Nieuws

© Audi

Nieuwe Audi A6 met benzine- en dieselmotoren start carrière als Avant

04 maart 2025
Door Alain Devos

Nee, de opvolger van de Audi A6 heet dus niet A7. Dat was wel eventjes de bedoeling, tot – vermoeden we – marktonderzoek uitwees dat zo’n naamswijziging toch geen goed idee zou zijn geweest. Vandaar dus, naast de elektrische A6 E-Tron, ook weer een A6 met benzine- en dieselmotoren. In afwachting van een ‘gewoon’ koetswerk, is hier alvast de Avant.

 

De essentie - nieuwe Audi A6

Audi blijft bij de naam A6 – De opvolger van de A6 heet niet A7, zoals eerder werd overwogen, maar behoudt zijn vertrouwde naam naast de elektrische A6 E-Tron. 

Sterke mix van motoropties – De A6 Avant wordt gelanceerd met benzine- en dieselmotoren, allemaal met Mild Hybrid-technologie voor betere prestaties en efficiëntie. 

Focus op rijcomfort en technologie – Audi claimt dat de nieuwe A6 een nog beter rijcomfort en dynamiek biedt dan zijn voorgangers, met opties zoals luchtvering en vierwielsturing. Nieuwe Audi A6 met benzine- en dieselmotoren start carrière als Avant

Als tijden veranderen, doen gewoontes dat natuurlijk ook wel eens. Vaak op een positieve manier, soms net niet. Maar we gaan het hier niet over Trump, Musk, de Amerikaanse democratie en de wereldvrede hebben, wel over de nieuwe Audi A6 Avant. Die extra voornaam moet er meteen bij, want het is voorlopig de enige variant die we te zien krijgen. Wees gerust, er volgt snel ook een berline. We ‘vermoeden’ zelfs dat Audi die nog tijdens de lente al zal onthullen, maar het is hoe dan ook wel enigszins verrassend dat er met de break wordt gestart. Op heel wat grote markten krijgen autobouwers dat soort koetswerk immers helemaal niet meer verkocht, in Europa en ook België is dat natuurlijk wel nog het geval. Nieuwe Audi A6 met benzine- en dieselmotoren start carrière als Avant

Lange geschiedenis 

De nieuwe A6 is dus een rechtstreekse afstammeling van de eerste 100 uit 1968, een tijdperk waarin Audi nog niet echt het premiummerk was dat het met de volgende generaties geleidelijk aan wel zou worden. Er werden met de berlines en de al snel aan het aanbod toegevoegde Avant-versies regelmatig nieuwe en ook best wel baanbrekende technologieën geïntroduceerd, anno 2025 moet je daarvoor natuurlijk vooral bij elektrische auto’s zijn. Bij de A6 van dit verhaal gaat het slechts over ‘gedeeltelijk’ elektrisch rijden. Zo komen zowel de 367 pk sterke 3.0 TFSI op benzine als de 2.0 TDI op diesel van 204 pk met MHEV Plus gedoopte hybride technologie. Ze ondersteunt de verbrandingsmotor, verhoogt de prestaties en het rijcomfort en vermindert natuurlijk de CO2-uitstoot. 

 MHEV Plus levert 24 extra paarden 

Het systeem met 48-voltboordnet heeft ook een PTG (van Powertrain Generator) gedoopte aandrijflijngenerator en een batterij van 1,8 kWh. Het elektromotortje staat naast de versnellingsbak en kan bij acceleraties en snelle hernemingen voor een extra 24 paarden en dito 230 Nm zorgen. Bij het afremmen voert het met een vermogen tot 25 kW energie terug naar de batterij. Het laat in natuurlijk beperkte mate wat manoeuvres, zoals heel traag fileverkeer of parkeren, in volledig elektrische modus toe. Nog wat cijfertjes: de standaard vierwielaangedreven TFSI spurt van 0 naar 100 km/h in 4,7 seconden, de TDI met voorwielaandrijving heeft er 7,9 ‘tellen’ voor nodig. Als Quattro gaat daar bijna een seconde af. In afwachting van nog wel wat meer motorvarianten, is er bij de lancering ook al een ‘klassieke’ 2 liter op benzine met 204 pk en enkel voorwielaandrijving beschikbaar. Die doet de spurtoefening in 8,3 seconden. Nieuwe Audi A6 met benzine- en dieselmotoren start carrière als Avant

