Gedaan met plug-inhybrides in het compacte segment bij Mercedes: de toekomstige CLA komt er enkel als elektrisch voertuig of als mild hybrid benzine. Een vreemde keuze? Niet als je het verhaal erachter leest en ziet wat er anno 2025 mogelijk wordt inzake technologie. Autonieuws mocht exclusief achter de schermen kijken bij Mercedes in Stuttgart en bracht dit verslag voor je mee.
Als een constructeur als Mercedes-Benz ten uitzonderlijke titel de deuren van zijn onderzoeks- en ontwikkelingscentrum opent voor de pers, dan schept dat uiteraard hoge verwachtingen. Zeker als het om het eerste van vier modellen op het gloednieuwe MMA-platform gaat. De derde generatie van de CLA coupé om precies te zijn. Zitten nog in de pijplijn: de shooting brake-afgeleide van de CLA en twee modellen die je mag beschouwen als de opvolgers van de GLA/EQA en de GLB/EQB.
De Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) is gloednieuw en werd ontwikkeld als basis voor enerzijds volledig elektrische modellen en anderzijds auto’s met een elektrisch ondersteunde verbrandingsmotor. In beide gevallen ligt de klemtoon op efficiëntie op alle niveaus. Het technologische arsenaal dat de ingenieurs uit hun mouw schudden om deze efficiëntie te bereiken is ronduit indrukwekkend. Iets anders hadden we ook niet verwacht van een merk als dit, dat het zich niet kan veroorloven om zich de les te laten spellen door de concurrentie, van welke origine dan ook.
Laat ons beginnen bij de niet-elektrische versie. Tot spijt van wie het benijdt, komt er geen plug-inhybride versie meer. Exit de CLA 250 e dus. Vanwaar deze keuze? “We hebben een mild hybride ontwikkeld die zo efficiënt is dat hij even weinig verbruikt als een diesel. Een oplaadbare batterij zou dat verbruik in verhouding niet zoveel drukken. Mensen die een plug-inhybride kopen, moeten in verhouding vaak laden. Dat zal niet zo zijn bij de elektrische CLA, die met zijn rijbereik van ruim 750 kilometer en superkorte laadtijden een plug-inhybride overbodig maakt”, aldus een ingenieur die ons te woord stond.
Wat maakt de mild hybrid CLA zo bijzonder? Het gaat om de FAME 252 (Family of Modular Engines) 1.5-viercilinderbenzine met 100, 120 of 140 kW die ondersteund wordt door een 20 kW sterke elektromotor op 48 volt. Interessant is dat de benzinemotor kan worden losgekoppeld zodat de CLA bij lage snelheid ook zuiver elektrisch kan rijden. Even boeiend: tot 100 km/h kan de verbrandingsmotor worden uitgeschakeld om te coasten. Tertio: de elektromotor en omvormer zijn geïntegreerd in een nieuwe geëlektrificeerde achttrapstransmissie met dubbele koppeling (8F-eDCT). Last but not least: de elektromotor kan in alle acht verzetten energie recupereren (met een maximum van 25 kW) en opslaan in de watergekoelde lithiumbatterij van 1,2 kWh.
Zoals dat niet anders kan in verband met de Euro 7-emissienorm, draait de 1.5-viercilinder haast constant op lambda 1 (de perfecte verhouding lucht-benzine) en wordt het mengsel 12 keer gecomprimeerd tussen onderste en bovenste dode punt. Hij werkt volgens het Millerprincipe, waarbij de inlaatkleppen iets vroeger dan normaal sluiten. Voeg daarbij een turbolader met twee ingangskanalen en je krijgt een superefficiënte aandrijving. Het gaat om een voorwieltrekker, voor alle duidelijkheid. 4Matic-versies volgen later.
Zakelijke sterfanaten staan ongetwijfeld te trappelen voor de elektrische versie van de CLA. Die pakt uit met een technologisch pakket om u tegen te zeggen. Het begint al bij de systeemspanning: die bedraagt 800 volt. Deze keuze maakt dat de CLA tot 320 kW (!) kan onttrekken aan een snellader en 300 kilometer rijbereik winnen in amper 10 minuten. Dan moet je wel voor de versie met de NMC-accu van 85 kWh gaan. De “standard range” beschikt over LFP-cellen die samen 58 kWh aan energie kunnen afgeven en minder snel kunnen opladen.
De batterijen maken deel uit van de structuur, wat ze extra veilig maakt in het geval van een zware aanrijding. Toch zouden eventuele (niet-ongevalgerelateerde) reparaties relatief eenvoudig moeten zijn omdat de BMS (het brein van de batterij) en de elektronica vlot toegankelijk zijn via de onderzijde van de auto. Mercedes gaat op prat op een recyclagegraad van 96 procent. Het zegt bovendien dat de accu zo’n 30 procent goedkoper is dan bij de EQA, terwijl hij 30 procent minder omvangrijk is en 20 procent minder weegt.
Standaard wordt het vermogen op de achterwielen gezet door één synchroonmotor met permanente magneet. Niet zo goed voor de planeet, zo’n PSM, want er zit nog altijd kobalt in, maar Mercedes claimt de hoeveelheid daarvan te hebben teruggedrongen. Bij de 4Matic’s wordt er een aan- en afkoppelbare PSM toegevoegd aan de voortrein. Dankzij een tweetrapsversnellingsbak kan de hoofdelektromotor vaker in zijn optimale werkingsgebied worden houden. Resultaat: een verbruik dat richting 12 kWh/100 km gaat. Moet er nog zand zijn.
Zowel de mild hybrid als de full electric Mercedes CLA maken op papier een heel sterke indruk. Efficiëntie was de topprioriteit bij de ontwikkeling en we hopen dat de praktijk de theorie bevestigt. Nog enkele maanden geduld voor de onthulling van het model en allicht nog iets langer voordat we hem aan de tand kunnen voelen op de weg.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853