Een auto bouwen die bestand is tegen een stevige frontale en zijdelingse botsing, lees: zijn inzittenden beschermt door de passagierskooi intact te houden en de structuur errond de klap te laten opvangen, dat kunnen de meeste constructeurs vandaag wel. Maar dat volstaat allang niet meer om vijf sterren te halen op de EuroNCAP-veiligheidstests. Die houden in hun score immers ook rekening met de manier waarop zwakke weggebruikers bejegend worden door de motorkap en vooral ook hoe de actieve veiligheidssystemen helpen om een ongeval te vermijden.
Tegenwoordig moet een auto minstens voorzien zijn van AEB met voetgangherkenning – en de deugdelijkheid van het systeem bewijzen – alvorens de onafhankelijke organisatie bereid is om überhaupt vijf sterren uit haar hoed te toveren.
Isuzu heeft kosten noch moeite gespaard om die vijf sterren op te strijken voor zijn nieuwe D-Max. Zo krijgt elk model, ongeacht versie of uitrustingsniveau, standaard frontale, zijdelingse, knie- en gordijnairbags, ECall automatische noodoproep, een rijstrookassistent, ESC stabiliteitscontrole, de voorgenoemde automatische noodrem (AEB), een botswaarschuwingssysteem en een intelligente snelheidsbegrenzer. Deze lijst is nog maar een greep uit de standaarduitrusting en bovendien komen daar op sommige versies nog extra veiligheidssystemen bij.
De nieuwe D-Max is er als single cab, extended cab en double cab en biedt de keuze uit vier afwerkingsniveaus. De aandrijving wordt steeds voorzien door een 1,9 liter grote diesel die tot 3500 kg kan trekken. De laadbak kan tot een ton aan. Prijzen beginnen vanaf € 31.429,75. De topversie, de V-Cross 4x4 met automaat, staat voor € 48.369,75 in de prijslijst.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853