Geen verrassingen 

Audi stopt de technologie onder een 4,99 meter lang en alweer opvallend gestroomlijnd koetswerk dat er hoe dan ook wel enigszins anders uitziet dan de Avant-variant van de A6 E-Tron die het vorig jaar lanceerde. Met het grote en nu natuurlijk ‘echte’ radiatorrooster met regelbare luchtinlaten ziet de snoet er nog wat imposanter uit, maar voor het grootste visuele verschil zorgt misschien wel de vorm van de achterste zijruit en dus ook de D-stijl. Een dakspoiler en aerodynamische panelen aan de zijkanten van de achterruit dragen bij tot de gunstige luchtweerstandscoëfficient van 0,25. Eronder schuilt een laadruimte van 503 tot maximaal 1.534 liter. 

 Je ziet ook met de ogen dicht dat het een Audi is  

De lichtblokken met natuurlijk weer de modernste technologie hebben evengoed een andere vorm dan op de A6 E-Tron, zo krijgt de ‘gewone’ A6 geen verlichte ringen op de achterklep. Helemaal onderaan steekt er een best wel opvallende diffuser, samen met de bolle motorkap, het brede spoor en de lange wielbasis moet die ervoor zorgen dat de auto zich tegelijk als dynamisch en elegant laat omschrijven. Met de S Line wordt het eerste wat extra benadrukt, door middel van onder meer donker chroom voor de bredere luchtinlaten, een grotere Singleframe-grille, imposantere dorpels in de flanken en velgen van 19 duim (21 duim kan ook). Het A6-design is hoe dan ook heel herkenbaar, je ziet haast met de ogen dicht nog dat het een Audi is. Juist ja, zo hebben de trouwe klanten van het merk het doorgaans ook wel graag.Nieuwe Audi A6 met benzine- en dieselmotoren start carrière als Avant

Tot drie schermen 

In het interieur gaat het qua verschillen met de A6 E-Tron eerder om details. De contouren van het digitale en het ermee verbonden infotainmentscherm van respectievelijk 11,9 en 14,5 duim zijn zowat identiek, dat is dan weer niet helemaal het geval voor onder meer de ventilatiemonden en de deurklinken. Je kan natuurlijk ook weer opleggen voor een extra scherm van 10,9 duim voor de voorste passagier, er zijn er wel geen voor de dan ook niet voorziene camera’s op de deuren. 

 Het contrast met een Tesla-interieur is groot 

Deze A6 doet het nog met klassieke buitenspiegels, voor de E-Tron is er keuze.  Net als in die laatste vinden we het dashboard nogal overladen, wat natuurlijk ook te maken heeft met de vele functies. Maar toch, het contrast met de kale interieurs van pakweg Tesla en verschillende Chinese autobouwers is toch wel groot. Op de optielijst komen onder meer een panoramisch dak dat naar keuze meer of minder licht doorlaat en een klimaatregeling met vier zones. Bang & Olufsen zorgt voor de muziek, met ook luidsprekers in de voorste hoofdsteunen. Nieuwe Audi A6 met benzine- en dieselmotoren start carrière als Avant

Luchtvering en vierwielsturing 

Een optionele luchtvering met hoogteregeling en adaptieve schokdemping en ook vierwielsturing (in combinatie met Quattro-vierwielaandrijving) moeten het comfort, de rijdynamiek en met het laatste snufje in de stad ook het gebruiksgemak naar een hoger niveau tillen. Dat van eersteklas reizen, zegt Audi. De Duitsers beloven een rijgenot dat nog geen enkel vergelijkbaar premiummodel weet te bieden, met dank ook nog aan een fel verbeterde ‘progressieve’ besturing. Alles tussen het stuurwiel en de wielen is stijver geworden, terwijl het camber op de vooras lichtjes is verhoogd. Het moet voor extra respons en een zowel nauwkeuriger als lichtvoetiger weggedrag zorgen. Je kan ook nog voor een sportophanging kiezen, het al van de A5 en Q5 bekende Premium Platform Combustion-chassis komt dan 2 centimeter dichter tegen het asfalt te liggen. We mogen het binnenkort zelf al eens allemaal ervaren en brengen daar dan natuurlijk graag verslag over uit. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.