Nieuws

© Peugeot

Nieuwe Peugeot E-3008 is elektrische fastback met tot 700 kilometer rijbereik

12 september 2023
Door Stijn Blanckaert

Nadat Peugeot vorige week noodgedwongen al de foto’s van de auto vrijgaf volgde vandaag ook de technische informatie over de elektrische E-3008. Die allereerste auto op het nieuwe STLA Medium-platform wordt uitgerust met één of twee elektromotoren en kan in optimale omstandigheden met de grootste van twee accu’s tot 700 kilometer rijbereik puren uit één lading.

 

De Peugeot 3008 is een echt succes voor Peugeot, dat er in de voorbije zeven jaar meer dan 1.320.000 klanten uit 130 landen voor zich wist mee te winnen. De E-3008 brengt voor het eerst een volledig elektrische aandrijving naar het model en doet dat met een gloednieuw platform, STLA Medium genaamd, waarop Stellantis zijn nieuwe elektromodellen zal bouwen en dat een stuk moderner is dan de bestaande platformen waarop de vandaag al beschikbare elektrische Stellantis-modellen gebouwd worden. 

Accu’s van 73 of 98 kWh 

Het nieuwe platform biedt plaats aan een accupack met een inhoud die tot niet minder dan 98 kWh kan oplopen, in deze klasse een record. Met die accu, op de Long Range-versie met voorwielaandrijving en een elektromotor van 170 kW (230 pk), raakt de E-3008 zo tot 700 kilometer ver. Een indrukwekkende belofte. 

Naast de Long Range met de grootste accu stelt Peugeot ook twee varianten met een 73 kWh-batterij voor. De Single Motor heeft voorwielaandrijving, een elektromotor van 157 kW (210 pk) en raakt er 525 kilometer ver mee. De Dual Motor raakt even ver als de Single Motor maar heeft vierwielaandrijving door een elektromotor op de vooras met 157 kW en 343 Nm en een exemplaar achteraan van 83 kW en 166 Nm. Samen leveren ze een gecombineerd vermogen van 240 kW of 320 pk. 

Beide accu’s functioneren op 400 volt en zijn van het NMC (nikkel, mangaan, kobalt)-type. Peugeot biedt er 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op en verzekert gedurende die tijd een laadcapaciteit van minstens 70 procent. Om het verbruik te beheersen is een warmtepomp standaard.  

Het laden van de batterij via de laadaansluiting links achteraan kan standaard met 11 kW-driefasenwisselstroom en optioneel ook met 22 kW. De snellaadcapaciteit (DC) bedraagt maximaal 160 kW. 

Bovendien ondersteunt de E-3008 V1G of Smart Charging, wat betekent dat de auto het laadtijdstip en -vermogen kan aanpassen in functie van de beschikbaarheid van stroom op het net, is het mogelijk om via de V2L- of Vehicle-to-Load-functie externe elektrische apparaten met tot 16A en 3 kW aan te drijven en is er ook een automatische Plug & Charge-functie voorzien die de auto bij compatibele laadpunten automatisch laat opladen zonder dat er nog een laadpas of app gebruikt moet worden. 

Nieuw design 

Net als alle andere nieuwe Peugeotmodellen voert ook de E-3008 de vernieuwde designtaal van het merk, met aan de voorzijde de gekende iconische lichtsignatuur met drie “klauwen” maar met een andere set koplampen en een nieuwe grille die verwijst naar de elektrische aandrijving. NIEUWE PEUGEOT E 3008 autonieuws 03Het nieuwe Peugeot-embleem prijkt centraal en de koplampen zijn op alle versies voorzien van leds, waarbij de E-3008 GT, het topmodel, de nieuwe Pixel Led-technologie gebruikt met een lichtbundel die zich automatisch aan de verkeersomstandigheden aanpast. 

NIEUWE PEUGEOT E 3008 autonieuws 04Achteraan krijgt de E-3008 een zogenaamd fastback-profiel met een “zwevende” spoiler die zowel als designelement als omwille van zijn aerodynamische functie werd toegevoegd. De lichtsignatuur met drie klauwen komt ook achteraan terug, waarbij de GT-versie die in 3D-effect toont.

