Het design van sommige Lexus-modellen is een “acquired taste”. Voor de gloednieuwe RZ450e lijken de designers echter een bevallige balans te hebben gevonden tussen extravert en elegant, als we mogen afgaan op deze nieuwe foto’s. Dat wordt opletten, BMW, Mercedes en Audi! 
De nieuwe elektrische cross-over van Lexus gooit de knuppel in het hoenderhok waar vandaag vooral de BMW iX3 en de Audi Q4 e-tron de haantjes-de-voorste zijn. De RZ450e is in elk geval tot de tanden gewapend om een paar lelijke uithalen te kunnen doen naar de Duitsers.

Om te beginnen doet hij een beroep op een supergeavanceerd platform, e-TNGA genaamd, dat plaats biedt aan het neusje van de zalm inzake batterijtechnologie. Als we mogen afgaan op de specificaties van de Toyota bZ4X, die op dezelfde basis rust, dan bedraagt de accucapaciteit 72,8 kWh. Toyota belooft trouwens dat je na 10 jaar gebruik nog steeds minstens 90 procent daarvan overhoudt.
Over het vermogen is nog niets geweten, maar minder dan 215 pk zal het niet zijn. Dat is immers de waarde die Toyota naar voren schuift voor de bZ4X. De RZ450e zal in elk geval gebruikmaken van Direct4-vierwielaandrijving om een boeiende rijervaring te bieden. Steekt hij binnenkort de BMW iX3 de loef af?
PlaystationNog een eyecatcher is het "steer-by-wire"-systeem. Er is met andere woorden geen mechanische verbinding tussen de stuurkolom en de wielen. Dat maakt het mogelijk om voor een variabele ontdubbeling te gaan: bij hoge snelheid wordt een stuurbeweging in een kleinere wieluitslag vertaald dan bij lage snelheid. Dat vergemakkelijkt het manoeuvreren. Je moet je handen nooit kruisen: het stuurwiel draait maximaal 150 graden in elke richting.
Bijkomend voordeel is dat het stuurwiel niet meer rond hoeft te zijn. Na de Tesla Model S Plaid mogen we dus ook een juk – of noem het een PlayStation-stuur – verwachten in de Lexus RZ450e. Of we de elektrische cross-over van Lexus nog dit jaar mogen verwachten in de showroom, is onduidelijk. Wel weten we dat de Japanners hem nog voor de zomer officieel zullen voorstellen. We houden je op de hoogte.