Nieuws

© Renault

Nieuwe Renault Espace voorgesteld: van eenvolumer naar hybride SUV

28 maart 2023
Door Stijn Blanckaert

Renault grootste auto, de Espace, vervelt na een carrière van veertig jaar van eenvolumer naar SUV met vijf of zeven plaatsen. Een hybride bovendien, die lichter en zuiniger is dan zijn voorganger en visueel veel gelijkenissen toont met de Austral, die wat kleiner is.

 

Het is al van 1983 geleden dat Renault de eerste Espace op de markt bracht. Die auto was een van de pioniers van het in de indertijd erg succesvolle segment van de eenvolumers, maar zag zijn populariteit in de voorbije jaren, net als die van het hele segment waarin hij zich bevond, geleidelijk afnemen. Nieuwe Renault Espace voorgesteld autonieuws 0002Renault gooit het voor de nieuwe, zesde generatie van de Espace over een heel andere boeg door van de nieuweling een full size-SUV te maken, eentje die veel gelijkenissen vertoont met zijn kleinere broer, de Austral, en altijd op wielen van maar liefst 19 of 20 duim rust, met een bodemvrijheid van 18 centimeter. 

Grootste en ruimste Renault

Renault benadrukt in zijn persbericht dat de nieuwe Espace ook nu hij herleeft als SUV de ruimste en grootste Renault is, met naar keuze vijf tot zeven plaatsen. Met zijn lengte van 4,72 m is hij dan wel 14 centimeter korter dan de vorige generatie van de Espace, toch is hij binnenin ruimer, met een wielbasis van 2,73 meter en een interieurlengte tot aan de derde zetelrij van 2,48 meter. De passagiers op de tweede rij hebben tot 321 millimeter aan knieruimte en kunnen de rugleuning tot 31 graden kantelen voor meer comfort. Nieuwe Renault Espace voorgesteld autonieuws 0021De derde rij – een gratis optie – telt twee zetels met een “Easy Access”-functie om de knieruimte (128 mm) en de toegankelijkheid te maximaliseren. Die functie laat toe om de tweede rij in twee onafhankelijke delen (60:40) over 260 millimeter te verschuiven en de hoek van de rugleuning aan te passen. Nieuwe Renault Espace voorgesteld autonieuws 0022

De kofferinhoud kan in de versie met vijf zitplaatsen met de tweede rij rechtop en naar voren geschoven tot 777 liter bevatten. Wanneer de drie plaatsen op de tweede rij door middel van het “Easy Folding”-systeem dat vanaf de koffer met hendels te bedienen is neergeklapt worden bedraagt de kofferinhoud in totaal 1.818 liter. 

Wanneer de Espace ook een derde rij heeft kunnen de twee stoelen achterin eenvoudigweg in de vloer opgeborgen worden om de kofferinhoud te maximaliseren. Wanneer de twee plaatsen helemaal achterin in gebruik zijn blijft er nog 159 aan kofferruimte over.

Ook aan opbergruimte in het interieur is er geen gebrek. In totaal is 39 liter aan opbergruimte voorzien, waarvan 20 liter vooraan in een handschoenenkastje van meer dan zes liter en twee deurvakken van meer dan vier liter per stuk, een middenconsole met een twee liter groot opbergvak onder de verschuifbare handsteun en 3,6 liter onder de armsteun met vlinderopening.Nieuwe Renault Espace voorgesteld autonieuws 0015

De Espace is dan wel ruimer binnenin dan zijn voorganger, toch weegt hij ook 215 kg minder, wat onder meer te danken is aan de lichtere, full hybrid aandrijflijn en lichtere zetels. De nieuweling wordt net als de Austral in de Spaanse Renault-fabriek in Palencia gebouwd op het nieuwe CMF-CD-platform van de Alliantie (Renault-Nissan-Mitsubishi).

Full Hybrid als enige motor

Qua motoren houdt Renault het simpel. De nieuwe Espace wordt leverbaar met één aandrijflijn, een serieel-parallelle E-Tech Full Hybrid benzine die 35 procent minder uitstoot dan zijn voorganger en met een overeenkomstig verbruik van 4,6 l/100 km aan benzine en zijn 55 liter grote brandstoftank in ideale omstandigheden een rijbereik van 1.100 kilometer zou mogelijk maken. 

