Nieuws

© Duccio Malagamba

Nieuwe Ferrari-fabriek moet niet per se voor meer auto’s, wel voor grotere flexibiliteit en kortere ontwikkelingstijden zorgen

22 juni 2024
Door Alain Devos

In aanwezigheid van de Italiaanse president Sergio Mattarella is in Maranello de gloednieuwe Ferrari e-Building officieel geopend. De productie in de fabriek wordt wel pas begin 2025 opgestart, er zullen zowel auto’s met klassieke verbrandingsmotoren, hybride modellen als de eerste volledig elektrisch aangedreven Ferrari worden gebouwd.

 

In de nieuwe fabriek werd zowat 200 miljoen euro geïnvesteerd. De bedoeling is niet zozeer het opdrijven van de productiviteit en dus een verhoging van het aantal auto’s, wel het inkorten van de ontwikkelingstijd van nieuwe modellen. De moderne faciliteit moet een grotere flexibiliteit toelaten, concreet gaat het dan allicht onder meer over het sneller overschakelen van het ene op het andere model of van de ene op de andere variant.Nieuwe Ferrari fabriek moet niet per se voor meer autos wel voor grotere flexibiliteit en kortere ontwikkelingstijden zorgen 04

Meer verdienen per auto

Ferrari-baas Benedetto Vigna bevestigde dat Ferrari niet zozeer op hogere verkoopvolumes en dus een grotere productie mikt. “We willen het bedrijf nog doen groeien, maar dan vooral door meer te verdienen per auto.” Dat kan ook gebeuren door de klanten nog meer personaliseringsmogelijkheden aan te bieden, het is bekend dat luxemerken daar tegenwoordig best wel wat centen mee binnenhalen. “Met de nieuwe fabriek beschikken we over meer technologische middelen en dus ook een grotere flexibiliteit om nog beter op de specifieke wensen van onze klanten in te spelen.”Nieuwe Ferrari fabriek moet niet per se voor meer autos wel voor grotere flexibiliteit en kortere ontwikkelingstijden zorgen 03

Technologische ‘neutraliteit’

In de fabriek zal vanaf begin 2026 ook de productie van de eerste elektrische Ferrari en die van onderdelen als elektromotoren, aandrijfassen en batterijen beginnen. Die eerste EV met het steigerende paard als logo zou zowat een half miljoen euro moeten kosten, de ontwikkeling van een tweede elektrische Ferrari is ondertussen ook al begonnen. Er zullen in de 42.500 vierkante meter grote e-Building echter ook nog modellen met verbrandingsmotoren en met hybride aandrijvingcombinaties worden gemaakt. Technologische ‘neutraliteit’, noemen de Italianen dat. Ook de huidige fabriek blijft in gebruik, wat de totale jaarlijkse productiecapaciteit desgewenst van een kleine 14.000 tot zowat 20.000 auto’s zou kunnen opvoeren. Mocht Ferrari dus ooit toch nog beslissen om meer auto’s te (proberen) verkopen, natuurlijk.Nieuwe Ferrari fabriek moet niet per se voor meer autos wel voor grotere flexibiliteit en kortere ontwikkelingstijden zorgen 01

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.