Nieuws

© Porsche

Nieuwe Porsche 911 GT3 en GT3 Touring voor het circuit en de weg

18 oktober 2024
Door Alain Devos

Porsche heeft voor zijn eerder dit jaar opgefriste 911 al een eerste stap richting elektrische assistentie gezet, dat gebeurde met de GTS. Voor de zonet onthulde GT3-variant is er van een hybride aandrijving natuurlijk nog geen sprake, die extra sportieve variant komt opnieuw met een ‘klassieke’ en dus atmosferische 4 liter van nog altijd 510 pk.

 

Nog eens voor alle duidelijkheid, het gaat hier dus niet om een volledig nieuwe auto. De huidige generatie van de 911 dateert van 2019, maar werd in het voorjaar wel nog eens onder handen genomen. De GTS werd toen dus een hybride auto met vooral nog wat extra vermogen, nu wordt dat vernieuwde gamma weer uitgebreid met een GT3-variant. Of zelfs twee, want de Duitse sportwagenfabrikant lanceert hem meteen ook als Touring.1 Nieuwe Porsche 911 GT3 en GT3 Touring voor het circuit en de weg

Bekend concept

De eerste GT3 kwam er in 1999, het concept is al die tijd eigenlijk ongewijzigd gebleven. In grote lijnen gaat het om het combineren van racegenen met dagelijks gebruik. Voor het eerst en naar aanleiding van wat dan toch een 25-jarig jubileum is, worden er meteen twee versies gelanceerd: een circuitgerichte sportwagen met een flinke achterspoiler en een iets meer ingetogen Touring. Dat is natuurlijk het model dat je moet hebben als je vooral aan dat dagelijks gebruik denkt. Tegelijk worden er enkele packs en opties aangeboden, die laten toe de GT3 nog iets meer aan persoonlijke noden en vooral smaken aan te passen.

Achterin steekt er opnieuw een 4 liter grote en atmosferische boxermotor, die is ook nog steeds goed voor 510 pk. Om aan de recentste en striktere uitlaatsnormen te voldoen, is hij nu uitgerust met twee partikelfilters en vier katalysatoren. Tegelijk werden ook de cilinderkoppen gereviseerd en zijn er ook nog wat efficiënter werkende nokkenassen, het moet in het hogere toerenbereik voor nog wat scherpere prestaties zorgen.2 Nieuwe Porsche 911 GT3 en GT3 Touring voor het circuit en de weg

Ook nog manuele zesbak

Er zijn nog wel wat meer aanpassingen (gaskleppen, oliekoelers...), we onthouden vooral dat zowel de PDK-zeventrapsautomaat als de ook nog beschikbare manuele zesbak een 8 procent kortere eindoverbrenging hebben. Met de eerste transmissie spurt de auto in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt hij een top van 311 km/h, voor de tweede wordt dat respectievelijk 3,9 seconden en 313 km/h. Porsche maakt zich ook al sterk dat de auto op het circuit een nog betere controle mogelijk maakt, de geoptimaliseerde demperafstelling zorgt voor een nog wat grotere stabiliteit. Bij krachtig remmen, ‘duikt’ hij ook minder.

Het vermogen van de 911 GT3 is anno 2024 natuurlijk niet zo uitzonderlijk hoog meer, zelfs de hybride GTS is krachtiger... maar ook aanzienlijk zwaarder. Het sportievere model moet het dan ook nog altijd van zijn relatief lage gewicht hebben, in de lichtste configuratie zet hij leeg niet meer dan 1.420 kilo op de weegschaal. Nieuwe velgen van lichter aluminium hielpen nog wat kilo’s besparen, met het Weisschach- en vooral – de naam zegt het al – Leichtbau-pakket zorgen exemplaren van magnesium dat het er nog wat meer worden. 4 Nieuwe Porsche 911 GT3 en GT3 Touring voor het circuit en de weg

Sportkuipstoel als optie

In het interieur kan je ook nog voor een lichtere sportstoel met een kuip van koolstofversterkte kunststof gaan, die heeft evengoed nog een wegklapbare rugleuning, een thoraxairbag, een elektrische hoogteverstelling en desgewenst zelfs verwarming. Een deel van de vulling van de hoofdsteun kan worden verwijderd, dat vergemakkelijkt het dragen van een helm. In optie is er ook een rolkooi beschikbaar. Nog even over die wegklapbare leuning, die geeft toegang tot het  eventuele achterbanksysteem dat als optie voor het eerst op de GT3 Touring wordt aangeboden. Als alternatief zijn er voorin Adaptive Sport Seats met achttienvoudige (elektrische) verstelling. 

De motor van de GT3 laat zich nog altijd niet met een knop starten, dat gebeurt met een draaischakelaar voor de ontsteking. Voor de rest lijkt het interieur op dat van de andere 911-modellen, met dus ook een digitaal instrumentenbord. Er is natuurlijk wel specifieke informatie beschikbaar, in de Track Screen-weergavemodus bijvoorbeeld over de banden, de olie en de optimale schakeltijd. De toerenteller kan worden gedraaid, de begrenzer van 9.000 t/m staat dan op de 12-uurmarkering.9 Nieuwe Porsche 911 GT3 en GT3 Touring voor het circuit en de weg

Aangescherpt design

Het voor het eerst leverbare Weissach Pack maakt de auto nog wat geschikter voor het circuit, onder meer het dak, de zijplaten van de achtervleugel, de buitenspiegelkappen, de airblades vooraan en de stabilisatorstangen zijn dan van lichtere CFRP. Een aangepaste bekleding met onder meer antireflecterend Racetex verhoogt het racegevoel. Voor de Touring is er ook nog het eveneens al vermelde Leichtbau Pack, evengoed met nogal wat CFRP. Als je voor de manuele zesbak kiest, wordt de verkorte pook van de 911 S/T gebruikt. De GT3 met achtervleugel kan met een Clubsport Pack worden besteld, dat omvat onder meer een stalen rolkooi, een zespuntsveiligheidsharnas en een handbrandblusser.

We geven ook nog mee dat de GT3 zowel voor- als achteraan een ‘aangescherpt’ design en ook een verder geoptimaliseerde aerodynamica heeft. Het gaat dan onder meer om een hertekende voordiffusor en evengoed gewijzigde spoilers en vinnen, de nieuwe vormen moeten voor nog wat extra neerwaartse druk en een betere luchtstroom zorgen. Nieuwe Matrix-koplampen combineren alle lichtfuncties en maken extra lampen in de voorschort overbodig. Achteraan zijn de diffusor, de luchtinlaten en de motorkap opnieuw ontworpen, de achtervleugel heeft nieuwe en ‘gehoekte’ zijplaten.10 Nieuwe Porsche 911 GT3 en GT3 Touring voor het circuit en de weg

Stevige prijs

Van de nog in de catalogus staande ‘oude’ GT3 RS werden enkele ophangingselementen overgenomen, voor het rubber zijn er de maten 255/35 voor- en 315/30 achteraan. De velgen zijn respectievelijk 20 en 21 duim groot. Toch nog even over de dus ook meteen beschikbare Touring, op die variant vervangt een uitschuifbare achterspoiler met Gurney-lip de vaste vleugel. Die auto komt met een lederen bekleding en dus desgewenst ook een achterbank. De nieuwe of toch vernieuwde GT3 laat zich binnenkort ook in België bestellen, reken alvast op een prijs van minstens € 230.790.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.