een batterij die snelladen toelaat. Dat zou mogelijk worden gemaakt door het gebruik van een 900-voltarchitectuur, met dan ook een rijbereik (met volle tank en dito batterij) van zowat 1.100 kilometer. Helaas voor de fans van het ‘oude’ Lotus en de compacte en heel lichte sportwagentjes waar het merk toch vele decennia furore mee maakte, die komen quasi zeker nooit meer terug.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853