Omdat nog niet iedereen klaar is om de stap naar volledig elektrisch te zetten, zeker niet in het stadswagensegment, introduceert Fiat ook een benzinemotor in de nieuwe 600. Die krijgt de hulp van een kleine elektromotor en mag zich daardoor (mild) hybrid noemen.
Na de officiële presentatie van de nieuwe Fiat 600e op 4 juli kondigt Fiat de komst in 2024 van de 600 Hybrid aan. Echt verrassend is dat misschien niet: onlangs pakte zustermerk Jeep ook al uit met het nieuws dat de elektrische Avenger – die nauw verwant is met de Fiat 600 – een benzinebroertje kreeg, weliswaar zonder hybridesysteem.
Olivier François, CEO van Fiat en Global CMO bij Stellantis, licht toe: "Onze strategische visie blijft volledig elektrisch en het feit dat de 500e de best verkochte BEV- stadsauto in Europa is, bevestigt onze vastberadenheid om elektrisch echt toegankelijk te maken voor iedereen. We moeten echter ook relevant blijven in landen zoals Italië, onze thuismarkt, waar volledig elektrisch nog niet echt van de grond is gekomen.”
De MHEV-aandrijving waarmee de New Fiat 600 Hybrid is uitgerust, kan tot 30 km/h zuiver elektrisch rijden en dat voor hooguit enkele tientallen seconden. Ook kan de benzinemotor – een 100 pk sterke 1.2-driecilinder gekoppeld aan een zestrapsautomaat met dubbele koppeling – worden uitgeschakeld zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat, zelfs bij hogere snelheden. Dat zou in theorie een slok op de borrel moeten schelen, maar volgens de eerste cijfers reikt de verbruikswinst niet verder dan 15 procent. De CO2-uitstoot zou rond de 110 g/km moeten liggen.
De Italiaanse vanafprijs van de 600 Hybrid bedraagt € 24.950. Bij ons in België zouden de tarieven daar niet zover van moeten afwijken. De Fiat 600 Hybrid neemt het op tegen onder meer de Toyota Yaris Cross en de Renault Captur, die beide als full hybrid worden aangeboden.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853