Vandaag stelt BMW de achtste generatie van de BMW 5-Reeks berline voor. Die krijgt een uiterst elegante lijn én een normaal radiatorrooster en wordt als eerste 5-Reeks meteen ook als elektrische i5 verkrijgbaar. Tegelijk behoudt hij ook zijn benzine- en dieselmotoren én twee plug-inhybride varianten waarvoor BMW meteen de orderboeken opent, om gebruik te maken van de maand die nog rest om van de beste fiscale voorwaarden gebruik te maken.
Wie bang was dat BMW de meganieren en de controversiële look van de nieuwe 7-Reeks zou doortrekken naar de 5-Reeks kan opgelucht ademhalen: de achtste generatie van de “5” is even elegant als de vorige en houdt het bij een discreter front dat veel meer in de smaak valt van de Europese klant dan de “in your face”-grille van de 7-Reeks.
Voor het eerst brengt BMW de 5-Reeks ook als elektrisch model, i5 genaamd, op de markt, naar analogie met de 4-Reeks, die er net als deze 5 ook met benzine- en dieselmotoren én als elektrische versie is. Ook twee plug-inhybrides worden in het aanbod opgenomen.
Bij elke generatie groeit de 5-Reeks en dat is dit keer niet anders. De nieuwe generatie is 97 millimeter langer dan de vorige en doorbreekt de grens van de 5 meter (5,06 m). Hij werd ook 32 millimeter breder (1,9 m) en 36 millimeter hoger (1,515 m) terwijl de wielbasis met twee centimeter toenam en met 2,995 meter net onder de grens van drie meter blijft.
Die groei leidt vanzelfsprekend ook tot meer binnenruimte, maar een plaatsje vinden om hem te parkeren zal dan weer wat minder evident worden.
In vooraanzicht herkent iedereen meteen de typische BMW-voorzijde, met smalle koplampen links en rechts van de BMW-nieren, die hier normale afmetingen hebben en optioneel met BMW Iconic Glow Contourverlichting de aandacht kunnen trekken.
De standaard ledkoplampen kunnen optioneel ook adaptief zijn en voorzien worden van matrix-grootlichten en als bijkomende optie kan ook gekozen worden voor M Shadow Line-koplampen.
In zijaanzicht is de 5-Reeks opnieuw een elegante, gestrekte berline met mooie proporties en de typische Hofmeister-knik in de C-stijl wordt hier nog eens benadrukt door een “gestempelde” “5” die aangeeft om welk model het gaat. Een elegant detail dat de auto een eigen karakter geeft.
Verder kan de 5 naar wens in talrijke kleuren, waaronder BMW Individual-lakken, worden besteld en optioneel ook uitgerust worden met een M Sports-pack met M-specifieke designelementen. Voor het eerst is een 5-Reeks berline ook verkrijgbaar met het M Sport Package Pro.
18 duim grote lichtmetalen velgen zijn altijd standaard, tenzij op de i5 en op de plug-inhybrides, want die krijgen minimaal exemplaren van 19 duim. In de optielijst kan voor nog grotere exemplaren, tot 21 duim in diameter, gekozen worden.
Weinig designverassingen in het interieur, met vooraan het intussen gekende BMW Curved Display met het 12,3 duim groot informatiedisplay en het 14,9 duim grote controldisplay onder een licht naar de bestuurder gebogen gemeenschappelijke glasplaat.
Dat systeem werkt met BMW’s Operating System 8.5, een verbeterde variant van het OS 8.0 die recent werd geïntroduceerd met onder meer snelle toegang tot vaakgebruikte functies via “QuickSelect” en een nieuw startscherm. Het Live Cockpit Plus-systeem met cloudgebaseerde BMW Maps-navigatie is standaard.
Het stuurwiel is helemaal nieuw en is onderaan afgevlakt. Afhankelijk van de overige uitrusting is het voorzien van twee of drie spaken en standaard is het met veganistisch leder bekleed.
Ook in de rest van het interieur wordt voor het eerst in een BMW gebruikgemaakt van zwart “Veganza”-veganistisch leder, standaard op de basisversie. Ook echt rundsleder is nog verkrijgbaar in de vorm van het BMW Individual Merinoleder in meerdere tweekleurige varianten.
De standaardstoelen, die op de vorige 5-Reeks nog de kritiek kregen te weinig ondersteuning te bieden, zijn vervangen door sportstoelen vanaf de basisversie, terwijl de uitstekende comfortzetels op de optielijst staan. Verder behoren de automatische airconditioning en een audiosysteem met zes speakers en vier USB-C-poorten tot de standaarduitrusting en bevat de optielijst onder meer een vast glazen panoramadak, een Bowers & Wilkins Surround Sound System en voor de elektrische i5 ook de BMW IconicSounds Electric-geluiden.
