Opel zorgt voor een update van het motorengamma van de Corsa en biedt het model binnenkort voor het eerst aan met 48 volt-hybridetechnologie op de 1,2 liter grote driecilinder die in twee vermogensniveaus beschikbaar wordt en een zestrapsautomaat met dubbele koppeling krijgt.
Het mild hybridesysteem op 48 volt van de Corsa beschikt over een kleine lithium-ionaccu van 432 Wh en een in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor van 28 pk of 21 kW (en 55 Nm) die de 1,2 liter grote driecilinder bijstaat. De vernieuwde krachtbron is er met 74 kW of 100 pk en 205 Nm en later ook met 100 kW of 136 pk en 230 Nm.
De hybride motoren, die volgens de Miller-verbrandingscyclus functioneren, zijn gekoppeld aan een nieuwe geëlektrificeerde automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling. In vergelijking met de niet-geëlektrificeerde Corsa met 1,2 litermotor en automatische achtversnellingsbak die een WLTP-verbruik heeft van 5,4 tot 5,5 l/100 km is de nieuwe motor met 100 pk en de 48V-hybridetechnologie met zijn verbruik van 4,6 tot 4,7 l/100 km zowat één liter zuiniger (zo’n 15 procent) en vermindert logischerwijs ook de CO2-uitstoot (van 122-125 g naar 102-106 g/km).
Dergelijk hybridesysteem heeft vooral nut in stedelijk verkeer, waar de auto tot een kilometer elektrisch kan rijden en de elektromotor de benzinekrachtbron ondersteunt bij het accelereren en wegrijden vanuit stilstand. Bij vertragen of remmen wordt de benzinemotor in bepaalde gevallen uitgeschakeld en werkt de elektromotor systematisch als generator om de 48V-accu van het hybridesysteem op te laden.
Aangezien de Opel Corsa vanaf nu verkrijgbaar wordt met de nieuwe aandrijving zal het niet meer dan een kwestie van tijd zijn vooraleer ook de andere modellen uit het Stellantis-gamma die van dezelfde motoren gebruik maken, zoals bij Peugeot en Citroën, over de hybride aandrijflijn gaan beschikken.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853