Plaagfoto’s zeggen meestal niet veel, maar in het geval van de toekomstige Opel Astra suggereert deze koplamp een design dat sterk naar Mokka smaakt. Over de vormtaal van de nieuwe
Opel Mokka is al veel gezegd en geschreven. De meesten vinden de Vizor-grille – een moderne interpretatie van de Manta-snuit – erg geslaagd. Het is dan ook een goede zaak dat de designers de lijn doortrekken naar de nieuwe Astra, die eind dit jaar gelanceerd wordt en zijn platform deelt met de nieuwe Peugeot 308 en DS 4.
"De toekomstige Astra zal een spannend nieuw hoofdstuk openen in de 30-jarige geschiedenis van ons compacte model", zegt Opel-CEO Michael Lohscheller. “We zijn ervan overtuigd dat de volgende generatie Opel Astra een krachtige indruk zal maken en veel nieuwe klanten naar het merk zal trekken.”
Volledig glazen displaysOok voor het interieur gaat de Astra de mosterd halen bij de Mokka. De Pure Panel digitale cockpit met volledig glazen oppervlakken geeft de informatie kristalhelder weer in een horizontaal, op de bestuurder gericht formaat. Fysieke toetsen worden tot een minimum beperkt – we zijn benieuwd naar wat dat in de praktijk geeft.
Opel heeft het ook over de uitzonderlijk ergonomische voorstoelen, zonder echter gewag te maken van het AGR-label (Aktion Gesunder Rücken). Werd de samenwerking stopgezet? Veel belang heeft het niet, zolang de stoelen maar daadwerkelijk doen wat ze beloven.
Vijfdeurs en break, ook plug-inhybrideDe volgende generatie Astra werd ontworpen en ontwikkeld in Rüsselsheim en zal beschikbaar zijn als vijfdeurs en als Sports Tourer. Opel spreekt van een geëlektrificeerde aandrijving, wat volgens onze info op de komst van een plug-inhybride motorgroep duidt.
Er wordt ook gefluisterd dat er later een volledig elektrische Astra komt – wat ons logisch lijkt. Of er nog een diesel wordt aangeboden, is onzeker, al is de brandstof voor heel wat Europese markten nog steeds belangrijk.
De productie begint dit jaar in de fabriek in Rüsselsheim. We brengen je meer informatie zodra die beschikbaar is.