Renault lanceerde dit jaar een nieuwe Master en won daar ondertussen al verschillende prijzen mee, dat kan Nissan dan nog moeilijk doen met zijn nieuwe Interstar. Waarom we die twee bestelwagens linken? Omdat de tweede een kloon van de eerste is, natuurlijk. Hij zal dus wel even goed zijn, maar is zeker niet ‘origineel’.
Dat alle versies van de Interstar in Frankrijk worden geproduceerd, is in het Nissan-persbericht de enige en dus hoogstens onrechtstreekse verwijzing naar het Renault-donormodel. De naam Master komen we er niet in tegen, vreemd toch dat de Japanse constructeur zelfs met de gespecialiseerde bestelwagenpers niet wil ‘delen’ wat die natuurlijk allang weet.
Dat Nissan op de Europese bestelwagenmarkt actief kan blijven, dankt het dus aan die ‘samenwerking’ met partner Renault. We wisten dan ook al een tijdje dat de nieuwe Interstar de recentste generatie van de Master als basis zou hebben, maar de grote Japanse (nu ja) bedrijfswagen is nu dus ook beschikbaar bij de Belgische dealers. Met logischerwijze zowat dezelfde troeven als de Master, die zijn gelukkig heel talrijk. Qua functionaliteit, laadvermogen én ook technologisch vernuft gaat het voor beide wagens immers gelijk op.
Zo is de Nissan als Interstar-e ook verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijving van 143 pk, een aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerk zorgt ervoor dat de grootste batterij van 87 kWh een rijbereik tot 460 kilometer mogelijk maakt. Snelladen kan tot 130 kW, de auto heeft een AC-lader van 22 kW aan boord. Voor wie zo’n elektrische bestelwagen vooral gebruikt voor kortere ritten in en rond de stad, is er ook een veel compactere accu van 40 kWh. Die komt in combinatie met een motor van 130 pk, de autonomie bedraagt dan maar zo’n 200 kilometer.
Daarnaast en voor (voorlopig?) ongetwijfeld nog de overgrote meerderheid van de toekomstige klanten zijn er enkele varianten van een 2 liter grote dieselmotor beschikbaar, waaronder een topversie met een vermogen en koppel van respectievelijk 170 pk en 380 Nm. Er is keuze tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak en een negentrapsautomaat. Als gemiddeld WLTP-verbruik wordt 7,4 l/100 km opgegeven, een knap resultaat dat mede te danken is aan de gunstige stroomlijn van de auto.
Qua laadvolume gaat het van 10,8 cubieke meter voor de L2H2-variant tot 13 cubieke meter voor de langere L3H2. Voor die laatste is de laadruimte 3.855 millimeter lang, de toegang wordt vergemakkelijkt door de 1.312 millimeter brede zijdeur. Voor de dieselversies bedraagt het laadvermogen 1.925 kilo, voor de elektrische modellen met natuurlijk ook al een zware batterij aan boord is dat 1.625 kilo.
Er zijn ook Chassis gedoopte varianten met enkele en dubbele cabine waarvoor de klant dus een ‘opbouw’ naar keuze kan voorzien, daarvoor bedragen de laadvermogens 2.150 en 1.925 kilo. Er mag ook tot 2.500 kilo worden getrokken. Maar er zijn voor dit soort auto’s en dus ook bij de concurrentie altijd een enorm pak mogelijkheden, het komt er dan natuurlijk op aan ‘meteen’ deze te kiezen die het best aan je grootste noden voldoet.
Het interieur kennen we ook al van de Renault Master, het biedt naast een hoogstaand comfort desgewenst ook behoorlijk wat luxe. In de topuitvoeringen is er nog eens 135 extra bergruimte beschikbaar, Android Auto en Apple CarPlay zijn standaard voorzien. Je kan van de cabine van de Interstar ook een soort mobiele werkplek maken. Enkel te gebruiken als je geparkeerd bent, natuurlijk. Niet zichtbaar zijn de vele veiligheidsvoorzieningen, op dat vlak moet zo’n moderne bestelwagen anno 2024 – gelukkig maar – ook niet meer onderdoen voor een personenwagen. Op de elektrische Interstar-e wordt de efficiëntie van het remsysteem ook nog vergroot door de regeneratieve werking.
Er wordt gestart met een L2H2-basismodel met een dieselmotor van 105 pk en een manuele zesbak voor € 34.650, exclusief btw. Opmerkelijk is dat de wagen daarmee duurder is dan het meteen met 130 pk komende instapmodel van Renault, die kost (zonder btw) namelijk maar € 33.355. Op de prijzen van de elektrische varianten is het nog even wachten. Net als de andere Nissan-bestelwagens wordt de Interstar geleverd met een garantie van 5 jaar of 160.000 kilometer, voor de batterij van de elektrische variant bedraagt die 8 jaar of evengoed 160.000 kilometer.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853