Nieuws

© Audi

Nieuwe Audi A5 vervangt A4 als berline (met vijfde deur!) en als break

16 juli 2024
Door Alain Devos

De vijfde en huidige generatie van de Audi A4 dateert al van 2015, in de 21ste eeuw lijkt zo’n lange carrière van een automodel haast een halve eeuwigheid. In 2020 was er weliswaar een facelift, maar die kan de ouderdom van de grote middenklasser ondertussen ook niet meer ‘camoufleren’. Hoog tijd voor een opvolger dus. Die heet nu wel A5 en komt er meteen als berline en als break, of Avant in Audi-taal. 

 

We zullen het de volgende maanden, naarmate Audi zijn gamma ineens wel in snel tempo vernieuwt, allicht nog regelmatig moeten uitleggen. De Duitse constructeur gaat het eventjes ingewikkeld maken, met de bedoeling dat het uiteindelijk allemaal heel simpel wordt. Drie elektrische modellen uit de catalogus hebben al een voornaam met een even cijfer op het einde, dat zijn dus de Q4, Q6 en Q8 (met E-Tron er nog achter). Audi zal echter ook nog verschillende nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren lanceren, of in elk geval bestaande modellen vervangen. Die krijgen dan een voornaam met een oneven cijfer. Er komt een elektrische A6, maar de opvolger van het huidige model met die naam wordt dus de A7. En de A4, waarvan de geschiedenis al teruggaat tot de eerste generatie uit 1994, wordt nu de A5. Nieuwe Audi A5 vervangt A4 als berline (met vijfde deur!) en als break

Bekende looks

Waar het echt even ingewikkeld lijkt te worden, is dat het gamma ook al een tijdje auto’s met de naam A5 telt. We hebben het dan natuurlijk over de coupé-, cabrio- en Sportback-varianten van de A4. Mocht Audi daar ook nog opvolgers met benzine- en dieselmotoren voor voorzien, blijven die vanzelfsprekend A5 heten. Zie je wel dat het eigenlijk toch heel simpel en zelfs logisch wordt. Over die hippere of als je wil sportievere afgeleiden vertellen ze bij Audi wel nog niets, we krijgen de nieuwe A5 voorlopig enkel te zien als berline en als break of Avant. Er zijn wel meteen al S-versies, die heten dan S5 en S5 Avant.

Grote verrassingen houdt het design van de auto’s alvast niet in, maar het tegendeel zou ons meer hebben... verrast. Net als bij BMW en Mercedes, nog altijd dé grootste concurrenten van de constructeur uit Ingolstadt, laat Audi de looks van zijn modellen al decennialang ‘voorzichtig’ evolueren. In die mate zelfs dat het silhouet van de A5 van 2024 nog altijd wat trekjes vertoont van de eerste A4-generaties en zelfs de de 80- en 90-modellen ervoor. Samen met het ‘verhogen’ van het cijfer in zijn voornaam, heeft de auto echter wel een groeischeut gekregen. Zowel de berline als de break zijn nu 4.829 millimeter lang, dat is 67 millimeter langer dan de afscheidnemende A4.Nieuwe Audi A5 vervangt A4 als berline (met vijfde deur!) en als break

Handige vijfde deur

Nieuw voor dit soort Duitse premiumauto’s is dat ook de berline met een handige vijfde deur komt, de korte kofferklep (met spoilerlipje) omvat dus ook de achterruit. We kennen dat al van enkele Skoda’s en natuurlijk ook de A5 Sportback, voor de nu in A5 herdoopte A4 komt het wel als een verrassing. Mogelijk maakt het concept, dat natuurlijk voor een betere toegang tot de minstens 445 liter grote koffer zorgt, die Sportback zelfs overbodig. De Avant blijft een klassieke break, de strakke daklijn gaat achteraan over in een netjes geïntegreerde spoiler die de volledige achterruit overspant. De steil oplopende dakstijlen moeten, dixit de Audi-designers, het dynamische zijaanzicht van de Avant benadrukken. De contouren van de auto’s mogen dan heel vertrouwd aandoen, zowel de berline als de break zien er inderdaad wel weer wat sportiever uit. Met dank ook aan het relatief lage koetswerk, de lange wielbasis (2.900 millimeter), de grote wielen en natuurlijk ook het weer stoere front. 

