Nieuws

© PSA

Nieuwe C-segmenter van DS zal “4” heten en zit vol technologie

03 december 2020
Door Stijn Blanckaert
DS Automobiles onthulde vandaag de naam van zijn nieuwe model voor het C-segment (het Golf-segment, zeg maar…). Dat wordt de DS 4. Hij wordt in de tweede helft van 2021 voorgesteld en zit tjokvol nieuwe technologie.



DS belooft in de “4” Franse luxe-expertise te combineren met vooruitstrevende technologie in een gedurfd ontwerp. Het wil zich met het nieuwe model onder meer onderscheiden op het vlak van de geëlektrificeerde E-TENSE-aandrijving, connectiviteit, comfort en een kenmerkende lichtsignatuur. De marktintroductie van de DS 4 zal gebeuren in de tweede helft van volgend jaar. 

Het model zal gebouwd worden op een geëvolueerde vorm van het EMP2-platform. Dit modulaire platform, dat geschikt is voor verschillende soorten aandrijflijnen, is specifiek aangepast voor DS 4 om de gewenste proporties en aerodynamische prestaties te bereiken. De carrosserie/wiel verhouding die uniek is voor het segment, laat volgens DS toe om binnen een silhouet te creëren dat tegelijk atletisch en efficiënt is, met in het bijzonder een nieuwe motorkap, en een verlaagde motorkap-vleugelcombinatie en verlaagde zitpositie achteraan.

Plug-in hybride

De aanpassingen van het EMP2-platform bieden plaats aan een nieuwe generatie plug-in hybride aandrijflijnen zonder verlies aan interieurruimte. Een viercilinder turbomotor van 180 pk wordt gecombineerd met een elektromotor van 110 pk en een EAT8-versnellingsbak, voor een gecombineerd vermogen van 225 pk. De combinatie wordt gevoed door een efficiëntere batterij met een grotere capaciteit. Dit geeft een actieradius van meer dan 50 kilometer in nul emissiemodus (gecombineerde WLTP-cyclus).

DS Extended Head Up Display en DS Iris System

DS zegt dat het voor het merk een prioriteit is om een ​​oplossing te bieden die het mogelijk maakt dat de bestuurder zijn ogen niet langer van de weg hoeft af te wenden, en vond die in het DS Extended Head Up Display, een eerste stap op weg naar ‘augmented reality’. Met een nieuwe technologie wordt essentiële rij-informatie rechtstreeks op de weg geprojecteerd. Met behulp van een optische illusie worden gegevens vier meter vóór de voorruit weergegeven om de blik van de bestuurder te volgen. Essentiële informatie zoals snelheid, rijhulpsystemen, navigatie, waarschuwingsberichten of zelfs de track waarnaar je luistert of de oproep die je opneemt, wordt op de weg geprojecteerd.

Deze technologie maakt deel uit van een breder aanbod en vormt de kern van een volledig opnieuw ontworpen infotainmentsysteem: DS Iris System. De nieuwe interface heeft de bruikbaarheid van een smartphone met een tactiele, naadloze en responsieve interface gebaseerd op het idee van profielen die volledig kunnen worden gepersonaliseerd met pictogrammen. De instellingen en het display worden automatisch geladen wanneer de gebruiker in de auto stapt. Het idee achter personalisatie is om iedereen in staat te stellen de inhoud aan te passen aan hun eisen.

DS Iris System kan worden bediend met stem en gebaren en beschikt over een persoonlijke assistent die kan herkennen wat er wordt gezegd, zodat het systeem verzoeken kan uitvoeren.

Voor gebaren is er DS Smart Touch, dat zich op de middenconsole bevindt. Het gaat om een scherm dat gebaren naar een van de vooraf ingevoerde functies hekent. Het scherm herkent ook normale bewegingen zoals inzoomen, uitzoomen en handschriftherkenning. Systeemupdates worden direct via de cloud uitgevoerd.

Level 2 semi-autonoom rijden

Het reeds op de op DS 3 en DS 7 Crossback en op de DS 9 aangeboden niveau 2 semi-autonoom rijden (het hoogste niveau dat momenteel op de weg is toegestaan) krijgt ook een evolutie gehad op DS 4 met DS Drive Assist 2.0.

Dit vertaalt zich in de precieze positionering van de auto op de rijstrook van de keuze van de bestuurder, aangevuld met nieuwe functies zoals semi-automatisch inhalen, snelheidsaanpassing voor bochten en verwachte snelheidsaanbevelingen van wegwijzers.

DS Drive Assist 2.0 bevat sensoren die alles registreren wat er in en rond de auto gebeurt om de bestuurder te helpen. Vol met apparatuur zoals een Lidar frontale radar, een radar in de vier hoeken van de auto en een camera bovenaan de voorruit positioneert de DS 4 zichzelf waar de bestuurder wil door middel van kunstmatige intelligentie die de verzamelde informatie in realtime analyseert.

DS comfort à la française

DS Automobiles staat natuurlijk voor comfort. Op de DS 4 vertaalt dit zich in de DS Active Scan Suspension-gecontroleerde demping die werkt door middel van een camera bovenaan de voorruit, die de weg scant en anticipeert op onregelmatigheden in het wegdek en die gegevens naar een computer stuurt. Het systeem bestuurt elk van de wielen onafhankelijk van elkaar. Door de ontvangen informatie te gebruiken, wordt de vering harder of zachter, afhankelijk van wat nodig is. Het resultaat is meer comfort, ongeacht de toestand van de weg.

DS Night Vision is een nachtzichttechnologie met infraroodcamera die de weg en zijn gevaren zo goed mogelijk zichtbaar maakt. De infraroodcamera in het radiatorrooster ziet 's nachts en bij weinig licht voetgangers en dieren tot op 200 meter afstand. De bestuurder ziet de weg op zijn digitale instrumentendisplay en ziet gevaren verschijnen als waarschuwingen in het DS Extended Head Up Display, zodat hij kan reageren.

DS lichtsignatuur

Met een nieuwe generatie DS Matrix LED Vision-koplampen zijn de Matrix Beam- en Dynamic Bending Light technologie in hetzelfde systeem gecombineerd om een ​​onderscheidende en unieke identiteit te geven. Ze bestaan ​​nog steeds uit drie LED modules die het kenmerk van DS Automobiles zijn. 

De roterende centrale module kan in een hoek van 33,5 ° draaien. Het systeem past zich aan de verkeersomstandigheden, de hoek van het stuur, de snelheid en de weersomstandigheden aan met vijf voorgeprogrammeerde modi: stad, land, snelweg, slecht weer en mist. Het is ook een knipoog naar de directionele koplampen van de DS uit 1967.

De DS Matrix Led Vision-koplampen worden aangevuld met uitgebreide dagrijlichten met 98 leds. Naast de herkenbare verticale lichtsignatuur vervullen deze dagrijlichten een nieuwe hoogtechnologische “welkomst”routine.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.