Het aandrijfgeheel levert 200 pk en bestaat uit een 1.2-driecilinder-turbobenzinemotor met 130 pk (96 kW) en een koppel van 205 Nm en twee elektromotoren. De hoofdmotor levert 50 kW (70 pk) en 205 Nm wordt gevoed door de lithium-ionbatterij van 2 kWh/400 V. Hij verzekert de elektrische aandrijving. Een secundaire elektromotor (High-voltage Starter Generator of HSG) van 25 pk en 50 Nm start de verbrandingsmotor en verzorgt de schakelovergangen. De topsnelheid bedraagt 175 km/h en de Espace accelereert vanuit stilstand naar 100 km/h in 8,8 seconden. Het normverbruik bedraagt 4,6 tot 4,9 l/100 km in de gemengde WLTP-cyclus, de uitstoot varieert afhankelijk van de uitrusting van 104 tot 111 g/km aan CO2.

De Espace vertrekt altijd in elektrische modus en activeert automatisch de energierecuperatie bij het vertragen en het remmen en kan zo in de stad tot 80 procent van de tijd elektrisch rijden en minder brandstof verbruiken. De bestuurder kan zelf bijdragen tot het laadproces door te kiezen voor een van vier regeneratieve remniveaus.

4CONTROL Advanced vierwielsturing 

Voor een optimale wendbaarheid beschikt de Espace in de Iconic en Esprit Alpine-uitvoeringen standaard over het 4CONTROL Advanced-systeem. Het gaat daarbij om vierwielsturing door middel van een meesturende, meerarmige achteras die de achterwielen bij hoge snelheden of in bochten aan meer dan 50 km/h in dezelfde richting laat draaien als de voorwielen (tot één graad) en diezelfde achterwielen bij lage snelheden tot vijf graden doet tegensturen. De draaicirkel tussen stoepranden verkleint zo tot 10,4 meter, wat gelijkaardig is aan de draaicirkel van een compacte Renault Clio. Zonder die voorziening zou dat 11,6 meter zijn.

Drie uitvoeringen 

Qua motoren mag Renault het dan wel bij één variant houden, er zijn wel drie uitrustingsniveaus. Het eerste heet “Techno” en bevat standaard al een 24 duim groot Open R-scherm (een digitaal dashboardscherm en een multimediascherm), een gemotoriseerde kofferklep, een inductielader voor smartphones, velgen van 19 duim, isofix-bevestigingspunten op de buitenste plaatsen van de tweede rij en een veiligheidspack met dodehoekwaarschuwing. 

Nieuwe Renault Espace voorgesteld autonieuws 0010Nieuw is de “Esprit Alpine”-uitvoering. Die staat op velgen van 20 duim en geeft de auto een sportieve toets terwijl de topversie “Iconic” gedoopt werd en met echt hout en gewatteerd leder voor de elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen voor een flinke portie luxe zorgt en eveneens op grote wielen van 20 duim staat.

                               Het radiatorrooster heeft verticale spijlen op de Iconic- en Techno-varianten maar is voorzien van een geblokte vlag-motief op de sportiever aangeklede Esprit Alpine. De wielkasten van de nieuwe Espace zijn geprononceerd en onderaan het koetswerk bracht Renault een beschermlijst in glanzend zwart aan, voor meer elegantie. Achteraan is er een spoiler die het einde van het dak verlengt en vallen de tot aan het logo doorlopende achterlichten op die voor een wagenbrede lichtsignatuur zorgen.

Baden in het licht

Optioneel kan de nieuwe Espace voorzien worden van een nieuw glazen vast panoramadak dat geen dwarsbalk heeft en met een oppervlak van meer dan een vierkante meter heel wat licht binnenlaat in het interieur (1,33 m lang en 0,84 m breed). Het glas is bedekt met een coating die de UV-stralen en de meeste infraroodstralen filtert en een verduisteringsgordijn overbodig maakt.

Er zijn in totaal 32 ADAS-rijhulpsystemen voorzien die voor ondersteuning zorgen bij het rijden en parkeren en voor extra veiligheid zorgen. Eén ervan is een 9,3 duim groot head-updisplay, een ander een 3D Vision 360-camera.

Multimedia

Als topmodel beschikt de nieuwe Espace ook over het nieuwste “OpenR Link”-multimediasysteem van Renault dat bestaat uit twee aaneensluitende schermen die een L vormen: een horizontaal TFT-scherm van 12,3 duim op het dashboard (landschapsformaat) wordt gecombineerd met een verticaal aanraakscherm met van 12 duim in het midden van de console (portretformaat). Het OpenR Link-systeem draait op Google-software en biedt Google Maps-navigatie, de geïntegreerde spraakassistent van Google en de app-catalogus van Google Play. Het laat ook Firmware over the air-updates toe en is met of zonder kabel compatibel met Android Auto en Apple CarPlay.Nieuwe Renault Espace voorgesteld autonieuws 0020

De nieuwe Espace zal nog deze lente te bestellen zijn in het Renault-dealernet, tegen dan zullen we natuurlijk ook meer weten over de prijs van de nieuweling.

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.