Een winning team, daar verander je volgens de overlevering best niets aan. De GLC van de tweede generatie is dan ook een risicoloze heruitgave van het gekende thema. Dat klinkt niettemin fascinerend dankzij de technologische tierlantijntjes van de jongste C-Klasse. Stilistische stoutmoedigheid is niet besteed aan de volumesegmenten. Laat ons wel wezen: de GLC is de kip met de gouden eieren voor Mercedes-Benz en om dat zo te houden, hebben de designers het op veilig gespeeld. Toch bulkt Mercedes’ middelgrote cross-over van de innovatie. Hij staat immers op het onderstel van de C-Klasse en neemt daar het gros van de technologische kernmerken van over. Natuurlijk voegt hij er ook wat SUV-relevante gizmo’s aan toe.
Gladder, ruimer, stiller De GLC werd 4 mm langer dan zijn voorganger, terwijl ook de spoorbreedte voor- en achteraan lichtjes toenamen. De bagageruimte profiteert van de grotere overhang aan de achterzijde en is aanzienlijk toegenomen tot 600 liter (+ 50 liter). Ten opzichte van zijn voorganger wint de nieuwe GLC ook twee honderdsten inzake luchtweerstandscoëfficiënt: hij duikt net onder de 0.30. Mercedes-Benz heeft ook bijzondere aandacht besteed aan de demping van windgeruis en van rolgeluiden
De standaardophanging biedt volgens Mercedes al een hoog veer-, rij- en geluidscomfort, een wendbaar rijgedrag en rijplezier. Als optie is de nieuwe GLC leverbaar met het Engineering-pakket dat AIRMATIC-luchtvering en achterasbesturing omvat. De plug-inhybride uitvoeringen hebben standaard luchtvering en niveauregeling op de achteras. Een andere optie is het Offroad Engineering-pakket, dat de bodemvrijheid met 20 millimeter vergroot, terwijl het AMG Line-exterieur gepaard gaat met een sportonderstel.
Vertrouwd interieur Het dashboard lijkt rechtstreeks uit de C-Klasse te komen en is duidelijk gestructureerd: het bovenste gedeelte heeft een vleugelachtig profiel met afgeplatte ronde ventilatoren die doen denken aan de motoren van een vliegtuig. Het onderste gedeelte bevat royale bekledingsoppervlakken die harmonieus overvloeien in de gebogen middenconsole.
Voor de bestuurder bevindt zich een vrijstaand high resolution LCD-scherm dat lijkt te zweven. Dit onderscheidt het bestuurdersdisplay van traditionele cockpits met een klassiek instrumentarium. Het beeldscherm heeft een afmeting van 12,3 duim. Het centrale display van 11,9 duim in portretoriëntatie vormt het hart van het MBUX-infotainmentsysteem.
Vierwielaandrijving en -sturing Elke GLC wordt standaard op de vier wielen aangedreven. In de offroad-modus biedt de GLC met 360-gradencamera een ‘transparante motorkap’: het centrale display toont een virtueel zicht onder de voorkant van de auto, inclusief de voorwielen en hun stuurpositie. Dat is bijzonder nuttig: zo kan de bestuurder obstakels zoals grote stenen of diepe kuilen al in een vroeg stadium herkennen.
Als optie kun je voortaan een sturende achteras bestellen. De achterwielen kunnen in dat geval in een hoek van maximaal 4,5 graden draaien. Bij snelheden van minder dan 60 km/h sturen de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen. Hierdoor wordt de wielbasis virtueel ingekort, met als gevolg dat de auto lichtvoetiger en wendbaarder wordt.
Bij snelheden boven de 60 km/h sturen de achterwielen tot een hoek van 4,5 graden in dezelfde richting als de voorwielen. Deze virtuele toename van de wielbasis heeft merkbare voordelen, in de vorm van een verbeterde rijstabiliteit en veiligheid bij hoge snelheden.
Enkel nog viercilinders en automaat De nieuwe GLC is alleen verkrijgbaar met hybride viercilinders, die standaard gekoppeld worden aan de automatische 9G-TRONIC transmissie. Het gamma begint bij de mild hybrid tweeliter-benzine, die 195 kW levert. De mild hybrid tweeliter-diesel zet 190 kW op het wegdek. Beide motoren krijgen tot 17 kW en 200 Nm elektrische ondersteuning van een geïntegreerde starter-generator (ISG) op 48 volt.
Het gros van de verkopen zal bij ons echter voor rekening zijn van de plug-inhybride versies. Twee daarvan doen een beroep op een benzinemotor ter ondersteuning, de derde op een zelfontbrander. Het maximale koppel van 440 Nm van de elektromotor is instant beschikbaar, wat resulteert in een grote levendigheid bij het wegrijden, samen met dynamische rijprestaties. Het volledige elektrische vermogen is beschikbaar tot een maximumsnelheid van 140 km/h.
100 elektrische kilometers De hoogspanningsaccu van de plug-ins is door Mercedes-Benz zelf ontwikkeld. Met name de totale capaciteit van 31,2 kWh in combinatie met efficiëntere recuperatie en verbeterde aerodynamica zorgen voor een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer.
Wie bijbetaalt voor de DC-snellaadmogelijkheid (60 kW), kan de batterij in een half uur helemaal volladen. De standaard boordlader kan aan een wallbox of gewone publieke laadpaal 11 kW onttrekken, zodat drie uur volstaan om een lege accu tot 100 procent laadstatus te krijgen.
Prijzen en technische specificaties worden over enkele weken vrijgegeven. Dan zal ook de online configurator klaar zijn. De eerste leveringen zullen pas in de loop van volgend jaar plaatsvinden.