Even zag het er naar uit dat Mercedes geen V12 meer onder de motorkap van de S-Klasse zou lepelen, maar nu de nieuwe Maybach S-Klasse officieel aangekondigd is blijkt dat gelukkig niet zo te zijn. Dit summum van luxe biedt alleen het beste van het beste voor wie er veel geld voor over heeft. 
Met de Maybach-varianten mikt Mercedes op het cliënteel van Bentley en Rolls-Royce. Sinds de lancering van de vorige generatie van de Maybach S-Klasse werden wereldwijd meer dan 60.000 exemplaren van het model aan de man gebracht. In Europa zien we ze niet zo vaak, maar in Rusland, Zuid-Korea, de VS en zeker China verkopen ze (relatief gezien) als zoete broodjes, met alleen in China al meer dan 700 stuks per maand in 2019. Zeker in die landen werd dan ook echt uitgekeken naar de Maybach-uitvoering van de nieuwe S. Die is er nu, en heeft een wielbasis die nog eens 18 centimeter langer is dan die van de verlengde S-Klasse om een zee van ruimte te bieden aan de inzittenden achterin. In totaal is hij 5.469 mm lang en meet de wielbasis niet minder dan 3.396 millimeter.
Maybach-stijl Vooraan herken je de Maybach meteen aan het Mercedes-Maybach radiatorrooster met fijne, verticale chroomstrips. Aan de zijkant herken je hem natuurlijk door zijn extra lengte maar ook door het vaste extra zijruitje in de C-stijl, waar ook een Maybach-logo werd aangebracht.

Typisch voor Maybach is ook de mogelijkheid om het koetswerk van een met de hand aangebrachte tweekleurige lak met scheidingslijn te voorzien om je nog meer te onderscheiden van het gewone volk. Het duurt volgens Mercedes niet minder dan een week om die kleurencombinatie aan te brengen, wat het enorme prijskaartje ervan ongetwijfeld mee verklaart.
Opnieuw met V12! De nieuwe Maybach S-Klasse is verkrijgbaar met twee motoren. De S580 4MATIC gebruikt een vier liter grote V8 met 503 pk (370 kW), bijgestaan door een elektrische boost van 20 pk (15 kW) en een maximumkoppel van 700 Nm dat op zijn beurt versterkt kan worden met tot 200 Nm aan elektrische ondersteuning, voor een acceleratie van 0 naar 100 in 4,8 seconden.
De S580 4MATIC kost in Duitsland € 164.101 zonder opties, inclusief btw.
Het topmodel is opnieuw de V12. Die wordt hier voor het eerst op de vier wielen aangedreven in plaats van enkel op de achterste exemplaren. De S680 4MATIC heeft een cilinderinhoud van 5.980 cc, levert niet minder dan 612 pk (450 kW) en een koppel van 900 Nm. De klassieke sprint kan met die versie in 4,5 seconden. De Duitse instapprijs bedraagt € 216.282,50.
Alle technologische snufjes waarover de Daimler-groep beschikt om het comfort te verhogen zijn natuurlijk van de partij, van schouder- en nekverwarming voor de passagiers achterin over “active noise compensation” dat met tegenfrequenties storend achtergrondgeluid compenseert, volledig instelbare interieurverlichting achteraan en achterasbesturing tot de E-Active Body Control actieve ophanging die wordt gecombineerd met de standaard Airmatic-luchtvering.
De S-Klasse Maybach is sinds vorige maand te koop voor gefortuneerde liefhebbers van absolute luxe.