De originele AC Cobra geldt als een van de grootste en inmiddels ook duurste klassiekers uit de hele autogeschiedenis. Er zijn maar een beperkt aantal exemplaren van gebouwd, de auto is nadien wel vaak ‘nagemaakt’. Dat doet AC nu trouwens ook zelf, zij het dan met een moderne interpretatie van het icoon uit de jaren 60. Er was al een Roadster, nu volgt de Coupe.
Het design van de nieuwe Cobra doet beslist nog aan de oude denken, dat was natuurlijk ook de hele opzet van het project. Ook de filosofie erachter is niet echt veranderd, de wagen combineert nog steeds een Brits koetswerk met een Amerikaanse motor. Het gaat dan om de V8 uit de Ford Mustang, in de – nu ja – basis Cobra GT Coupe (op zijn Engels en dus zonder accent) zal die naar keuze 456 of dankzij een supercharger 730 pk leveren. De fabrikant begint de productie echter met 99 exemplaren van een vooral voor het circuit bedoelde en dan ook net geen 1.450 kilo wegende Clubsport Edition, die komt met maar liefst 810 pk.
Bij AC Cars, officieel de oudste nog actieve Britse autoconstructeur, stellen ze heel terecht dat er van de originele Cobra nooit een coupévariant voor ‘reguliere’ verkoop is afgeleid. Er werd in de jaren 60 echter wel gekoerst met een gesloten en toen AC A98 Coupe gedoopte versie. In de Verenigde Staten gebeurde dat met een evengoed deels op de roadster gebaseerde Shelby Daytona Cobra. De nieuwe Cobra GT Coupe maakt de cirkel dus zo’n beetje rond. De auto heeft een chassis van aluminium en een koetswerk van koolstofvezel, de fabrikant belooft een ideale 50:50-gewichtsverdeling over beide wielassen. De eerste leveringen zijn pas voor eind volgend jaar voorzien, voor potentiële Britse klanten is er wel al een prijs. Er zal voor de auto minstens £ 325.000, of omgerekend een kleine € 385.000, moeten worden neergeteld.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853