Porsche steekt de Panamera in het nieuw. Hij krijgt een facelift en introduceert een nieuw dashboard terwijl de motoren krachtiger worden. De grootste innovatie is de hoogtechnologische ophanging van de e-Hybrid-varianten.
De facelift van de Panamera verandert niets aan de lijnen en proporties van de elegante Porsche. Hij is 5.052 mm lang en zelfs 5.202 mm als verlengde Executive en krijgt vooraan een bijkomende luchtinlaat boven de nummerplaat om voor een betere koeling van de aandrijfsystemen te zorgen. De raamlijn opzij werd opnieuw ontworpen en geeft de vierdeurs een meer uitgesproken sedankarakter. De koplampen met vier ledstreepjes hebben de typische moderne Porsche-signatuur en doen zo ook denken aan die van de elektrische Taycan.
De veranderingen zijn vooral binnenin duidelijk. Zo is de nieuwe Panamera uitgerust met het Porsche Driver Experience-cockpitconcept waarbij alle bedieningen zo veel mogelijk rond de bestuurderspost worden geconcentreerd en verhuisde de versnellingspook – nu niet meer dan een kleine selectiehendel – van de middenconsole naar de rechterkant van het stuurwiel. Nieuw bij dit alles is het optionele passagiersdisplay, ook al gekend van bijvoorbeeld de Taycan. Dat meet 10,9 duim en toont op vraag van de passagier de rijgegevens maar laat ook toe om het infotainment te bedienen en zelfs video’s te streamen bij stilstand of tijdens het rijden. Wat op dat scherm getoond wordt onzichtbaar gemaakt voor de bestuurder, om hem of haar niet af te leiden.
De grootste technologische innovaties zijn ongetwijfeld terug te vinden op het domein van de ophanging en de dempers. Elke nieuwe Panamera heeft standaard recht op luchtvering met twee kamers en het Porsche Active Suspension Management (PASM). De hoogtechnologische en gloednieuwe Porsche Active Ride-ophanging is als optie verkrijgbaar op de E-Hybrid-modellen en belooft een ongeziene spreidstand tussen rijcomfort én -dynamiek, met dank aan nieuw ontwikkelde actieve schokdempers met tweekleppentechnologie die elk gekoppeld zijn aan een elektrische hydraulische pomp. In functie van de omstandigheden kunnen die extreem snel variëren in hardheid en verzekeren ze zelfs bij een erg dynamische rijstijl met hard remmen, fel sturen en accelereren een altijd vlak blijvend onderstel dat kan overcompenseren op het vlak van duiken of steigeren van de auto. Zo zal de auto vooraan naar onderen gedrukt worden bij een felle acceleratie om het omhoogkomen van de voorzijde te vermijden en gebeurt hetzelfde met de achterzijde bij hard remmen. Bij stilstand kan de Porsche Active Ride-ophanging het koetswerk verhogen voor een makkelijker in- of uitstappen. Optioneel kan de Panamera ook besteld worden met vierwielsturing.
Neen, volledig elektrisch wordt de Panamera vooralsnog niet. Dat is tot nader order het speelterrein van de Taycan. Toch gaat Porsche met de Panamera verder op het pad van de elektrificatie door voor deze derde generatie uit te pakken met vier E-Hybrid-aandrijfgehelen. Daarvan is er één verkrijgbaar van bij de lancering. En niet de minste, want de Panamera Turbo E-Hybrid heeft een aandrijflijn die bestaat uit een herwerkte vierliter-V8-turbomotor die samen met een nieuwe elektromotor met 140 kW of 190 pk in totaal garant staat voor een systeemvermogen van maar liefst 500 kW of 680 pk. Dat die pk’s in combinatie met een maximum-systeemkoppel van 930 Nm voor knalprestaties garant staan blijkt uit de 0-100 km/h-sprint in amper 3,2 seconden en de top van 315 km/h.
De elektromotor van de Turbo e-Hybrid werd nu in de opnieuw ontworpen Porsche PDK-automaat met dubbele koppeling geïntegreerd. Doordat er daardoor geen extra behuizing meer nodig is voor die elektromotor kon Porsche 5 kilogram uitsparen.
De accu van de plug-invariant meet 25,9 kWh en maakt volgens Porsche een WLTP-rijbereik van tot 91 kilometer mogelijk. Het opladen kan met 11 kWh aan wisselstroom, waarmee 2 uur en 39 minuten volstaan om de batterij van helemaal leeg tot helemaal vol te stuwen.
Naast de Turbo E-Hybrid zullen de Panamera- en Panamera 4-varianten ook verkrijgbaar zijn van bij de lancering. Ze krijgen een op het vlak van turbodruk, injectie en ontstekingstiming aangepaste variant van de 2,9 liter grote V6-turbomotor die nu 353 pk of 260 kW en 500 Nm aan koppel levert en daarmee 23 pk en 50 Nm krachtiger is dan voorheen. Het stoplichtsprintje van de Panamera duurt zo nog 5,1 seconden en de op de vier wielen aangedreven Panamera 4 heeft voor diezelfde oefening met 4,8 seconden nog wat minder tijd nodig. De topsnelheid van die versies bedraagt respectievelijk 272 en 270 km/h.
Een andere nieuwe technologie voor de Panamera zijn de hogeresolutie HD Matrix led-koplampen. Die zijn in tegenstelling tot de “normale” Matrix-ledkoplampen die standaard zijn als optie verkrijgbaar en tellen meer dan 32.000 pixels per koplamp en kunnen tot 600 meter ver schijnen. Ook de rijhulpsystemen kregen een upgrade. Zo werkt de standaard gemonteerde active speed assistant samen met de verkeersbordenherkenning om de auto automatisch te laten vertragen wanneer de snelheidslimiet daalt, is het Porsche InnoDrive met adaptive cruise control nu ook voorzien van actieve rijstrookcontrole en zijn er nog heel wat andere functies toegevoegd. Een laatste interessante nieuwigheid is het feit de bestuurder tijdens automatische parkeermanoeuvres van de auto niet langer in de auto moet zitten. Hij blijft wel verantwoordelijk voor het manoeuvre maar kan alles sturen en monitoren vanop zijn smartphone via de Porsche-app met Remote Park Assist.
De nieuwe Panamera loopt zoals zijn voorgangers uit 2009 en 2016 in Leipzig van de band.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853