Die i5 komt er bij de lancering in twee versies. Het topmodel heet i5 M60 xDrive en heeft een elektromotor op de voor- en een op de achteras en genereert een systeemvermogen van niet minder dan 442 kW of 601 pk en een maximumkoppel van 795 Nm in de My Sport-modus en zelfs 820 Nm wanneer de M Sport Boost of M Launch Control-functies worden geactiveerd. Die elektroraket sprint in precies 3,8 seconden naar de 100 en haalt een top van 230 km/h. Daarbij bedraagt het elektrisch rijbereik volgens de WLTP-norm tussen de 455 en 516 kilometer.
De tweede – en redelijkere- elektroversie is de i5 eDrive40. Die heeft achterwielaandrijving, met dank aan een achteraan geplaatste elektromotor van 250 kW of 340 pk en 400 Nm (tot 430 Nm met de Sport Boost of Launch Control-functie) en sprint naar de honderd in zes seconden rond, terwijl de topsnelheid 193 km/h bedraagt en hij met een volle accu van 477 tot 582 kilometer ver moet raken volgens BMW.
Het opladen van de i5 kan standaard met een driefasen-wisselstroomlader van 11 kW en optioneel met 22 kW. Snelladen kan aan een knappe 205 kW, waardoor het rijbereik van de i5 met tot 156 kilometer kan uitgebreid worden in tien minuten. Met een nieuwe functie, Max Range genoemd, kan het rijbereik tot 25 procent worden verhoogd door het beperken van het vermogen en de snelheid en het automatisch uitschakelen van bepaalde comfortfuncties.
De i5 wordt ook de eerste BMW die Plug&Charge ondersteunt waarmee de auto automatisch begint te laden aan compatibele laadstations wanneer de gegevens van het laadcontract in de auto geprogrammeerd zijn. De auto kan zo tot vijf verschillende contracten registreren.
Met de 530e en 550e xDrive introduceert BMW opnieuw twee plug-inhybrides. De 530e krijgt een viercilinder benzinemotor met 190 pk en een elektromotor met 184 pk voor een gecombineerde output van 220 kW of 299 pk en 450 Nm aan koppel. Hij sprint naar de honderd in 6,4 seconden en haalt 230 km/h als top. Zuiver elektrisch kan hij tot 140 km/h rijden. Het elektrisch rijbereik volgens de WLTP-norm bedraagt een mooie 87 tot 102 kilometer en de WLTP-uitstoot van 14 tot 19 g/km aan CO2 plaatst hem nog even in de hoogste aftrekbaarheidsschaal.
Ook de zescilinder-plug-in is van de partij, in de 550e xDrive, met een drieliter op benzine met 313 pk en een elektromotor met 197 pk voor een systeemvermogen van maar liefst 489 pk of 360 kW (inclusief tijdelijke boost) en een systeemkoppel van 700 Nm. Met die variant rijd je in 4,3 seconden desgewenst al 100 km/h, kan je doortrekken tot 250 km/h (140 km/h zuiver elektrisch) en raak je op batterijkracht alleen idealiter tussen de 79 en 90 kilometer ver. De uitstoot van die versie bedraagt officieel 19 tot 24 g CO2/km.
Hoewel de plug-inhybrides in principe pas vanaf de lente van volgend jaar gecommercialiseerd worden opent BMW de orderboeken meteen voor Belgische professionals die op de valreep nog gebruik willen maken van de optimale fiscaliteit van dergelijke aandrijflijnen voor ondernemingen, met een volledige fiscale aftrek en een minimale CO2-bijdrage. Wie interesse heeft haast zich best naar de showroom, want wanneer de bestelbon pas op 1 juli of later wordt getekend, ziet het fiscale plaatje er een stuk minder interessant uit. Al is een plug-inhybride ook dan nog altijd vrij aantrekkelijk op fiscaal vlak voor zelfstandigen en zaakvoerders, zoals we in dit stuk al schreven.
Naast het stekkergamma behoudt BMW ook klassieke diesels en benzines voor de 5-Reeks, al zijn die ook geëlektrificeerd, want allemaal voorzien van 48-volt mild hybridetechniek. Het Europese gamma heeft als basismodel recht op de 520i met een viercilinder van twee liter met 208 pk en 330 Nm op benzine of op de 520d en de op de vier wielen aangedreven 520d xDrive met een tweeliter diesel van 197 pk en 400 Nm. Hoewel ze ook in het gamma opgenomen zijn worden de 530i, de 530i xDrive en de 540i xDrive-varianten in Europa niet gecommercialiseerd. Alle versies met verbrandingsmotoren hebben standaard recht op BMW ’s uitstekende Steptronic-achttrapsautomaat.BMW bouwt de 5-Reeks al sinds 50 jaar in het Duitse Dingolfing, en ook nu worden alle varianten van de achtste generatie in die fabriek gebouwd.
De 5-Reeks berline wordt vanaf oktober in de showrooms verwacht, de Touring-variant volgt in de lente van 2024.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853