De E-3008 is 4,54 meter lang, 1,89 meter breed en 1,64 meter hoog en met een Cd van 0,28 ook gestroomlijnd. De wielbasis van 2,73 meter moet voor voldoende binnenruimte garant staan terwijl de koffer met zijn inhoud van 520 liter met de achterbank rechtop precies even groot is als die van de huidige generatie, zowel op de voor- als op de vierwielaandrijvers. De wielen zijn zoals steeds vaker tegenwoordig van een serieus formaat, met een diameter van 19 of 20 duim naargelang de versie. De wendbaarheid zou uitstekend moeten zijn door de draaicirkel van 10,6 meter, volgens Peugeot de kortste van alle elektrische SUV’s in dit segment.

Twee uitrustingsniveaus 

Peugeot stelt de E-3008 in twee uitrustingsniveaus voor. De Allure is de basisversie, met onder meer al een keyless entry en start, een HD-camera achteraan, parkeersensoren achteraan, de vernieuwde Peugeot i-Cockpit met twee digitale panelen van 10 duim en het nieuwe infotainmentsysteem i-Connect. Op de GT-topversie komen daar onder meer een two-tone kleurstelling met zwart dak bij, een alcantara bekleding, parkeersensoren vooraan, velgen van 20 duim, de Pixel-ledkoplampen, een elektrisch bediende achterklep, een verwamd stuur en verwarmde stoelen voorin, een inductielader en de Peugeot Panoramic i-Cockpit met een gebogen scherm van 21 duim. 

Hi-tech interieur

Het is binnenin dan ook vooral de nieuwe Panoramic i-Cockpit die opvalt. Peugeot combineerde twee van de drie fundamentele elementen van de i-Cockpit, het head-updisplay en het centrale touchscreen, tot één schijnbaar zwevend en licht naar de bestuurder gebogen panoramisch display van 21 duim dat zich van de linkerzijde van het dashboard uitstrekt tot aan de middenconsole op de GT-versie. De Allure-uitvoering heeft twee digitale displays van 10 duim die samen ook een panoramisch display vormen met hetzelfde zwevende effect. NIEUWE PEUGEOT E 3008 autonieuws 07

Op de Allure monteert Peugeot het i-Connect-infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto, op de E-3008 GT gaat het om de Advanced-versie ervan, die uitgerust is met een TomTom connected-navigatiesysteem met op elektrisch rijden afgestemde slimme routeplanner. De systemen kunnen “over the air” geüpdatet worden. 

De selectiehendel op de centrale console werd vervangen door een automaatbediening rechts van het stuur, naast de start/stopknop. Het stuurtje blijft – typisch Peugeot – erg klein, maar werd gemoderniseerd, met een kleiner en meer van de stuurwielspaken geïsoleerd centrum met airbag. De bedieningselementen op dat stuurtje zijn nieuw en detecteren de vingers van de bestuurder maar worden alleen geactiveerd als die erop drukt. Benieuwd of dat in de praktijk ook goed functioneert, want we zijn niet echt fan van al die gesimuleerde toetsen, zoals vandaag onder meer bij Volkswagen en Mercedes. 

AGR-stoelen

Het zitcomfort voorin wordt verzekerd door nieuwe voorstoelen die naar het voorbeeld van die van zustermerk Opel het AGR-label (Aktion für Gesunder Rücken) dragen en op de GT-versie ook over een massagefunctie en ventilatie beschikken. Nieuw zijn ook de adaptieve zijwangen ervan die met een elektrische luchtpomp opgeblazen kunnen worden. NIEUWE PEUGEOT E 3008 autonieuws 10

De nieuwe E-3008 in Sochaux in Frankrijk worden gebouwd en komt in februari volgend jaar op de markt, nadat ook meer informatie beschikbaar zal worden gesteld over de eveneens elektrische E-5008, de grote broer van deze E-3008. 

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.