In de catalogus van de in het voorjaar opgefriste Audi A3 stond geen plug-inhybride variant meer. Niet dat ze het in Duitsland waren vergeten, ze hadden alleen nog even werk aan een nieuwe TFSI e. Die is nu klaar, met een elektrisch rijbereik van maar liefst 143 kilometer.
Audi voorziet twee varianten van zijn plug-inhybride A3, zij het (voorlopig?) enkel met het Sportback-koetswerk. In de 40 TFSI e leveren de 1,5 liter grote benzinemotor en de elektromotor samen tot 204 pk en 350 Nm. Dat is goed voor een spurt van 0 naar 100 km/h in 7,4 seconden en een topsnelheid van 225 km/h. De 45 TFSI e heeft een systeemvermogen en een maximumkoppel van respectievelijk 272 pk en 400 Nm. De spurtoefening lukt in 6,3 seconden, waarna je nog kan doorrazen tot 237 km/h.
Het gecombineerde WLTP-verbruik van de twee auto’s bedraagt 0,3 l/100, het zorgt voor een al even lage CO2-uitstoot van 6 g/km. Bij ons weten doet geen enkele andere plug-inhybride auto vandaag beter. De fraaie resultaten zijn te danken aan een batterij van 25,7 kWh (19,7 kWh netto), die capaciteit is bijna dubbel zo groot als in de TFSI e-varianten van voor de A3-facelift. Een geoptimaliseerde celchemie en een ‘betere’ verpakking en dito koeling hebben de batterij een pak efficiënter gemaakt, het laat de auto in ideale omstandigheden toe om tot 143 kilometer volledig elektrisch te rijden.
De elektromotor is in zijn eentje goed voor 85 kW en 330 Nm, hij is nog steeds geïntegreerd in de behuizing van de S Tronic-zestrapsautomaat. De benzinemotor, voordien 1,4 liter groot, heeft nu dus een inhoud van 1,5 liter en werkt (Miller-gewijs) met een hogere compressieverhouding. Tijdens het remmen kan de elektromotor tot 43 kW vermogen terugwinnen, de mate van recuperatie in de elektrische modus laat zich voor het eerst regelen met peddels aan het stuurwiel. In ‘normaal’ verkeer neemt de elektromotor het grootste deel van alle remprocessen voor zijn rekening, de hydraulische remmen komen pas assisteren als het rempedaal harder wordt ingetrapt.
Het koppel van de twee motoren gaat naar de vooras, vierwielaandrijving kan niet met de TFSI e. Met het S-schakelprogramma is er in de 40 TFSI e tot 18 seconden een boostvermogen van 40 kW beschikbaar, in de 45 TFSI e kan gedurende 8 seconden tot 70 extra kW worden aangesproken. Snelladen met gelijkstroom is mogelijk tot maximaal 50 kW, het vraagt dan minder dan een half uur om de batterij weer van 10 op 80 procent van haar capaciteit te krijgen. Aan AC-laadpunten kan laden driefasig tot 11 kW.
Om het extra gewicht van de batterij te compenseren, kreeg de TFSI e een specifieke afstemming voor de ophanging en vooral de dempers. Het zou ook voor een nog iets sportiever rijgedrag moeten zorgen. Als optie is er een ‘progressieve’ besturing met variabele overbrengingsverhouding beschikbaar. Verder krijgen de plug-inhybride modellen natuurlijk alle opwaarderingen mee die eerder dit jaar al voor de A3 werden voorzien. In het instrumentenbord is er extra informatie over de laadstatus van de batterij en het elektrische rijbereik, het MMI-scherm visualiseert ook de energiestromen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853