Nieuws

© Porsche

Nieuwe Porsche Taycan GTS en instapversie Taycan 4

12 november 2024
Door Dieter Quartier

Drie nieuwe modellen maken de zestien versies tellende Taycan-familie compleet: de Taycan 4, de Taycan GTS en de Taycan GTS Sport Turismo. De eerste combineert vierwielaandrijving met een maximale efficiëntie en rijbereik, de GTS werpt zich op als een sportieve allrounder.

 

De drie nieuwe modellen beschikken uiteraard over alle verbeteringen op het gebied van design, technologie en uitrusting waarmee Porsche de Taycan begin dit jaar vernieuwde. De elektrische sportwagen overtreft zijn voorganger op bijna elk gebied. De nieuwe modellen hebben meer vermogen en een groter rijbereik, ze accelereren sneller en ze laden in minder tijd op met een grotere stabiliteit. Alle Taycan-versies pakken uit met een nog uitgebreidere standaarduitrusting en worden geleverd met de nieuwste generatie van de Porsche Driver Experience.

De gelijktijdige verbetering van de prestaties en efficiëntie is te danken aan een aantal factoren: een geavanceerde aandrijflijn met een nieuwe achterasmotor met tot 80 kW meer vermogen dan zijn voorganger in alle modellen, een gewijzigde pulsomvormer met geoptimaliseerde software, krachtigere batterijen, een herzien thermomanagement, een warmtepomp van de volgende generatie en een aangepaste recuperatie- en vierwielaandrijvingsstrategie. Bij DC-oplaadstations van 800 volt kan hij bijvoorbeeld met maximaal 320 kW worden opgeladen. De maximale recuperatiecapaciteit tijdens het afremmen van bij hoge snelheden is verhoogd tot 400 kW.

Nieuwe editie van de Taycan GTS: sportieve allrounder

GTS staat voor Gran Turismo Sport. Sinds de Porsche 904 Carrera GTS uit 1963 genieten die drie letters een bijzondere reputatie onder Porsche-fans. Nu is er ook een variant in het Taycan-modelgamma met deze legendarische lettercombinatie. Of zelfs twee, om precies te zijn: de nieuwe Taycan GTS is beschikbaar als sportberline en als Sport Turismo.th241001 1 high

Als sportieve allrounder maakt de Taycan GTS indruk met tot 515 kW overboostvermogen bij gebruik van de Launch Control: 75 kW meer dan zijn voorganger. Met de nieuwe push-to-pass-functie in het standaard Sport Chrono pack kan met één druk op de knop gedurende 10 seconden een beroep worden gedaan op een boost tot 70 kW. In de Taycan GTS heeft push-to-pass bovendien een bijzonder sportief karakter, want bij lage snelheden wordt het koppel verhoogd tot het Launch Control-niveau. Net als in de Taycan Turbo GT wordt de boost aangegeven met een aftelklok in het instrumentenbord en dynamisch geënsceneerd met geanimeerde ringen op de snelheidsmeter.

De Taycan GTS sportberline en Taycan GTS Sport Turismo accelereren in slechts 3,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h: dat is 0,4 seconden sneller dan hun voorgangers. De sportberline heeft slechts 10,4 seconden nodig om van 0 naar 200 km/h te sprinten, of 1,6 seconden minder dan voorheen. Het rijbereik is ook met meer dan 120 kilometer verbeterd en bedraagt momenteel 628 kilometer volgens de WLTP-cyclus.

Om recht te doen aan het opwindende karakter van een GTS, kreeg hij een meer uitgesproken geluidsprofiel, vergelijkbaar met dat van de Taycan Turbo S. 

Nieuwe Taycan 4: efficiënte rijbereikkampioen

Klanten die de hoge efficiëntie van het Taycan-instapmodel wilden combineren met vierwielaandrijving, kwamen eerder al aan hun trekken in de Cross Turismo. Nu biedt Porsche ook zo’n variant als sportberline. Qua prestaties komt die nieuwe Taycan 4 overeen met de Taycan: naargelang de standaard Performance-batterij of de optionele Performance Plus-batterij in de bodem is ondergebracht, resulteert dat in een overboostvermogen tot 300 kW of 320 kW bij gebruik van de Launch Control.020 03 high

Ook het rijbereik hangt natuurlijk af van het batterijtype. Met een Performance-batterij bedraagt dat maximaal 559 kilometer. Met de Performance Plus-batterij kan de Taycan 4 tot 643 kilometer afleggen volgens de WLTP-cyclus. Daarmee zijn beide versies de onbetwiste rijbereikkampioenen onder de vierwielaangedreven modellen en scoren ze slechts zo’n 35 kilometer minder dan de waarden van de overeenkomstige Taycan-modellen met achterwielaandrijving.

Met een elektromotor op zowel de voor- als de achteras biedt de Taycan 4 een grotere rijstabiliteit en meer tractie dan de achterwielaangedreven Taycan. Dat wordt weerspiegeld in de acceleratiewaarden: de Taycan 4 heeft precies 4,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/h te snellen. Ondanks de extra 80 kilogram is hij dus twee tienden van een seconde sneller dan zijn achterwielaangedreven evenknie.

In de loop van de modelcyclus heeft Porsche de vierwielaandrijvingsstrategie al verbeterd. Natuurlijk profiteert ook de nieuwe Taycan 4 van die optimalisaties ten gunste van een grotere efficiëntie. Dat betekent dat de voorste elektromotor elektrisch wordt ontkoppeld wanneer de tractie, rijdynamiek en rijstabiliteit dat toelaten. Hij wordt vervolgens binnen milliseconden weer ingeschakeld zodra dat nodig is, bijvoorbeeld bij het accelereren of recupereren.

De Taycan 4 is beschikbaar vanaf € 108.000, de nieuwe editie van de Taycan GTS vanaf € 151.700 voor de sportberline en € 152.600 voor de Sport Turismo. Vanaf begin 2025 staan ze in de showrooms. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.