Dat laatste wordt andermaal gedomineerd door een breed en nu wat vlakker gepositioneerd Singleframe-rooster, het komt met een driedimensionale honingraatstructuur. Links en rechts staan er slanke lichtblokken en eronder opvallende grote koelopeningen, de motorkap reikt helemaal tot de snoet van de wagen. De achterlichten zijn van het dynamische type, ze zijn optioneel voorzien van Oled-technologie van de tweede generatie met tot 60 segmenten per paneel. Daarmee kan ook achteropkomend verkeer worden ‘gewaarschuwd’. De donkere diffuser en de rechthoekige uitlaatpijpen moeten dan weer voor de ‘nodige’ sportiviteit zorgen.Nieuwe Audi A5 vervangt A4 als berline (met vijfde deur!) en als break

Premium Platform Combustion

Het interieur van de A5 is natuurlijk ook volledig nieuw, Audi stelt dat de elektronische E-architectuur voor tal van extra connectiviteitsmogelijkheden zorgt. Het gebogen MMI-scherm maakt ook gebruik van Oled-technologie, het combineert een virtuele cockpit van 11,9 duim met een aanraakgedeelte van 14,5 duim. Als optie is er nog een derde scherm van 10,9 duim voor de voorste passagier, dat wordt dan netjes in de boordplank geïntegreerd. Het head-updisplay is natuurlijk ook configureerbaar, voor het eerst krijgt de bestuurder de mogelijkheid er voertuig- en infotainmentfuncties mee te bedienen.

De nieuwe A5’s zijn de eerste modellen op wat Audi het Premium Platform Combustion of PPC heeft gedoopt, het laatste deel van die naam geeft aan dat er nog verbrandingsmotoren worden gebruikt. In afwachting van krachtigere RS-varianten zijn er al motoren met vermogens van 150 tot 367 pk. Onderaan het gamma is er een 2 liter grote TFSI met naast de al vermelde 150 desgewenst ook 204 pk en in dat geval Quattro-vierwielaandrijving als optie. Dieselen kan nog met een 2.0 TDI van 204 pk en voor het verlagen van het verbruik geoptimalieerde MHEV Plus-technologie, alweer met keuze uit voor- en vierwielaandrijving. Nieuwe Audi A5 vervangt A4 als berline (met vijfde deur!) en als break

Leveringen vanaf november

Ook de 367 pk sterke en altijd met Quattro gecombineerde zescilinder van de 3.0 TFSI in de S5 krijgt mild-hybride assistentie. Voor snelle(re) acceleraties is er nog een elektrische boost van 24 pk beschikbaar, bij het vertragen kan er tot 25 kW energie aan de batterij worden ‘teruggegeven’. Daarmee kunnen onder meer parkeermanoeuvres volledig elektrisch worden uitgevoerd. De komst van plug-inhybride aandrijvingen, die we al kennen van onder meer de grotere A6 en van verschillende modellen van de zustermerken Skoda en Volkswagen, ligt natuurlijk ook voor de hand. We mogen ons dan verwachten aan een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer. Voor de volledigheid, alle A5-varianten krijgen een automaat met dubbele koppeling. Op de optielijst en misschien standaard voor de topversies staan er adaptieve dempers. De eerste leveringen zijn voor november gepland, Belgische prijzen zijn er nog niet. Die worden allicht wel snel bekendgemaakt, vanaf eind juli zou je de auto immers al kunnen bestellen.Nieuwe Audi A5 vervangt A4 als berline (met vijfde deur!) en als break

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.