De derde Kangoo-generatie krijgt eindelijk zijn XL-afgeleide. Deze Grand Kangoo biedt zeven individuele zitplaatsen en tot 3.750 liter (!) aan laadvolume. Op de voorwielen rust naar keuze een benzine-, een diesel- of een elektromotor.
De Renault Kangoo behoeft geen introductie meer. De uitvinder van het ludospace-segment is intussen aan zijn derde generatie toe, die in 2021 werd gelanceerd. De Extra Large-versie, die was Renault ons nog verschuldigd. Et voilà, hier is hij dan.
De Nieuwe Grand Kangoo neemt de praktische aspecten en veiligheidsuitrusting van Kangoo over, en voegt er een extra dosis moduleerbaarheid en interieurruimte aan toe. Zo worden de drie volwaardige stoelen op de tweede zetelrij aangevuld door twee aparte stoelen achterin, die bruikbaar zouden moeten zijn voor volwassenen. Renault gaat ook prat op de grootste knieruimte in dit segment voor de passagiers op de derde rij, namelijk 164 millimeter.
Er blijft overigens 500 liter aan koffervolume ter beschikking, weliswaar als je stoel nummer zes en zeven verwijdert. Haal je al het meubilair achter de voorstoelen eruit, dan kun je 3.750 liter meenemen, op voorwaarde dat je de passagiersstoel vooraan neerklapt. In dat geval kun je voorwerpen van wel 3,11 meter lang vervoeren.
Alle stoelen zijn overigens volwaardige onafhankelijke, verschuifbare, neerklapbare, wegklapbare en uitneembare achterzetels die tot 1.024 verschillende zetelconfiguraties mogelijk maken.
De twee grote schuifdeuren van 83 centimeter (18 centimeter breder dan die van Kangoo), de lage deurdrempel en de neerklapbare zetels op de tweede zetelrij vergemakkelijken de toegang tot de derde zetelrij. Dat vereenvoudigt het in- en uitstappen voor passagiers en het vastmaken van een kind in de autostoel, die veilig wordt bevestigd dankzij de Isofix-punten.
Achteraan beschikt hij standaard over een achterklep met ruit, die op verzoek kan worden vervangen door klapdeuren (2/3-1/3) met ruiten om de toegang tot de koffer te vergemakkelijken, vooral op plaatsen met beperkte hoogte.
De benzineversie zal allicht het gros van de verkooptaart verorberen. Het betreft de gekende 1.33-viercilinder, die hier 130 pk op de voorwielen zet via een manuele zesbak of een gerobotiseerde zevenbak (EDC7). Veelrijders kunnen nog altijd bij de al even bekende 1.5 dCi van 95 pk terecht, die enkel met de handgeschakelde zesbak wordt geleverd.
Met name bedrijven zullen interesse hebben in de elektrische variant van de nieuwe Grand Kangoo. Dankzij zijn nieuwe lithium-ionbatterij van 45 kWh netto biedt deze E-Tech Electric een rijbereik tot 265 kilometer over de WLTP-cyclus. Voor sommige gebruikers zal dat volstaan, maar naar het zuiden van Frankrijk reizen belooft met deze versie een zware taak te worden, des te meer omdat het snellaadvermogen beperkt is tot 80 kW. Driefasige wisselstroom kan hij dan weer verwerken met een flinke 22 kW.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853