Oef, er is een alternatief voor de eeuwige BMW X5 xDrive 45e en de Mercedes-Benz GLE 350(d)e. De PHEV-versies van de vernieuwde grote SUV’s van Audi krijgen een grotere batterij ingelepeld om onder de 50 g/km te zakken, zodat we ze op termijn weer in relatief groten getale op onze Belgische wegen zullen tegenkomen. Grote plug-inhybride SUV’s zijn bijzonder in trek in ons land. De gegoede zelfstandige kan zich door de gunstige fiscaliteit trakteren op een riante premium-cross-over, die dan wel vlotjes 90k kost maar wel tussen de 95 en de 100 procent aftrekbaar is. Ook het voordeel van alle aard is in verhouding peanuts.
De premiummerken verkopen ze maar wat graag. Er zit een mooie marge op de verkoopprijs en bovendien drukt zo’n PHEV de gemiddelde vlootuitstoot van de constructeur, die daarop wordt afgerekend door Europa. Audi moest dan ook met lede ogen toezien hoe concurrenten BMW, Mercedes-Benz, Volvo en Land Rover samen duizenden dikke SUV’s aan de man brachten in 2020 en 2021.
Drieliter-benzine en 14.4 kWh nettoDe “vier ringen” hadden zelf immers geen interessant aanbod meer in dit segment sinds 2018. De Q7 3.0 TDI e-tron verdween dat jaar met de stille trom om pas in 2020 vervangen te worden door de Q7 55 en 60 TFSI e. Die deden echter een beroep op een 3-literbenzine gekoppeld aan een in verhouding te kleine batterij om onder de 50 g/km te duiken. Idem voor de Q8.
Vandaag kondigt de Belgische Audi-importeur aan dat de vernieuwde Q7 en Q8 TFSI e’s wél onder de drempelwaarde zitten en dus opnieuw fiscaal interessant zijn. Het benzinehart is nog steeds een drie liter grote V6. De 55 TFSI e-versies leveren een systeemvermogen van 381 pk en 600 Nm aan gecombineerd koppel. Bij de 60 TFSI e-varianten wordt dat 462 pk en 700 Nm.
Q8 60 TFSI e valt uit de boot Door de grotere batterij vergroot vanzelfsprekend het elektrische rijbereik van de plug-inhybrides. De Q7 TFSI e haalt 55 kilometer. De Audi Q8 claimt 54 km als 55 TFSI e quattro en 52 km als 60 TFSI e quattro.
Wat die laatste betreft: de 60 TFSI e strandt op een officiële CO2-uitstoot van 52 g/km en blijft dus een fake hybride voor de Belgische fiscus. Ook met de Q8 55 TFSI e moet je trouwens oppassen met de uitrusting die je bestelt: de standaardversie zit al aan 49 g/km.
De Q7 55 TFSI e liet een waarde van 46 g/km registreren, de 60 TFSI e noteert een grammetje hoger. De bestelboekjes zijn open. Wanneer ze geleverd worden, de nieuwe Q’s? Wij vermoeden dat het niet meer dit jaar zal zijn…