Nieuws

© Stellantis

Nieuwe Jeep Compass: eerste Jeep onder Stellantis-bewind

06 april 2021
Door Stijn Blanckaert
Jeep stelt de nieuwe Compass voor. Die verandert ingrijpend ten opzichte van zijn voorganger en is meteen het eerste nieuwe Jeep-product sinds de fusie van PSA en FCA tot Stellantis.

Toen de vorige Compass in 2017 werd gelanceerd betekende de komst van het model de terugkeer van Jeep naar het C-segment. Het model bleek bijzonder succesvol en maakte in zijn eentje meer dan 40 procent van de Europese Jeep-verkoop uit. Sinds de komst van de 4xe-configuratie met plug-in hybride aandrijving is die versie de bestverkochte plug-in hybride SUV in Italië, meldt het persbericht van Jeep.

Jeep 2New Compass 2021 9Herkenbaar maar wel ingrijpend vernieuwd

De vernieuwde Compass is volgens Stellantis ontwikkeld om een meer Europese taal te spreken en zou ook beter afgewerkt zijn dan zijn voorganger. De nieuwe styling blijft trouw aan de stijlelementen van het merk, maar hij is moderner en heeft een volledig nieuw ontworpen interieur, met onder meer een full HD-digitaal dashboard met een scherm van 10,25 duim, Jeep’s Uconnect 5-systeem met een 8,4 tot 10,1 duim groot aanraakscherm dat nu vijf keer sneller is en hoger op het dashboard werd ingeplant, Apple CarPlay en Android Auto-integratie, interactieve TomTom-navigatie enzoverder. De middenconsole werd anders ingedeeld en er is bijna 4,4 liter extra opbergruimte bijgekomen in het interieur.

De nieuwe Compass is de eerste Jeep in Europa die Niveau 2 autonoom rijden kan bieden en is standaard uitgerust met de nieuwste generatie rijhulpsystemen waaronder Traffic Sign Recognition (verkeersbordherkenning), Intelligent Speed Assist (intelligente snelheidsassistent), Driver Drowsiness Alert (slaperigheidswaarschuwing voor de bestuurder) en Automatic Emergency Braking (automatische noodstop) met Pedestrian and Bicycle Recognition (herkenning van voetgangers en fietsen). De grootste nieuwe functie is Highway Assist, een combinatie van Adaptive Cruise Control en Lance Centering om de snelheid en het traject van de auto automatisch aan te passen. Dit betekent dat de Compass automatisch in het midden van de rijstrook blijft, op een redelijke afstand van de voorligger (beschikbaar in de tweede helft van het jaar).

Diesel, benzine en plug-in hybride

Het nieuwe Compass-gamma, bestaat uit vijf uitrustingsniveaus (Sport, Longitude, Limited, S en Trailhawk), met vijf verschillende motorcombinaties - benzine, diesel en plug-in hybride, drie transmissies (handgeschakelde zesversnellingsbak of DDCT dry double-clutch automaat) - en voorwiel- of vierwielaandrijving. 

De benzineversie wordt geleverd met de nieuwe 1,3-liter GSE-motor met 130 pk of 150 pk en 270 Nm, gecombineerd met respectievelijk een handgeschakelde transmissie en een transmissie met dubbele droge koppeling (DDCT), beide met voorwielaandrijving. Die nieuwe turbobenzinemotor verbruikt 27% minder dan zijn voorganger en laat gecombineerde WLTP-uitstootwaarden optekenen van 151 tot 160 g naargelang de uitvoering. 

Het gamma verbrandingsmotoren wordt vervolledigd door een 1,6-liter dieselmotor met 130 pk en 320 Nm en een 10 procent lagere CO²-uitstoot (134 – 140 g WLTP), gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. 

De op de 1.3 benzinemotor gebaseerde plug-in hybride wordt aangeboden in twee vermogens - 190 pk en 240 pk, gecombineerd met een zestrapsautomaat en eAWD en sstoot gecombineerd volgens de WLTP-norm nooit meer dan 47 g CO2 uit.

De Belgische prijzen beginnen bij € 28.490 btwi voor de 1,3-liter 130 pk benzinemodellen in Sport-uitvoering. De duurste Compass is de 4xe plug-in hybride met 240 pk die als “S” € 49.190 btwi kost.

De nieuwe Jeep Compass wordt gebouwd in de fabriek in Melfi, Italië, waardoor de leveringstermijn korter belooft te zijn dan bij zijn voorganger (drie in plaats van zes maanden).

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.