Nieuwe BMW Alpina XB7: wie A zegt moet ook B zeggen
13 april 2022
Door Stijn Blanckaert
Je kan er donder op zeggen dat wanneer BMW een van zijn topmodellen een update geeft ook Alpina dat doet. Vandaag is het dan ook de beurt aan de Alpina XB7 om net als de BMW X7 een facelift te ondergaan. De XB7 is en blijft een toppunt van decadentie maar ook een schoolvoorbeeld van technisch vernuft.
Voor het modeljaar 2023 krijgt de XB7 van BMW Alpina een aantal productupdates waaronder een aanpassing van de V8, een herwerkt design (vooral vooraan) en een reeks innovaties op het vlak van connectiviteit en rijhulpsystemen.
De BMW ALPINA XB7 werd net als de BMW X7 geïntroduceerd in 2020. Ter gelegenheid van zijn midlife-update krijgt hij een aangepaste 4,4 liter V8-motor met twee turbo’s en BMW’s mild hybrid technologie. De achtcilinder levert nu niet minder dan 621 pk (457 kW) en een maximumkoppel van 800 Nm. Met die beresterke V8 accelereert de grootste Alpina van 0 naar 100 km/h in 4,2 seconden en van 0 naar 200 km/h in 14,9 seconden en haalt hij een top van niet minder dan 290 km/h.
De mild hybride technologie verbetert de efficiëntie en verhoogt met de 48 V krukas-startgenerator in de overbrenging de responsiviteit van de motor door gebruik te maken van elektrische ondersteuning. Die motortechnologie van BMW wordt in deze Alpina aangevuld door een specifiek ontwikkeld motormanagement en een performance-koelsysteem.
Al het vermogen en koppel wordt via de Alpina Switch-Tronic achttrapsautomaat en BMW’s xDrive vierwielaandrijvingssysteem met een elektronisch instelbaar sperdifferentieel op de achteras naar de vier wielen versast.
Sportonderstel
De XB7 is uitgerust met de modernste ondersteltechniek. De luchtvering met specifieke Alpina demping moeten een optimale balans tussen rijdynamiek en comfort verzekeren. Afhankelijk van de rijsituatie of de gekozen ophangingsmodus is een verandering van de rijhoogte mogelijk. Bij snelheden onder 30 km/h kan de rijhoogte met 40 mm worden verhoogd voor uitdagende hellingshoeken of andere vereisten. In de Sport-modus of boven 160 km/h wordt de rijhoogte met 20 mm verlaagd, in de Sport+-modus of boven 250 km/h met 40 mm.
De Integral Active Steering biedt een directe stuurrespons met een uitzonderlijke feedback en verbetert de algehele wendbaarheid. De achterwielen kunnen maximaal 2,3° naar links of rechts draaien, wat de wendbaarheid bij lage snelheden vergroot en bij hoge snelheden voor een maximale koersstabiliteit zorgt.
21 tot 23 duim grote wielen
De BMW Alpina XB7 staat op Alpina Dynamic 21" velgen met high-performance runflat zomerbanden in de maat 285/45R21 voor- en achteraan.
Optioneel zijn 23" antracietkleurige gesmede velgen in het iconische Alpina Classics 20-spaaks design verkrijgbaar.
De remklauwen van de Brembo-remmen zijn uitgevoerd in Alpina Blue en voorzien van een wit Alpina-opschrift. Optioneel kan gekozen worden voor high-performance remmen met lichtgewicht geperforeerde remschijven en extreem hittebestendige remblokken.
Aangepast design
Net als bij donor X7 wordt het nieuwe vooraanzicht gedomineerd door een gewijzigd lichtdesign met horizontaal gescheiden dubbele koplampen. Bovendien zwicht ook Alpina voor de "Iconic Glow" verlichting van de BMW niergrille. De markante, nieuwe vormtaal van de luchtinlaten wordt ook in de Alpina bumper overgenomen. Achteraan zijn de vier ovale uitlaatpijpen van het sportuitlaatsysteem in de Alpina-achterschort geïntegreerd.
BMW OS8 en Alpinadetails in het interieur
De nieuwste generatie van de BMW iDrive met het BMW Operating System 8 en de nieuwe displays zijn ook hier van de partij, met ook een standaard head-up display met geoptimaliseerde grafische prestaties. De meters van het digitale instrumentenpaneel zijn in het iconische Alpina Blue uitgevoerd.
Wat de rijhulpsystemen betreft, biedt de BMW Alpina XB7 standaard het Driving Assistant Professional pakket en het parkeerhulpsysteem dat bij een dergelijke grote auto zeker van pas komt. Software-updates en upgrades kunnen via Remote Software Upgrade draadloos naar de auto worden gedownload.
In het interieur onderscheidt De Alpina zich van de normale X7 door een hele reeks details zoals de 'Crafted Clarity' glasapplicatie en de iDrive-controller in Alpina-design, de blauw verlichte nieuwe versnellingspook, het Alpina-productieplaatje, verlichte Alpina-instaplijsten en het specifieke Alpina sportstuur met Lavalinaleder en de kenmerkende blauw/groene stiksels. Naast de interieurbekleding Alpina Myrtle Luxury Wood zijn optioneel nog twee andere Alpina-bekledingsvarianten verkrijgbaar: Pianolak en Natural Walnut Anthracite.
De eigen lederwerkplaats van Alpina biedt de klant daarnaast vrijwel onbeperkte mogelijkheden om zijn eigen interieur samen te stellen met biezen, stiksels, borduursels en reliëfs op maat van de klant.
De nieuwe BMW Alpina XB7 kan onmiddellijk worden besteld met levering vanaf december 2022. De Duitse adviesprijs incl. 19 % btw bedraagt € 170.500.
Details over standaarduitrusting, de prijzen van de opties en de Car Configurator zullen in de eerste helft van mei 2022 beschikbaar zijn.
Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.