Nieuws

© BMW

Nieuwe BMW i7 M70 xDrive: Mmmag er nog wat stroom zijn

17 april 2023
Door Dieter Quartier

Het nieuwe elektrische vlaggenschip van BMW’s 7-Reeks maakt zichzelf kenbaar. Hij krijgt een M-badge opgeplakt, net als het getal 70. Dat zegt niets over zijn vermogen – het moet enkel maar duidelijk maken dat hij boven de xDrive60 staat qua performance. Of hij het vuur aan de schenen legt van de Tesla Model S Plaid?

 

Nou, laat ons meteen de vergelijking maken. De Beierse sportlimo genereert 485 kW (660 pk) en zit in 3,7 tellen aan honderd per uur. Elon Musk’s elektroslee in Plaid-outfit haalt dezelfde snelheid na amper… 2,1 seconden. Toegegeven, hij beschikt dan ook over nog eens 275 kW (373 pk) extra en hij weegt bovendien een halve ton (!) minder.

Kwestie van het kader te schetsen. En bovendien moet je met je i7 ook opzijschuiven van het linker naar het middelste baanvak als er zo’n Plaid zich in je achteruitkijkspiegel presenteert: Tesla geeft de motoren en batterijen alle vrijheid om een top te halen van 282 km/h, terwijl BMW de i7 M70 elektronisch aftopt op 250 km/h.

De Model S Plaid geraakt ook verder met zijn batterij. De kaarten liggen a priori niet zo gunstig voor de Beier…

Niet de snelste, wel de meest veelzijdige

De vlakken waarop de Model S dan weer (stukken) minder op scoort, zijn afwerking, luxe en comfort. Daarvan waren we sterk onder de indruk tijdens onze test met de BMW i7 xDrive60. Of de M70 xDrive anders zal rijden, los van zijn straffere prestaties? Allicht wel, want de elektrische vierwielaandrijving, de stuurinrichting, de schokdempers en de stabiliteitssystemen worden ondersteund door de M-specifieke afstelling van alle controlesystemen, aldus het persbericht.De nieuwe BMW i7 M70 xDrive autonieuws 0004

De nieuwe BMW i7 M70 xDrive is bovendien standaard uitgerust met een specifieke adaptieve luchtvering op beide assen, elektronisch gestuurde schokdempers en een automatische niveauregeling. Een bijkomend paneel tussen de scheidingswand en de veerpoottorens tilt de koetswerkstijfheid vooraan de BMW i7 M70 xDrive naar een merkbaar hoger niveau, dixit BMW.

Eveneens standaard zijn Integral Active Steering en het chassispakket Executive Drive Pro, inclusief actieve rolstabilisatie met Active Roll Comfort. Deze twee systemen verhogen niet alleen het comfort, maar verbeteren samen met het stijvere koetswerk ook het rijgedrag van de auto. 

He’s got the looks

Aan de buitenzijde herken je de M70-variant aan blauwe M Sport-remmen met M-logo en grote remschijven voor meer remkracht. Ook kan hij als eerste zuiver elektrisch aangedreven model uit de BMW 7-Reeks worden geschoeid met optionele sportbanden. De standaard lichtmetalen 21"-velgen van BMW M werden speciaal voor de nieuwe BMW i7 M70 xDrive bedacht met metalen inzetstukken in Jet Black met een hoogglanzende afwerking voor een exclusief, aerodynamisch geoptimaliseerd design.De nieuwe BMW i7 M70 xDrive autonieuws 0003

De opvallende M-zijschorten, M-logo’s met versierde randen op de voorste zijpanelen, M Shadowline-sierlijst in hoogglans en zwarte M-buitenspiegels met dubbele voet zorgen voor de sportieve accenten. Een modelspecifieke achterschort met diffusorinzet maakt het expressieve uiterlijk van dit zuiver elektrische M Performance-model compleet. De nieuwe BMW i7 M70 xDrive autonieuws 0011Ook het interieur is specifiek en laat zich uitgebreid personaliseren.

De BMW i7 M70 xDrive is leverbaar vanaf het najaar. De prijs werd nog niet vrijgegeven.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.