Het ziet ernaar uit dat niet de usual suspects de show zullen stelen in Brussel, maar wel een rist nieuwe Chinese merken. Ze pakken immers uit met wat de Belgen willen: aantrekkelijke cross-overs voor interessante prijzen. Wordt 2023 het jaar waarin de Belgische autokoper zwicht voor de ‘nieuwe Aziaten’? In de jaren zestig en zeventig waren het de Japanners die hun eerste stappen zetten op het Oude Continent. Ze werden initieel lauw onthaald, maar zagen hun verkoopvolumes in de jaren tachtig en vooral negentig exponentieel stijgen. De succesformule? Veel auto voor je geld, aantrekkelijke modellen, zuinige motoren en een steengoede betrouwbaarheid.
Twintig jaar geleden was het aan de Zuid-Koreanen om de knuppel in het hoenderhok te gooien. De Japanse merken positioneerden zich intussen een stuk hoger en waren hun prijsvoordeel ten opzichte van de concurrenten enigszins kwijtgespeeld. Onder meer Daewoo, Kia en Hyundai profiteerden van de situatie met scherp geprijsde en mooi gelijnde cross-overs of erg betaalbare stadsautootjes.
De derde Aziatische golf komt uit China. En het is menens ditmaal. Verwacht geen goedkope doorslagjes van Westerse modellen die als een schoendoos zonder deksel in elkaar plooien bij de eerste impact, maar degelijk gebouwde auto’s die probleemloos de strengste crashtests doorstaan. En ja, ze zijn een stuk goedkoper dan hun rivalen, terwijl ze beter zijn uitgerust. En in sommige gevallen zien ze er nog sexy uit ook.
SERES 5: sneller dan de Tesla Model Y Performance De sigmavormige ledkoplampen van deze luxe elektrische coupé-SUV beloven veel goeds. Twee performante elektromotoren leveren gezamenlijk 510 kW en verdelen liefst 1040 Nm over de vier wielen. Daarmee accelereert de SERES 5 in amper 3,5 seconden van nul naar honderd per uur. Geen enkele cross-over in dit segment doet beter – zelfs de Tesla Model Y Performance niet.
De SERES 5 rust op een geavanceerd platform waarin een 88 kWh grote lithium-ionbatterij geïntegreerd werd. Die zou goed zijn voor 500 kilometer rijbereik. Verdere specificaties volgen op 13 januari, wanneer het model onthuld wordt in Brussel.
BAIC X55: scherp geprijsde VW tiguan-rivaal De compacte BAIC X35, waarvan een speciale Elite-versie te zien is op het Salon van Brussel, krijgt er een grote broer bij: de X55. Beide modellen worden gebouwd op een Mercedes-Benz Tech platform. Dat hoeft niet te verbazen: in China hebben BAIC en Mercedes-Benz een nauw partnership voor de productie van auto’s met de ster voor de lokale markt.
Stijl, comfort en veel ruimte voor de passagiers zijn slechts enkele kenmerken van deze midsize SUV van 4,62 meter lang. Voor de aandrijving zorgt een 1.5 turbobenzine-viercilinder, die 130 kW (177 pk) afgeeft aan de voorwielen via een 7-traps DCT-automaat. De vanafprijs bedraagt netto € 31.490 inclusief btw". Je kunt trouwens ook opteren voor lpg. Vandaag misschien geen slecht idee, gezien de benzineprijzen.
SWM G01 en G01F: Italiaans design, knappe afwerking SWM is een van oorsprong Italiaans merk dat vandaag tot de Brilliance Group behoort. De G01 en zijn sportieve broer, de G01F, positioneren zich met hun lengte van 4,61 respectievelijk 4,67 meter in het D-segment. Ze onderscheiden zich door hun riante binnenruimte en grote koffer, alsook naar verluidt een luxueuze afwerking en toonaangevende uitrusting.
Zowel de SWM G01 als de G01F wordt aangedreven door een 1,5 liter-turbobenzine van 131 pk en 215 Nm. Ook hier is er keuze tussen een manuele zesbak en een automaat, ditmaal van het conventionele type. Net als bij de BAIC-modellen voorziet importeur OneAutomotive in de mogelijkheid om een lpg-installatie te voorzien, met behoud van de fabrieksgarantie.
BYD Atto 3: compacte elektrische luxe-cross-over De “VAB Elektrische Gezinswagen van het Jaar” kan natuurlijk niet ontbreken op het salon van Brussel.
De BYD Atto 3 ziet er misschien uit als een gekrompen VW ID.4, maar een belediging is dat niet. Het interieur oogt behoorlijk ‘anders’, op het excentrieke af, maar de bouw- en materiaalkwaliteit is indrukwekkend.
De BYD Atto 3 is voorzien van de jongste generatie Blade-batterij van het huis die gebruikmaakt van lithium-ijzerfosfaat (LFP)-technologie. Kobalt en nikkel komen er niet aan te pas en ook het brandgevaar is haast onbestaande bij dit soort accu’s, die bovendien langer meegaan. BYD heeft het over 5.000 laadcycli oftewel 1,5 miljoen kilometer. De Autonieuws-test lees je
hier.
BYD Tang: elektrische zevenzitter met alles erop en eraan Zijn naam heeft hij misschien tegen (ze verwijst naar een Chinese dynastie), maar dat zal zijn succes allerminst in de weg staan. Deze uit de kluiten gewassen cross-over voor zeven heeft een batterij van 86,4 kWh en geraakt 400 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus.
De aandrijving wordt verzekerd door twee elektromotoren die samen 380 kW leveren. Net als zijn kleine broer zet de Tang in op uitrusting en kwaliteit.