Het aantal betaalbare elektrische auto’s is nog steeds beperkt, maar misschien doet MG met de MG4 wel wat het al deed met de MG ZS EV, een elektrische auto lanceren die ook in het budget van de normale particulier past. Met een aangekondigde Europese basisprijs vanaf € 28.000 voor het instapmodel zou dat wel eens kunnen lukken, al is het nog koffiedik kijken of die prijs ook bij ons in die grootteorde ligt. De MG4 Electric is de eerste van een gamma MG-modellen op basis van het nieuwe Modular Scalable Platform (MSP) van MG dat door moederbedrijf SAIC werd ontwikkeld. Het wordt een erg belangrijk model voor de Chinese constructeur omdat het een plaats krijgt in het drukbevolkte C-segment waar het aanbod aan elektrische auto’s echter nog beperkt is. Het instapmodel heet MG4 Electric Standard en krijgt een batterij van 51 kWh, waarmee hij volgens de WLTP tot 350 kilometer ver zou moeten kunnen raken. De elektromotor ligt achterin en levert 125 kW of 170 pk. Hij trekt van 0 naar 100 km/h op in 7,7 seconden en haalt een topsnelheid van 160 km/h.
De AC-boordlader kan een laadvermogen van 6,6 kW aan. Snelladen met gelijkstroom (DC) kan aan een snelheid van tot 117 kW. Als het volle laadvermogen beschikbaar is, kan de batterij in 40 minuten van 10 tot 80 % worden bijgeladen.
Boven de Standard positioneert MG de Comfort en de Luxury die beiden over een batterijpack van 64 kWh beschikken die stroom levert aan een elektromotor van 150 kW (204 pk). De Comfort-uitvoering zou een rijbereik tot 450 kilometer halen, bij de Luxury is 435 kilometer mogelijk volgens MG. Deze versies sprinten allebei in 7,9 seconden naar de honderd en halen eveneens een topsnelheid van 160 km/h. De boordlader (AC) van de twee hogere versies kan aan 11 kW laden en DC-snelladen kan hier tot 135 kW, waarmee hij in 35 minuten van 10 tot 80 % kan bijgeladen worden. Dat volstaat om ongeveer 300 km bij te laden in 32 minuten. De elektromotor van alle drie de versies levert een maximumkoppel van 250 Nm.
Dynamische looks Het design van de MG4 Electric is het resultaat van een samenwerking tussen het SAIC Motor Design Center in Shanghai, de Advanced Design Studio in Londen en het Royal College of Art, dat eveneens gevestigd is in de Britse hoofdstad. Hij meet 4.287 mm, is 1.836 mm breed en met 1.504 mm laag van postuur en valt daarmee mooi in het C-segment.
De wielbasis is 2.705 mm lang en moet garant staan voor voldoende binnenruimte. De koffer is met minimaal 350 liter niet enorm maar kan uitgebreid worden tot 1.165 liter.
De lichtunits van de koplampen maken gebruik van 28 LED's en zes verticale lichtstrips die bestaan uit optische vezels. Ook achteraan krijgt hij LED-lichten met een complex design en een brede horizontale lichtstrip. Die omvat 172 LED’s zodat de rode lichtlijn achteraan over de volledige breedte van het voertuig doorloopt.
Naargelang de gekozen versie bedraagt de luchtweerstandscoëfficiënt tussen C
W 0,27 en 0,287. Door een actieve klep in de voorspoiler (vanaf de Comfort-versie) kan men enkel koellucht gebruiken wanneer dat nodig is. In de overige situaties wordt de luchtinlaat gesloten, waardoor de aerodynamica tot 30% verbetert, goed 10% extra rijbereik.
Minimalistisch interieurHet interieur van de MG4 Electric kreeg een minimalistische vormgeving. De zwevende middenconsole bevat een opbergvak voor een smartphone met draadloze oplaadtechnologie vanaf het Luxury-afwerkingsniveau.
Het dubbelspaaks-stuur is in de hoogte en in de diepte verstelbaar en met leder afgewerkt vanaf de Comfort-uitvoering. Het wordt ook verwarmd vanaf de Luxury-versie, die ook over verwarmde voorstoelen en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel beschikt.
One Pack-batterijDe "ONE PACK"-batterij is slechts 110 mm hoog, waardoor het de dunste batterijpack is in zijn klasse. Het is zelfs lager dan een colablikje waardoor het interieur meer hoofdruimte kan bieden zonder de daklijn te verhogen. De batterij is in het MSP-platform geïntegreerd. Die structuur is makkelijk aan te passen en is geschikt voor voertuigen met een wielbasis van 2.650 en 3.100 mm. Via deze aanpak kan MG verschillende koetswerktypes op hetzelfde platform bouwen.
RijplezierDoor de plaatsing van de motor achteraan in combinatie met achterwielaandrijving en een mooi uitgebalanceerde 50:50 gewichtsverdeling belooft MG een leuk rijgedrag en heel wat rijplezier voor de MG4 Electric. Het nieuwe model gebruikt een McPherson-vooras en achteraan beschikt hij over een onafhankelijke multilink ophanging met vijf draagarmen.
Het model biedt standaard een actieve snelheidsregelaar, file-assistent en rijstrook-assistent naast een hele reeks rijhulp- en veiligheidssystemen terwijl ook intelligente koplampen en verkeersbordherkenning voorzien zijn op alle versies. Bij de MG4 Electric Luxury wordt het MG Pilot pack aangevuld met Blind Spot Detection (BSD) en Lane Change Assist (LCA). Een 360° camera projecteert de omgeving rond de MG4 Electric op het centrale display.
Vehicle to loadEen extra warmtepomp in de Luxury-uitvoering maakt het airconditioningsysteem efficiënter. De aandrijfbatterij kan bovendien worden gebruikt als een mobiele powerbank (Vehicle-to-load). Via een adapterkabel kan de wagen energie leveren aan externe apparaten, zoals e-bikes, smartphones of computers. De MG4 Electric heeft een digitaal instrumentencluster van 7 inch voor de cruciale rij-informatie, naast een zwevend infotainmentscherm van 10,25 duim. Daarop kan het MG iSMART-connectiviteitssysteem worden bediend, dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto.
MG iSMART biedt verder een navigatiesysteem met realtime reisbegeleiding via online ondersteuning (op de Luxury-versie). Met de iSMART-app heeft de gebruiker vanop afstand toegang tot diverse functies van het voertuig.
Voor eind dit jaar te bestellen Als alles een beetje meezit moet de MG4 Electric, die er op basis van deze info alvast heel veelbelovend uitziet, nog dit jaar te bestellen zijn. Er wordt gewag gemaakt van een Europese basisprijs voor de instapversie van € 28.000. Als die ook in ons land haalbaar is belooft de MG4 Electric een echt succes te worden.