De vorige Peugeot 308, die in 2014 nog auto van het jaar was, droeg intussen wel de last der jaren, waardoor een gloednieuw exemplaar zeer welkom was. De nieuwe 308 is de eerste Peugeot die het pas voorgestelde nieuwe Peugeotlogo zal dragen. Hij kreeg meteen ook een erg uitgesproken vormgeving die alle nieuwe Peugeots zal kenmerken.
Door de 55 mm langere wielbasis (2.675 mm) moet de nieuwe 308-generatie meer plaats bieden aan de inzittenden, en met de 20 mm lagere daklijn moet hij tegelijk langer en sportiever lijken. De koffer kan 412 liter bevatten, inclusief 28 liter onder de vloer ervan. Met de achterbank neergeklapt is 1.323 liter volume beschikbaar.
Ook al is hij volledig nieuw, toch is de 308 meteen herkenbaar als een Peugeot, en niet in het minst door de grille en de ledkoplampen met verticaal geplaatste dagrijlichten als de tanden van een sabeltijger. Ook achteraan is de typische Peugeot-lichtsignatuur van de partij, met het drieklauwendesign van de achterlichten.
Twee plug-ins, één diesel, twee benzines
De nieuwe 308 staat op het EMP2-platform (Efficient Modular Platform) van Stellantis (ontwikkeld door PSA, voor de fusie met FCA) dat in de toekomst ook de komst van een volledig elektrische 308 toelaat. Die versie is echter nog niet verkrijgbaar, waardoor de 308 momenteel alleen met verbrandingsmotoren verkocht wordt. Het gaat daarbij om een diesel, twee benzines en twee plug-in hybrides.
De plug-ins heten Hybrid 225 e-EAT8 en Hybrid 180 e-EAT8. Beiden zijn op de voorwielen aangedreven en combineren een PureTech-benzinemotor met een elektromotor van 81 kW en een achtrapsautomaat. De benamingen “225” en “180” verwijzen niet geheel verrassend naar het gecombineerd vermogen van de benzine- en elektromotor van de twee modellen. De uitstoot van die versies is met 26 en 25 g CO2-km optimaal en het rijbereik op batterijkracht ligt op 59 km (WLTP) voor de “225” en 60 km (WLTP) voor de “180”.
De batterij van de plug-ins heeft een capaciteit van 12,4 kWh en kan met een enkelfasige lader opgeladen worden aan 3,7 kW of als optie met 7,4 kW.
Voor wie nog niet aan een plug-in toe is zijn er ook benzine- en dieselkrachtbronnen. De benzinemotor is de bekende 1.2 PureTech-driecilinder die verkrijgbaar is met 110 pk en een manuele zesbak of met 130 pk en diezelfde zesbak of een achttrapsautomaat. Dieselen kan nog altijd met de 1.5 BlueHdi-viercilinder met 130 pk, verkrijgbaar met zesbak of achttrapsautomaat.
Nog steeds met i-Cockpit
Tot spijt van wie het benijdt houdt Peugeot ook op de nieuwe 308 vast aan die niet unaniem gewaardeerde i-Cockpit met het (te) kleine stuurtje en de tellers erboven. Dat concept maakt intussen deel uit van de merkidentiteit, zoals de lelijke grote nieren van nieuwe BMW’s dat voor het Duitse merk doen. You love it or you hate it, maar blijkbaar schrikt het de kopers niet af. Anders zouden ze er wel snel mee ophouden dacht ik zo.
Het infotainmentsysteem, Peugeot i-Connect genaamd, is volledig nieuw en omvat onder meer een draadloze mirroring-functie voor smartphones en een centraal scherm van 10 duim.
De versnellingspook verdween en wordt vervangen door een schakelaar, zoals op de Citroën C4. Jammer genoeg gebruikt de 308 niet de fysieke knoppen voor de bediening van airco en verwarming die de C4 wel nog heeft, en rekent de Peugeot dus alleen op de virtuele toetsen op het centrale aanraakscherm om de temperatuurinstellingen te regelen.
OK Peugeot
Naar het voorbeeld van “Hey, Mercedes”, het commando waarmee je de stembediening van Mercedes’ MBUX-infotainmentsysteem tot leven wekt, kan je met de virtuele stem van de 308 communiceren door middel van het commando “OK Peugeot”. We zijn benieuwd of het systeem hier voldoening biedt, want bij zowat alle merken is het communiceren met de auto door middel van stembediening vaker onsuccesvol dan geslaagd te noemen.
Natuurlijk zit de 308 volgepakt met de nieuwste rijhulpsystemen met zaken als een adaptieve cruisecontrol met stop & go-functionaliteit, een Lane Assist-functie, halfautomatisch wisselen van rijstrook en de automatische aanpassing van de snelheid in bochten. Ook camera’s rondom, een verwarmde voorruit, een verwarmd stuurwiel en een uitgebreide dodehoekbewaking zijn standaard of als optie verkrijgbaar.
Marktlancering
De nieuwe 308 zal in het tweede semester worden gelanceerd en wordt in Mulhouse in Frankrijk geassembleerd. Op de prijzen en meer info over de uitrustingsniveaus is het nog even wachten.
Advies voor uw volgende bedrijfswagen?
Op zoek naar de ideale laadoplossing?
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853