Nieuws

© Aston Martin Vanquish

Nieuwe Aston Martin Vanquish doet het nog altijd met grote en heel krachtige V12

03 september 2024
Door Alain Devos

Geen elektrische en zelfs nog geen hybride aandrijving voor de nieuwe Aston Martin Vanquish. De Britse constructeur heeft ook wel begrepen dat de markt daar nog niet ‘helemaal’ klaar voor is, de nieuwe sportwagen komt dan ook met een 5,2 liter grote en maar liefst 835 pk sterke V12.

 

Juist ja, Aston Martin zweert de V12 dus nog altijd niet af. Meer nog, met dat vermogen van 835 pk en een zo mogelijk nog indrukwekkender maximumkoppel van 1.000 Nm hebben de Britten die motor en dus ook de auto zelfs nog wat performanter gemaakt. Je spurt met de nieuwe Vanquish nu desgewenst in slechts 3,3 seconden van 0 naar 100 km/h, zijn topsnelheid bedraagt 345 km/h. Alle kracht, mede opgewekt door het gebruik van twee turbo’s, moet via een ZF-achttrapsautomaat en (enkel) de achterwielen naar het asfalt. Nieuwe Aston Martin Vanquish doet het nog altijd met grote en heel krachtige V12

Verrassende looks

De 4,85 meter lange Vanquish, de derde Aston Martin al met die naam, heeft de DB12 als basis. Die moet het echter met niet meer dan een V8 stellen, de Vanquish krijgt dus een plaatsje hoger in de hiërarchie van het sportwagenmerk. Hij heeft trouwens ook een zo’n 8 centimeter langere wielbasis, wat voor een beetje extra zitruimte moet zorgen. De looks van de auto zullen de echte Aston Martin-fans misschien wel enigszins verrassen. De designers van het merk wagen zich voor hun GT-bolides maar zelden aan ‘dikke’ spieren, ze kiezen bijna altijd voor elegantie en dus niet al te opzichtige vormen. Nieuwe Aston Martin Vanquish doet het nog altijd met grote en heel krachtige V12

Geen Lamborghini- of McLaren-toestanden dus, die zijn er zeker ook niet voor deze nieuwe Vanquish. Toch oogt hij verrassend stoer, met onder meer een opvallend groot rooster (voor extra koeling) vooraan en best wel indrukwekkende ‘schouders’ boven de wielkasten achteraan. In de flanken zijn er ook nog extra koelopeningen, die zijn er evengoed voor de van nogal wat scherpe lijnen voorziene motorkap. Het maakt dat de Vanquish zich ook visueel wat meer onderscheidt van de andere modellen uit de catalogus, wellicht was dat ook wel de bedoeling van de ontwerpers.8 Aston Martin Vanquish autonieuws

Elegante sportiviteit

Dat doet de auto zeker ook met de deels in het zwart uitgevoerde achterkant, eronder of eerder in wat moet doorgaan voor een bumper zijn er vier grote uitlaatpijpen en natuurlijk ook een diffuser. Het zorgt voor het soort sportieve allures dat je misschien eerder van een (volgende) Chevrolet Corvette zou verwachten, maar het staat de Vanquish zeker ook wel. Knap zijn trouwens evengoed de wat ‘verzonken’ achterruit en de netjes geïntegreerde spoiler, die voegen net weer wat extra elegantie toe. Als ze er ook bij Ferrari wat zenuwachtiger van worden, is de operatie wellicht helemaal geslaagd.Nieuwe Aston Martin Vanquish doet het nog altijd met grote en heel krachtige V12

Knap is ook het toch maar deels door dat van de ook nog vrij ‘jongere’ DB12 geïnspireerde interieur. Er staan (gelukkig!) nog heel wat fysieke knoppen op de middenconsole, erboven is er natuurlijk wel een aanraakscherm voor het infotainment met ook alle connectiviteits- en aanverwante functies die ook voor dit soort auto’s nu wel een absolute must zijn geworden. Nog een leuk ‘detail’, achter de zetels staan er fraaie aktetassen uit leder. Toekomstige Vanquish-eigenaars rijden met de auto allicht ook wel eens naar het werk, vandaar.Nieuwe Aston Martin Vanquish doet het nog altijd met grote en heel krachtige V12

De krachtigste V12 ooit

Toch nog eventjes over de mechaniek, die is voor dit type sportwagen toch nog net iets belangrijker dan voor pakweg een Dacia Sandero of Suzuki Swift. De voorin gemonteerde V12 is wellicht niet zo nieuw als Aston Martin ons graag wil doen geloven, het is eerder een (stevige) doorontwikkeling van de motor die de Britten al een tijdje in hun topmodellen gebruiken.Nieuwe Aston Martin Vanquish doet het nog altijd met grote en heel krachtige V12

Dat zorgt mede door de nieuwe turbo’s en de boostfunctie dus ook voor het extra vermogen en maakt van deze V12 de krachtigste ‘klassieke’ krachtbron die Aston Martin tot nu toe in een productiemodel monteerde. We vermelden ook nog het elektronische sperdifferentieel, de adaptieve Bilstein DTX-dempers, de koolstofkeramische remschijven en de 21 duim grote velgen met Pirelli P Zero-rubber errond. Nieuwe Aston Martin Vanquish doet het nog altijd met grote en heel krachtige V12

1.000 stuks per jaar

Het lijkt absoluut niet de bedoeling de totaalproductie te beperken tot een vooraf bepaald aantal exemplaren, maar Aston Martin kan (of wil) met de nieuwe Vanquish jaarlijks wel maar zo’n 1.000 klanten gelukkig proberen maken. Een prijs is nog niet bekend, maar die gaat natuurlijk zeker weer richting enkele honderduizenden euro’s.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.