We konden enkele maanden geleden kennismaken met de nieuwe Renault Kangoo, die ons op heel wat vlakken verraste. Wat heeft Mercedes-Benz nog toe te voegen aan dit geslaagde product, behalve een ster op de neus en een meer premium afwerking? Voor de nieuwe generatie Kangoo heeft Renault alles uit de kast gehaald om er een bijzonder comfortabele en welgemanierde “Combispace” van te maken, die zo mogelijk nog vernuftiger is ingericht. Je leest er alles over
in onze test. De Kangoo Van – de bestelwagenversie – werpt zich dan weer op als een manusje-van-alles dat zich naar de hand van zijn gebruiker laat zetten door zijn flexibiliteit en inrichting op maat.
Logisch dus dat Mercedes eveneens gewag maakt van dezelfde troeven voor zijn nieuwe Citan Tourer (de gezinsversie) en Citan Gesloten Bestelwagen, die technisch haast identiek zijn aan hun Franse neven. Toch is het Duitse duo herkenbaar als Mercedes dankzij de heldere vormen met gereduceerde lijnen en krachtige oppervlakken, aldus de Ster.
VleugeldashboardHet grootste verschil tussen de Kangoo en de Citan betreft misschien wel het dashboard. De designers hebben zich voor het middendeel van het dashboard laten inspireren door het profiel van een vleugel, die zich over het interieur uitstrekt en een gevoel van ruimte creëert.
Het instrumentenpaneel doet dan weer denken aan een geërodeerde steen. De ruimte tussen de vleugel en het hoofdgedeelte vormt een praktisch opbergvak voor snelle toegang tot belangrijke gebruiksvoorwerpen.
Dubbele schuifdeurenDe Citan komt op de markt als Gesloten Bestelwagen en als Tourer. Later komen daar nog varianten met een lange wielbasis bij. Maar zelfs in de variant met korte wielbasis (2.716 mm) biedt de Citan veel meer ruimte in vergelijking tot het vorige model.
De nieuwe Citan is verkrijgbaar met een of twee schuifdeuren. Deze vormen een brede opening aan beide kanten van de auto, met een breedte van 615 millimeter. De hoogte van de laadruimteopening bedraagt 1.059 millimeter. Ook aan de achterzijde is de laadruimte gemakkelijk toegankelijk: de laaddrempel van de Gesloten Bestelwagen bevindt zich op een hoogte van 59 cm.
Klapdeuren of achterklepDe twee deuren aan de achterzijde van de Citan Gesloten Bestelwagen kunnen in een hoek van 90 graden worden vergrendeld en zelfs onder een hoek van 180 graden naar de zijkanten van het voertuig worden bewogen. De deuren zijn asymmetrisch, waarbij de linkerdeur breder is en als eerste moet worden geopend. Op verzoek is een naar boven toe openzwaaiende achterklep verkrijgbaar.

De Tourer is daar standaard mee uitgerust. Als alternatief is hij ook leverbaar met achterdeuren. De achterbank kan in een verhouding van 1/3 - 2/3 worden neergeklapt.
Moderne en zuinige motoren Bij de marktintroductie zal het motorenaanbod van de nieuwe Citan worden gevormd door drie diesel- en twee benzinemodellen, die vanzelfsprekend aan de Euro 6d-emissienormen voldoen. Alle motoren worden gecombineerd met een ECO start/stop-functie. Naast de handgeschakelde zesversnellingsbak zijn de krachtigste diesel- en benzinemodellen ook leverbaar met een zeventraps transmissie met dubbele koppeling (DCT).
De elektrische eCitan komt in de tweede helft van 2022 op de markt. De actieradius bedraagt naar verwachting ongeveer 285 kilometer volgens de WLTP-norm
..