De Tsjechische autobouwer breidt het Enyaq iV-gamma in twee richtingen uit. Vanonder in het gamma doet de “50” zijn intrede, vanboven kunnen luxepoezen hun gading vinden bij de Enyaq 85 Laurin & Klement. Zoals het cijfer suggereert, is er sprake van een upgrade ten opzichte van de “80”.
Het gaat Skoda voor de wind. De Enyaq iV verkoopt als zoete broodjes, met lange levertermijnen als gevolg. Intussen heeft het merk blijkbaar toch voldoende productiecapaciteit om het gamma van zijn elektrische cross-over uit te breiden en (nog) meer klanten aan te trekken.
Het is niet langer de “60”, maar de “50” die de rol van instapmodel vervult. Om de prijs te drukken heeft Skoda de accu van de “60” beperkt tot 52 kWh netto. Dat is amper voldoende om de kaap van 350 kilometer te ronden (officieel haalt hij 365 kilometer volgens de WLTP). Ook de elektromotor neemt een stapje terug: met 148 pk (109 kW) in plaats van 180 (132 kW) mag je natuurlijk geen topprestaties verwachten in een auto van twee ton. De Skoda Enyaq 50 heeft 11,3 seconden nodig om van nul naar honderd te spurten.
Naar verluidt bedraagt de instapprijs zo’n € 40.000 inclusief btw. Voor dat bedrag krijg je gelukkig nog altijd een achteruitrijcamera, parkeersensoren rondom, een navigatiesysteem, een centraal scherm van 13 duim en velgen van 19 duim.
Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de “Laurin & Klement”, die te herkennen valt aan specifieke designkenmerken en een bijzonder uitgebreide standaarduitrusting. Zo krijgt de Skoda Enyaq L&K exclusieve Platinum Grey-details op de modelspecifieke bumpers, de diffuser en de buitenspiegels. De zijskirts zijn in carrosseriekleur gespoten, terwijl de raamlijsten en dakrails in chroom zijn uitgevoerd - net als de omlijsting van de Škoda-grille, die standaard is voorzien van de Crystal Face, verlicht door 131 LED's.
Tot de standaarduitrusting behoren ook LED-matrixkoplampen en full LED-achterlichten. De achterste zijruiten en de achterruit zijn getint. De Enyaq L&K heeft specifieke 20-inch of optionele 21-inch lichtmetalen velgen en L&K badging op de voorspatborden. Voor het interieur van de Enyaq L&K heb je de keuze tussen “Shell”, met beige lederen bekleding, en “Black”, als zwart je ding is. De voorstoelen zijn standaard verwarm- en ventileerbaar en verwennen je rug desgewenst met een massage.
Samen met de L&K introduceert Skoda ook een uitgebreide technische upgrade. De “80” wordt daardoor “85”. Het systeemvermogen stijgt naar 210 kW, terwijl de actieradius bij 570 kilometer piekt. Tegelijk kun je sneller laden aan een fastcharger door een verbeterde laadcurve. De accu laat zich nu ook op voorhand opwarmen.
Tot slot werd ook de gebruikersinterface gefacelift. De Enyaq Laurin & Klement is uitgerust met de nieuwste ME4-voertuigsoftware, die later dit jaar in alle modellen van de Enyaq-familie zal worden opgenomen. Skoda heeft overigens beslist om het achtervoegsel 'iV' te schrappen uit de modelbenaming.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853