De facelift van de Focus brengt een verrassing met zich mee: Ford maakt van de gelegenheid gebruik om een nieuwe ST-versie te lanceren. Een 280 pk sterke 2.3 Ecoboost maakt het mooie weer. 
De nieuwe Focus ST onderscheidt zich door een expressief koetswerkdesign dat zijn uiterst performante karakter nog benadrukt. Details zijn onder meer de honingraatroosters bovenaan en onderaan, de grote zijdelingse luchtuitlaten, de zijschorten en de aerodynamisch geoptimaliseerde spoilers onderaan en op het dak achteraan. Nieuw ontworpen 18” lichtmetalen velgen zijn standaard. Wie een maatje groter wil, moet bijbetalen.

Binnenin beschikt de Focus ST over gloednieuwe Performance-zetels, die intern werden ontwikkeld door Ford Performance-ingenieurs en het Duitse AGR-keurmerk voor rugergonomie kregen opgespeld. De veertienvoudig elektrisch verstelbare zetels, inclusief viervoudig verstelbare lendensteun, helpen bestuurders hun ideale rijpositie in te stellen terwijl de standaard zetelverwarming bijdraagt tot een hoog comfortpeil.
2.3-viercilinder met twin-scroll-turboDe nieuwe Focus ST wordt aangedreven door een 2.3 EcoBoost-benzinemotor die 280 pk en 420 Nm koppel levert. Een zogenaamde twin-scroll-turbo (met dubbel slakkenhuis) maakt komaf met ‘turbolag’ (reactietraagheid van de turbolader te wijten aan het feit dat hij op snelheid moet komen).
We zijn erg benieuwd naar de werking van de handgeschakelde zesversnellingsbak met ‘rev matching’-technologie, die voor vlugge en consistente schakelmanoeuvres belooft te zorgen. Aan boord van de Mustang Mach 1 tilt hij het rijplezier in elk geval naar haast orgastische hoogten. Een zeventrapsautomaat met schakelhendels aan het stuur is eveneens verkrijgbaar.
Elektronische assistentieDe Focus ST wordt enkel op de voorwielen aangedreven. Enige vorm van gripassistentie is dus noodzakelijk en Ford Performance koos voor een elektronisch in plaats van een mechanisch sperdifferentieel met beperkte slip. Wanneer je wegaccelereert uit een pittige bocht, wordt het doorspinnende, niet-belaste wiel in de binnenkant van de bocht afgeremd om de tractie te maximaliseren.
Ford heeft het ook over een elelktronisch gestuurde schokdemping die de stuur-, rem-, ophangings- en koetswerkinput 500 keer per seconde controleert om de dempingsreacties aan te passen voor een optimaal rijcomfort en een maximale controle in de bochten, maar dit systeem is niet inbegrepen in de standaarduitrusting.