De verkoopcijfers van Stellantis-dochter DS zorgen momenteel niet voor veel vreugde, misschien kan een uitbreiding van het aanbod van de modellen 3 en 4 daar wel iets aan doen. Beide wagens worden nu ook beschikbaar als Hybrid, met een batterij van het zelfopladende type. Die moet het toch mogelijk maken tot meer dan 50 procent van een stadsrit volledig elektrisch af te leggen.
DS kondigt voor later dit jaar nieuwe en alvast innovatief genoemde elektrische modellen aan, in afwachting zijn er dus die extra varianten van de bekende 3 en 4. De kleinste van de twee kon je al krijgen met klassieke benzinemotoren en een volledig elektrische aandrijving en de grootste biedt keuze uit een bescheiden benzine, een krachtige plug-inhybride en zelfs nog een diesel. Dat aanbod wordt nu uitgebreid met Hybrid-versies. Die hebben een zelfopladende batterij die toch kan zorgen voor een aanzienlijke verlaging van het brandstofverbruik, steeds in vergelijking met de klassieke PureTech 130-motor.
Voor wie nog altijd wat verloren loopt tussen de diverse hybride aandrijvingsvormen (mild, zelfopladend en plug-in), de batterij in de DS 3 en 4 kan dus niet via het stroomnet worden opgeladen. Dat gebeurt als het ware vanzelf, afhankelijk van de rijsituatie. De impact op het verbruik en de CO2-uitstoot is dus heel wat minder spectaculair dan bij een plug-inhybride, maar die laatste is door de grote batterij wel een pak zwaarder en onvermijdelijk ook duurder.
De Hybrid-modellen hebben een 136 pk en 230 Nm sterke 1.2 PureTech, die komt met een nieuwe zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Daarin is een 28 pk en 55 Nm sterke elektromotor geïntegreerd, de batterij heeft een capaciteit van 0,9 kWh. De benzinemotor werd met het oog op de hybride assistentie aangepakt, de driecilinder werkt volgens de Miller-cyclus en biedt een hoger thermodynamisch rendement. Hij is ook voorzien van een nieuwe distributieketting en dito turbocompressor met variabele geometrie.
Elektrisch rijden met zo’n Hybrid kan nooit langer dan enkele kilometers, al blijkt in de praktijk dat je je in de stad toch vaak kan verplaatsen zonder dat de benzinemotor veel moet tussenkomen. Dat zorgt, zo rekent DS ons nog eens voor, in echt ideale omstandigheden wel voor een daling van het benzineverbruik met zo’n 40 procent. Op de snelweg levert de kleine elektromotor dan weer wat extra koppel bij lage toerentallen en extra vermogen bij hard accelereren. Kortom, het bekende hybride verhaal.
Toch nog enkele zogeheten ‘gecombineerde’ WLTP-cijfers om de goede intenties van DS kracht bij te zetten. Bij de 3 verbruikt de Hybrid bijna 20 procent minder dan de Puretech 130, het gaat dan om 1,2 liter benzine per 100 kilometer. Voor de grotere en zwaardere 4 is er een winst van 16 procent of 1,1 liter. Ook de prestaties zijn verbeterd, de 3 spurt in 8,4 seconden van 0 naar 100 km/h en de 4 in 10,4 seconden. Dat is in beide gevallen 1,2 seconden sneller.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853