Terwijl de “gewone” S-Klasse geen V12 meer krijgt, en ook de AMG-uitvoering van de S-Klasse het dus met minder cilinders maar elektrische ondersteuning zal moeten doen, biedt de fabrikant die nobele motor wel nog aan in de überluxueuze Mercedes-Maybach S, zo blijkt uit foto’s op de mediasite van Daimler. V12. Het motortype is extreem exclusief, voorbehouden aan de absolute topklasse en door de steeds strengere CO
2-normen met uitsterven bedreigd. Vandaag heeft BMW er (nog even) één in de aanbieding onder de motorkap van de M760i - 7-Reeks, en voor de rest moet je bij Aston Martin, Ferrari, Lamborghini, Bentley of Rolls-Royce zijn.
Terwijl eerst nog gedacht werd dat Mercedes voor nieuwe modellen niet langer van de twaalfcilinder gebruik zou maken had
Daimler-topman Ola Källenius reeds bij de lancering van de S-Klasse in een exclusief gesprek aan Autonieuws.be verteld dat er zeker nog een V12 zat aan te komen. Dat blijkt nu ook officieel zo te zijn.
S 680 wordt de typebenaming De extra lange Mercedes-Maybach S-Klasse, waarvan Mercedes een reeks foto’s vrijgaf op de internationale mediawebsite, echter zonder bijgevoegd persbericht, wordt inderdaad (ook) uitgerust met de mythische V12, in de “S 680”-uitvoering. De zes liter grote krachtbron zou zo’n 630 pk en 1.000 Nm leveren en zat trouwens ook in de vorige Maybach S-Klasse, als S 650.
Voor het eerst lijkt de V12 hier gekoppeld te worden aan Mercedes’ 4MATIC-technologie.
De voor deze V12 al vorig jaar aangekondigde eerste nieuwe Mercedes-Maybach S-Klasse heeft een V8 in het vooronder, en in China is er ook een uitvoering met een zescilinder.
We verwachten binnenkort officieel te kunnen berichten over het nieuwe absolute topmodel.