Nieuws

© autonieuws.be

Nieuwe leasewagens bijna allemaal elektrisch bij Athlon

08 januari 2025
Door Dieter Quartier

Het aandeel volledig elektrische voertuigen in de totale bestellingen bij leasebedrijf Athlon België is gestegen van 36 procent in 2023 naar maar liefst 83 procent in 2024. De top 10 van de meest bestelde leasewagens is zelfs 100 procent elektrisch.

De populariteit van elektrische bedrijfswagens blijkt duidelijk uit zowel de top 10 als het totale aantal bestellingen. Deze groei is niet alleen het gevolg van fiscale voordelen, maar ook van verbeteringen in de actieradius van nieuwe elektrische modellen waardoor de interesse van een groter publiek wordt aangesproken, aldus Athlon. Het aandeel van plug-inhybrides daalde overigens van 31 naar 10 procent en slechts 8 procent van de bestelde wagens is nog uitgerust met een verbrandingsmotor, vergeleken met 33 procent in 2023.

De top 10 van de meest bestelde leasewagens bij Athlon in 2024:

  1. BMW iX1
  2. Mercedes EQB
  3. BMW i4
  4. Audi Q4 e-tron
  5. Tesla Model Y
  6. BMW iX3
  7. Mercedes EQA
  8. Skoda Enyaq
  9. Volvo EX30
  10. Tesla Model 3 
Niet-elektrisch wordt stilaan onbetaalbaar

​Hoewel het aandeel niet-elektrische bedrijfswagens sterk is gedaald, zijn er nog steeds bedrijven die opteren voor voertuigen met een verbrandingsmotor. Het uitstellen van de overstap naar elektrisch rijden kan echter aanzienlijke financiële gevolgen hebben. Vanaf 2025 zal namelijk de aftrekbaarheid van diesel-, benzine- en hybride voertuigen progressief dalen van maximum 75 procent naar 0 procent in 2028, waarschuwt Athlon. 

Bovendien neemt de CO2-bijdrage voor diesel- en benzinevoertuigen fors toe en zal deze in 2027 oplopen tot 5,5 keer het basisbedrag. Philippe Fouyn, senior consultant bij Athlon Belgium: "Dit verhoogt de total cost of ownership (TCO) aanzienlijk en leidt tot meerkosten van duizenden euro’s over de totale looptijd van een contract."

2026 als kanteljaar voor bedrijfswagens

​Vanaf 01/01/2026 wordt de kloof tussen elektrische en niet-elektrische voertuigen nog groter. Philippe Fouyn van Athlon ​benadrukt: “2026 wordt het kanteljaar voor bedrijfswagens. Vanaf dat moment komen voertuigen met een verbrandingsmotor niet meer in aanmerking voor fiscale aftrekbaarheid, terwijl elektrische wagens hun fiscale voordelen behouden tot eind 2026. Dit maakt de keuze voor niet-elektrische voertuigen economisch onaantrekkelijk.”1 Nieuwe leasewagens bijna allemaal elektrisch bij Athlon

Vooral kmo’s die overstap uitstellen

​"We merken dat vooral kleinere bedrijven en zelfstandigen nog niet volledig zijn overgeschakeld naar elektrisch rijden," legt Fouyn uit. “Tegelijkertijd zien we dat er vanuit deze groep steeds meer vragen komen over de praktische en financiële gevolgen van elektrificatie. Daarom richten onze consultingdiensten zich nu ook op deze groep, om hen duidelijke informatie en ondersteuning te bieden bij zaken zoals het herzien van leasebudgetten en het opstellen van een Car Policy, zodat zij goed voorbereid zijn op de veranderingen die de overstap naar elektrisch rijden met zich meebrengt."

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.